عمليات نصب عرشه (TOP DECK ) فاز 17 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در آب هاي خليج فارس آغاز شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ مدير عمليات حفاري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي در شرکت  ملي حفاري ايران  با بيان اين که نصب اين عرشه در چارچوب طرح توليد زودهنگام از اين فازها صورت مي گيرد، افزود: پيش بيني مي شود اين عمليات يک هفته به طول انجامد.

سيامک شفيعي گفت: در اين ارتباط دستگاه حفاري از سکو جدا سازي و به سمت عقب کشيده مي شود و پس از نصب عرشه دوباره به محل استقرار خود برگشت  داده مي شود و عمليات حفاري چاه ها دنبال خواهد شد.

وي افزود: پس از مستقر شدن دکل در حدود 2 هفته مراحل تکميل چاه ها انجام و پس از عمليات مشبک کاري، هفت حلقه چاه آماده بهره برداري مي شود.

مدير عمليات حفاري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي در شرکت ملي حفاري ايران گفت: براي شتاب بخشي در اجراي طرح از ابتدا يک دستگاه حفاري فوق سنگين ( سوپر ريگ) به کار گرفته شد که با توجه به اجراي عمليات حفاري به صورت دسته اي (جمعي) ميانگين حفاري هر حلقه چاه در اين فاز 64 روز بوده است که رکورد خوبي در عمليات حفاري در پارس جنوبي محسوب مي شود.

شفيعي افزود: در اين زمينه در فاز 17 بيش از 39 هزار متر و فاز 18 افزون بر 35 هزار متر و در مجموع فراتر از 74 هزار متر حفاري شده است.

مدير عمليات حفاري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي در شرکت ملي حفاري ايران گفت: اجراي حفاري اين پروژه به صورت کليد در دست (EPD ) از سوي اين شرکت با استقرار 2 دستگاه حفاري دريايي در دست اجراست.

وي با اشاره به اين که پيش بيني شده است براي حفر 22 حلقه چاه در فازهاي 17 و 18 در مجموع حدود 90 هزار متر حفاري انجام شود، افزود: در اجراي اين طرح مطالعات لازم براي شناسايي لايه هاي زمين شناسي، مهندسي و برنامه ريزي حفاري، خدمات فني، تامين کالا، مواد، دستگاه هاي حفاري و همچنين مديريت و نظارت بر اجراي طرح در تعهد شرکت ملي حفاري ايران است.

شفيعي گفت: نخستين دستگاه حفاري براي آغاز عمليات حفاري در فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي 26 اسفند سال 1388 در اين موقعيت مستقر و عمليات حفاري را از  11 فروردين سال 89 آغاز و دومين دستگاه نيز 19 بهمن همان سال کار خود را در پارس جنوبي آغاز کرد./عب

برچسب ها: نصب ، عرشه ، گاز ، پارس جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار