رئیس اتحادیه فیروزه و عقیق و نقره مشهد گفت: یکی از مشکلات صنعت فیروزه، عدم توزیع مناسب سنگ خام آن است که دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،عبدالصمد رحیمی‌مقدم در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار کرد: مشهد ظرفیت‌های بسیار زیادی برای فروش و کسب سود در زمینه سنگ‌های قیمتی و به‌ویژه فیروزه دارد؛ چرا که یک شهر مذهبی است و زائران و به‌ویژه افرادی که از کشورهای مسلمان به این شهر می‌آیند، به‌علت اعتقاداتی که دارند، حتما فیروزه خریداری می‌کنند و به ‌عنوان تبرک برای خود به کشورشان می‌برند.

وی تاکید کرد: به‌ جرات می‌توان گفت بیش از 90درصد زائرانی که از کشورهای عربی می‌آیند حتی آنهایی که مذهب شافعی سنی دارند، تا فیروزه نیشابور را تهیه نکنند از مشهد خارج نمی‌شوند.

رئیس اتحادیه فیروزه مشهد با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون در صنعت فیروزه‌تراشی وجود دارد عنوان کرد: نخستین قدم برای رفع مشکلات موجود و توسعه این صنعت، توزیع مناسب سنگ خام فیروزه است و اگر دولت در این زمینه به اتحادیه کمک کند سایر مشکلات را خودمان حل می‌کنیم.

رحیمی‌مقدم ادامه داد: از آنجایی که معدن فیروزه در دست بخش خصوصی است، نحوه توزیع این سنگ به‌گونه‌ای است که مقدار مورد نیاز تراشنده به دستش نمی‌رسد، چرا که بسیاری از دست‌اندرکاران یا این سنگ‌های خام را خودشان می‌فروشند و یا درخانه‌ها به‌عنوان پس‌انداز نگهداری می‌کنند.

رحیمی مقدم با اشاره به مزایای تبدیل گمرک مشهد به پایلوت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: آماری که از خروج سنگ‌های قیمتی به‌صورت چمدانی موجود است بسیار متفاوت از آمار واقعی است، چرا که برخی سنگ‌ها آنقدر ارزشمند هستند که بانک مرکزی نمی‌تواند قیمت واقعی آنها را تعیین کند و بسیار پیش می‌آید که قیمت سنگی توسط بانک مرکزی قیمتی چندصدهزارتومانی اعلام می‌شود، در حالی که وقتی به شکل غیررسمی از کشور خارج و به خریداران خارجی فروخته می‌شود، ارزش آن چندین میلیون افزایش پیدا می‌کند. /س

برچسب ها: توزیع ، مناسب ، فیروزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.