یکی از مأموران سابق سازمان سیا که نقش مهمی در افشای شکنجه‌های غیرانسانی در زندان گوانتانامو داشت، به تحمل ۳۰ ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، منابع رسانه‌ای آمریکا از صدور حکم زندان برای یکی از مأمورهای سابق سیا که از نقش دولت آمریکا در شکنجه مظنونان به تروریسم پرده برداشته بود، خبر دادند.

«جان کریاکو» 48 ساله در دادگاه امروز ـ سه‌شنبه ـ اعتراف کرد در سال 2008 هویت یکی از مأموران مخفی سازمان سیا را در ایمیلی به یک خبرنگار فاش کرده است.

 

«کریاکو» به دلیل عدم رعایت موازین اطلاعات سری به دو سال و نیم حبس و پرداخت 250 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.

این مأمور سازمان سیا در سال 2008 به خبرنگاری که می‌خواست درباره روشهای بازجویی سیا از یکی از مظنونان به تروریسم به نام «ابوزبیده» اطلاعات بگیرد، کمک کرده بود.

«ابوزبیده» که به ادعای دولت آمریکا مظنون به انجام حملات تروریستی است شهروند عربستان سعودی است و در ماه مارس سال 2002 در پاکستان دستگیر شد.

 

ابوزبیده 83 بار با روش غرق مصنوعی شکنجه شد.

رسانه‌ای شدن پرونده وی از روشهای بازجویی، شکنجه و اعتراف‌گیری غیرانسانی در زندان گوانتانامو پرده برداشت.

اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند وی تنها در زمان بازجویی، 83 بار با روش غرق مصنوعی شکنجه شده است، ضمن اینکه برای اعتراف‌گیری از این مظنون به تروریسم، از روشهای غیرانسانی دیگری مانند برهنگی اجباری، محرومیت از خواب، حبس در جعبه‌های تنگ و تاریک، محرومیت از غذاهای سفت، قرار گرفتن در وضعیت‌های تنش‌زا و روشهایی دیگر ستفاده شده است.

 

روش غرق مصنوعی از جمله روشهای غیرانسانی شکنجه است که عوارض تنفسی و مغزی دارد و ممکن است حتی به مرگ منجر شود.

تحقیقات انجام شده به وسیله رسانه‌های آمریکا نظیر ای‌بی‌سی‌نیوز، روزنامه واشنگتن‌پست و روزنامه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهند سیا فیلم برخی از جلسه‌های اعتراف‌گیری از ابوزبیده را نابود کرده است.

از جمله موضوعات بحث‌انگیز دیگر در پرونده ابوزبیده این است علی‌رغم اینکه مقامات آمریکا وی را به تروریسم متهم می‌کنند، او تا کنون در هیچ دادگاهی محاکمه نشده است.

یک مقام سابق آمریکایی که نخواست نامش فاش شود درباره محکومیت امروز کریاکو به پایگاه خبری «فایرداگلیک» گفت: «سیا فقط به این خاطر برای کریاکو خط و نشان کشید که او استفاده از شکنجه به عنوان یکی از سیاستهای دولتی آمریکا و نقش یکی از مأموران مخفی سازمان سیا که مسئول انجام برنامه غرق مصنوعی بود را فاش کرد».

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، امریکا ، سیا ، مامور ، افشا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار