نحوه اجرای برنامه های صبحگاهی تلویزیون با رویکرد هم افزایی و بهبود در اجرا در نشستی نقد و بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما؛ در آغاز این نشست که سه‌شنبه 23 آبان‌ ماه با حضور کارشناسان، برنامه‌سازان و پژوهشگران در دانشکده صدا وسیما برگزارشد، قطبی‌زاده مجری نشست با طرح مطالب مورد نظر برای بحث گفت: برنامه‌های صبحگاهی که در قالب ترکیبی تهیه  و تولید می‌شوند باید به عنصر مخاطب‌شناسی توجه ویژه‌ای داشته باشند و بیشتر جنبه عمومی، خانوادگی و بحث الگوپذیری در ارائه برنامه مطرح باشد تا در مخاطب اثرگذار باشد.
در ادامه این نشست امیر عزیزی پژوهشگر و کارشناس در برنامه سازی و آثار تلویزیونی با ارائه نتایج تحقیقات خود در چند برنامه تلویزیونی صبحگاهی گفت: محوریت تمام این برنامه‌ها، خانواده است و تلاش می‌شود، مشکلات والدین حل و از آنها حمایت شود.
این کارشناس برنامه‌سازی و آثار تلویزیونی افزود: یکی از نقاط قوت این برنامه‌ها ایجاد امید و نشاط در جامعه و تشویق افراد به انجام کارهای بزرگ است.   
همچنین علی‌اصغر شیرازکی از معاونت طرح و برنامه سیما با اشاره به مبانی نظری و معیارهای جذابیت برنامه‌های تلویزیونی گفت: در تولید برنامه‌ها، ویژگی‌های مجری و شیوه‌های تعامل وی با مخاطب مهم است و باید سعی شود با استفاده از جلوه‌های تصویری و بصری، برنامه‌های مفرحی به مردم ارائه کنیم.
وی افزود : مجری با خلاقیت خود و با ایجاد کنجکاوی در مخاطب می‌تواند او را تا پایان برنامه همراه کند.   
شیرازکی  با ارزیابی برنامه‌های صبحگاهی چند شبکه تلویزیونی با عنوان قابل قبول و ضعیف، اضافه کرد: برنامه‌های صبحگاهی باید موضوع واحدی را انتخاب کنند و ارتباط ارگانیک مناسبی با هم داشته باشند تا بتواند در مخاطب تاثیر بگذارد.
دکتر طهماسبی استاد دانشگاه و روانشناس نیز در این نشست با اشاره به تولید برنامه صبحگاهی تلویزیونی گفت: یکی از کارکردهای برنامه‌های صبحگاهی ایجاد نشاط و امید به زندگی در مردم است.  
این استاد دانشگاه افزود: مطرح شدن بحث طبیعت گردی و تعامل با آن و بحث نیایش که با فطرت افراد مناسبت  دارد، تاثیر زیادی در افزایش روحیه نشاط در مخاطب دارد.
وی افزود: در برنامه‌های صبحگاهی، ساده‌ گویی مجری، ایجاد خلاقیت و چگونگی برخورد با شکست‌ها و خلاصه بحث آموزش، بسیار مهم است که باید در تولید این گونه برنامه‌ها به آن توجه شود .  
 طهماسبی اظهار داشت: توجه به خلق و خوی مخاطب، انتخاب موسیقی، زمان‌شناسی، ایجاد نشاط و شادی، ارائه مولفه‌های صحیح زندگی بر اساس آموزه‌های دینی از ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی موفق است که نیاز به توانمندی و دانش بالا دارد.
منصور ضابطیان برنامه‌ساز و مجری برنامه "رادیو 7" نیز در سخنانی گفت: در برنامه‌سازی تلویزیونی باید از تمام ظرائف و تدبیرها استفاده کرد و باید دانست چه برنامه‌ای برای چه مخاطبی ساخته می‌شود.
این مجری و تهیه‌کننده برنامه "رادیو 7" افزود: در برنامه‌سازی، زمان‌شناسی و مخاطب‌شناسی عناصر مهمی هستند و آنچه به عنوان آفت در تولید برنامه‌های تلویزیونی مطرح می‌شود؛ تکرار و قابل پیش‌بینی بودن آنها است.  
شجری کهن برنامه‌ساز برنامه‌های تلویزیونی نیز در این نشست گفت: اغلب برنامه‌های تلویزیونی به گونه‌ای تولید می‌شود که گویا برای رادیو تولید شده این قسم از برنامه‌ها صرفا متکی به دیالوگ است و مقتضیات زمانی و مکانی در آنها از یاد می‌رود.
وی تاکید کرد: در برنامه تلویزیونی صبحگاهی باید فضای بصری و لحن، پر انرژی و پر امید باشد تا مخاطب بتواند صبح خوبی را آغاز کند.
این کارشناس رسانه اضافه کرد: باید از ساخت برنامه‌هایی با تم جدی در ابتدای صبح جلوگیری کرد.
 امیر محمدی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما در مطالبی ، برنامه‌های صبحگاهی را تا حدی مردانه توصیف کرد و افزود: باید به خاطر داشته باشیم حضور مخاطب در برنامه‌های صبحگاهی پررنگ‌تر شده و به نیاز آنها در شروع روز توجه شود، بسیاری از این نیازها در ارتباط با نهادها و سازمان‌های متعدد برآورده می‌شود؛ بنابراین این نهادها مکمل برنامه‌های صبحگاهی هستند.
 کجوری، مدیر دانش شبکه چهار نیز به ماموریت شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: هر یک از شبکه‌ها بنا بر تعریف و ماموریتشان باید به ساخت برنامه‌های صبحگاهی بپردازند و همچنین لازم است دانشکده صداوسیما به تربیت و آموزش مجریان این گروه از برنامه‌ها اهتمام ویژه داشته باشد.
در ادامه کریمان، مدیر گروه اجتماعی شبکه تهران با اشاره به مشکلات ساخت برنامه‌های صبحگاهی بر تاثیر این قبیل برنامه‌ها بر روی مخاطب تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری از تجهیزات به روز، نیروی انسانی کارآمد و تامین نیازهای مالی عامل مهمی در ساخت برنامه‌های موفق صبحگاهی است.
در پایان این نشست برخی از مدیران و کارشناسان با طرح مشکلات کاری خود در امر تولید برنامه‌های تلویزیونی، از استمرار چنین نشست‌هایی توسط مراکز آموزشی و از جمله دانشکده صدا و سیما استقبال کردند و آن را منشاء هم‌افزایی و انتقال تجربیات کاربردی در ارائه بهتر برنامه‌های تلویزیونی دانستند./ص
برچسب ها: برنامه ، صبح ، مدیر شبکه ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار