وقتي مدتي از تولد فرزندتان مي گذرد و نوزاد شما قدري بزرگ مي شود زمان آن مي رسد که او را همراه خود بيرون ببريد.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران اراک ،البته هيچگاه براي بيرون بردن نوزادتان عجله نکنيد و بگذاريد زمانش برسد. بيرون رفتن و ارتباط برقرار کردن با پدر و مادرها هم ارتباطات اجتماعي شما را وسيع تر مي کند و هم نوزادتان زمان بيشتري را با شما خواهد گذراند. براي اينکه بتوانيد فرزند کوچکتان را با خودتان بيرون ببريد احتياج به وسايلي داريد.

کالسکه هايي که او را خوب بپوشانيد و اگر هوا آفتابي است کلاه آفتابي بر سرش بگذاريد و سايبان کالسکه اش را باز کنيد و حتماً کرم ضدآفتاب روي پوستش بماليد. حتي اگر نوزاد شما چند هفته اش باشد هم از ديدن مناظر افراد لذت خواهد برد و نسيم هواي آزاد او را سر حال مي آورد و سپس خسته مي کند و مي تواند زودتر به خواب رود. شما مي توانيد با دوستان و آشنايان جايي غير از فضاي بسته خانه قرار بگذاريد تا هم او در فضاي آزاد قرار گيرد و هم از همان دوران نوزادي با افراد زيادي معاشرت کند تا در آينده اجتماعي بار بيايد. اين ويژگي وقتي او بزرگتر مي شود بسيار اهميت خواهد يافت.ببينيد که شما و فرزندتان مي توانيد به چه باشگاه ها يا زمين هاي بازي برويد و در چه اجتماعاتي شرکت کنيد. اگر کودک شما بزرگتر باشد مي تواند در زمين بازي مخصوص خردسالان بازي کند و با هم سالانش تعامل کند. اگر مي خواهيد به استخر برويد مي توانيد فرزندتان را که حالا بزرگتر شده همراه ببريد ولي دقت کنيد که پيش از اينکه او همه واکسن هايش را دريافت نکرده باشد نبايد او را به استخر ببريد. در زمين هاي بازي امن مخصوص خردسالان، شما بايد بر بازي او نظارت کنيد و هرگز نبايد تنهايش بگذاريد. او در آنجا مي تواند با خردسالان همسن و سالش بازي کند و مهارت هاي حرکتي خود را پرورش دهد. به علاوه در آنجا اسباب بازي هايش هست که او همه را در خانه ندارد.

فوايد گردش براي مادرانوقتي که بچه ها حوصله شان سر مي رود، نق مي زنند و خيلي از بزرگترها هم کج خلق و بهانه گير مي شوند. بسياري از زناني که پيش از بارداري و تولد فرزندشان کار تمام وقت داشته اند حالا با گرفتاري هاي تمام وقت بچه در خانه حبس شده اند و همين باعث افسردگي و دلتنگي آنها مي شود و احساس تنهايي مي کنند و از اينکه مدام با يک نوزاد کوچک در خانه تنها بمانند ناراحت و دلتنگ مي شوند. معمولاً در اين زمان است که متوجه مي شوند عده اندکي از همسايه ها را مي شناسند و به خاطر گرفتاري هاي کاري زياد با هيچ کس رفت و آمد نداشته اند.خيلي ها هم اصلاً دوست ندارند در چنين جمع هايي از همسايه ها و دوستان که شرايط مشابه دارند شرکت کنند شايد شما هم اينگونه باشيد ولي زماني که يک بار در گروهي از پدر و مادرهاي جوان قرار بگيريد آرامش پيدا مي کنيد چرا که مي بينيد فقط شما نيستيد که چنين مشکلاتي داريد بلکه عده زيادي مثل شما هستند و حتي وضعي بدتر از شما دارند. زمين بازي يکي از محل هايي است که مي توانيد در آنجا دوست پيدا کنيد و با پدر و مادرهاي جواني مثل خودتان ارتباط برقرار کنيد. اگر قدري تلاش کنيد مي توانيد شبکه اي از دوستان هم رديف خودتان تشکيل دهيد. اين دوستان مي توانند شما را از نظر عاطفي حمايت کنند و شما از آنها درباره نگهداري از فرزندتان تجربه کسب خواهيد کرد و مي توانيد از اين پدر و مادرهاي جوان اطلاعات و دانسته هاي زيادي کسب کنيد.

زماني که مي خواهيد فرزندتان را در اتومبيل سوار کنيد، حتماً و حتماً او را در صندلي مخصوص بنشانيد. صندلي هاي مخصوص بچه در کوچکترين سايز خود مي توانند کودکان را از اول تولد تا 9 ماهگي در خود جاي دهند. اين نوع صندلي ها فقط براي اتومبيل طراحي شده اند و در صندلي عقب جاي مي گيرند. هرگز صندلي بچه را روي صندلي حاوي کيسه هوا قرار ندهيد. حداقل 10 درصد از مادران دچار افسردگي پس از زايمان مي شوند و 50 تا 80 درصد از آنان خلقي کم و بيش غمگين پيدا مي کنند. براي جلوگيري از به وجود آمدن اين حالات و پيشرفت آنان علاوه بر تجويز دارو- در زمان هاي لازم- مادر نبايد پس از تولد نوزادش تنها بماند چرا که او در اين دوران احساس آسيب پذيري مي کند و نياز به حمايت جمع دارد.

شما مي توانيد فرزند کوچکتان را در آغوش بگذاريد و به پشت تان ببنديد يا او را از جلو به خودتان بچسبانيد و براي يک قدم زدن معمولي بيرون برويد. اگر بتوانيد هر روز اين کار را انجام دهيد خيلي خوب است چرا که هم در کاهش اضافه وزن شما پس از زايمان مؤثر است و هم روحيه تان را عوض مي کند.سعي کنيد هرچند روز يک بار در زمين بازي، باشگاه ورزشي يا فروشگاه با پدر و مادرهاي ديگري که فرزند کوچکي دارند گفتگو کنيد. براي اينکه بتوانيد از فرزندتان درست مراقبت کنيد بايد روحيه بالايتان را حفظ کنيد و براي اين کار داشتن حضور اجتماعي فعال ضروري است. سلامت روان شما در گرو داشتن مراودات اجتماعي و پرهيز از تنهايي و گوشه گيري است. در صورت افسردگي، علاقه شما به فرزندتان هم رنگي از اجبار به خود مي گيرد.اگر خلق پايين و افسرده شما بيش از يک ماه پس از تولد فرزندتان ادامه پيدا کرد و ديديد که علاقه تان را به چيزهايي که بيشتر دوست داشتيد از دست داده ايد و فرزندتان ديگر برايتان مثل قبل مهم نيست، حتماً به پزشک مراجعه کنيد تا افسردگي پس از زايمان شما درمان شود. هرقدر اين حالت زودتر تحت درمان قرار گيرد، امکان مزمن شدن آن کمتر خواهد شد./س

برچسب ها: نوزاد ، تفریح ، سلامت روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.