معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از جایگزینی کودهای بیولوژیک وآلی با کودهای شیمیایی خبرداد.

ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز،گفت : این موضوع در سال جاری در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کود‌های فسفاته جزو محصولات وارداتی به کشور محسوب می‌شوند افزود: در راستای تولید محصول سالم استفاده از کودهای بیولوژیک و آلی، علاوه برتولید محصول باکیفیت از نظر زیست محیطی هم محیط زیست را آلوده نمی کند. وی با بیان اینکه سیاست‌های بخش کشاورزی کشور بر کاهش مصرف کود‌های شیمیایی و جایگزینی کود‌های بیولوژیک و آلی در این بخش برای رسیدن به تولید محصولات سالم شکل گرفته است ادامه داد:کنترل مصرف کود‌های شیمیایی نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلان و فرهنگ‌سازی در میان کشاورزان دارد؛ زیرا مصرف بالای کود‌های شیمیایی در تولید محصولات منجر به تهدید سلامت محصول تولیدی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه در تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد افزود: کشاورزان می‌توانند کود مورد نیاز خود را از طریق سازمان تعاون روستائی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین کنند.

ایرانی فام با بیان اینکه کودهای آلی و زیستی می‌توانند بخشی از نیاز استان به کود را مرتفع کنند افزود: مطابق قانون، 35 درصد کودهای شیمیایی می‌تواند با استفاده از کودهای آلی و زیستی جایگزین شود و مطابق ماده 143برنامه پنجم توسعه، باید بسترهای لازم برای فعالیت شرکت‌ها و تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه برنامه الگوی کشت که از سوی معاونت تولیدات گیاهی سازمان به شهرستانها ابلاغ شده است، باید به‌صورت کامل و همه‌جانبه اجرایی شود ادامه داد: در این راستا اگر تحقق 35 درصدی کودهای آلی و زیستی به جای کودهای شیمیایی انجام شود، کار بزرگی دراستان عملیاتی شده ولازم است از کارخانه‌های تولیدکننده کودهای آلی و زیستی حمایت شود تا بتوانیم این کودها راعلاوه برآنکه باعث جلوگیری ازآلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند،برای جلوگیری از واردات بیش ازحد نیز مورد استفاده قرار دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان از ابلاغ دستورالعمل های لازم برای كاهش مصرف كود شيميايي توسط كشاورزان به مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستانها خبر داد و افزود: با ارسال نامه هایی به اطلاع مديريت هاي جهاد کشاورزي کليه شهرستان ها رسانده شده تا با برگزاري کلاس هاي آموزشي و استفاده از روش هاي ترويجي نسبت به افزايش آگاهي بهره برداران در استفاده از اين کود ها به همراه کود هاي شيميائي اقدام نمايند .

وی همچنین از اختصاص 5100 تن کود فسفاته و 47 هزار و 100 تن کود ازته به محصولات زراعی پائیزه در سطح 508 هزار هکتار (گندم دیم 335 هزار و آبی 97 هزار هکتار ، جو دیم 26هزار و آبی 48 هزار هکتار و کلزا 2هزار هکتار ) خبر داده و افزود: از این میزان تاکنون 6 هزارو 827 تن ازته ، 2271 تن فسفاته و 238 تن پتاسه توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان و 4270 تن ازته نیز از سوی سازمان تعاون روستائی استان خریداری شده است.

ایرانی فام با بیان اینکه در مجموع 17 میلیارد ریال تسهیلات بانکی بصورت سرمایه در گردش جهت تامین نهاده های کشاورزی در سال زراعی 91- 92 بصورت برش شهرستانی در اختیار نوزده شهرستان قرار داده شده است افزود: با توجه به وابستگي عجيب مصرف كشاورزان به كودهاي شيميايي، مصرف بي‌رويه اين كود‌ها معضل بخش كشاورزي بوده و برغم اینکه ميانگين مصرف آفت‌كش‌ها در كشور يك سوم ميانگين جهاني است اما مصرف بي‌رويه كودهاي شيميايي معضل بخش كشاورزي بوده، چرا كه كشاورزان وابستگي عجيبي به كود‌هاي شيميايي دارند.

وی با تاكيد بر بهينه‌سازي مصرف كودهای شیمیایی در بخش کشاورزی استان گفت: در برخي موارد خاك كمبود‌هايي دارد كه با استفاده از كود جبران مي‌شود اما مشكل مصرف زياد از حد در برخي از موارد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه مصرف بهينه كودهاي شيميايي نقش مهمي در حاصلخيزي خاك، افزايش عملكرد توليد، بهبود كيفيت و غني سازي محصولات كشاورزي، حفظ محيط زيست، ارتقاء سلامت جامعه و تأمين امنيت غذايي عهده دار است، لذا اجراي دستورالعمل ارسال شده براي كليه كشاورزان به منظور كاهش مصرف كودهاي شيميايي ضروري است افزود: کشاورزان و زارعین باید كودهاي شيميايي را فقط به ميزان مورد نياز خريداري نموده و در زمان خريد كودهاي شيميايي به تاريخ مصرف كودهاي شيميايي كه بر روي برچسب كيس ها، گوني ها و ظروف كودهاي شيميايي درج شده است، توجه نموده و حتي الامكان از مصرف كودهاي فسفاتي كادميم‌دار خودداري نمايند/س

برچسب ها: کود ، بیولوژیک ، شیمیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.