مننژیت یکی از بیماری‌های التهابی پرده‌های مغزی است این بیماری دارای یک طیف گسترده است که در یک سر آن بهبودی کامل در صورت درمان سریع بیمار و در طرف دیگر این طیف مرگ فرد بیمار قرار دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، مننژیت در نتیجه التهاب و عفونت پرده‌های مغزی که سرتاسر مغز و نخاع را احاطه کرده‌اند، رخ می‌دهداین بیماری با علایمی چون سردرد، تب، حالت تهوع و استفراغ و سفتی عضلات گردن همراه است، به طوری که گردن به سمت جلو یا عقب خم نمی‌شود.

باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا میکروب‌های موجود در حلق که ممکن است به جدار مخاطی دهان هجوم برده و سبب التهاب پرده‌های مغزی شوند از منابع تولید مننژیت هستند.

شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری را پنوموکوک، مننگوکوک و آنفلوانزا می توان دانست و احتمال ابتلا به مننژیت در هر سنی وجود دارد اما بروز این بیماری در کودکان و افراد با سن بالای 50 سال شایع‌تر است.

شباهت برخی علایم میان مننژیت و سرماخوردگی مثل تب و بی‌حالی برای پیشگیری از اشتباه در تشخیص این بیماری از سرماخوردگی، نیاز به مدت زمان بروز علایم و شدت سردرد بیمار ضروری است.

چنانچه کاهش هوشیاری و تشنج حاصل از ابتلا به مننژیت فرصت کمی را برای تشخیص این بیماری ایجاد کند فرد حداکثر تا 2 روز پس از شروع علایم باید به پزشک مراجعه نماید. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.