به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛
ناصر بختیاری در خصوص افزایش هزینههای شرکت رجا در سال جاری اظهار داشت: امسال این شرکت ماهانه بین ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان افزایش هزینه داشته که این به دلیل عدم انطباق قیمت بلیت قطار با هزینههای تمام شده است و تا زمانی که قیمتها اصلاح نشود ، همچنان این شرکت زیان ده است.
وی در خصوص اینکه قیمتهای بلیت قطار به چه میزان باید افزایش یابد، گفت: دسته اول قطارهای لوکس رجا هستند که برای رسیدن به قیمت بلیت دیگر قطارهای بخش خصوصی باید ۱۵ درصد افزایش قیمت پیدا کنند. دسته دوم قطارهای اصلی ما هستند که از سال ۸۳ تا بهمن سال گذشته افزایشی نداشته اند.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا با بیان اینکه قیمتهای کنونی این قطارها هم کمتر از هزینه تمام شده است، اظهار داشت: بخش سوم هم مربوط به قطارهایی است که برای ما توجیه اقتصادی ندارد و قیمتها هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد کمتر از دیگر قطارهای بخش خصوصی است.
بختیاری تصریح کرد: مسئولان اگر تمایل به ادامه کار این قطارها دارند، باید مابهالتفاوت آن را در موعد مقرر بپردازند و یا اینکه به صورت چارتری بهای قطار را به شرکت پرداخت کنند.
وی در خصوص خدمات دهی پایین برخی از قطارهای رجا اظهار داشت: قطارهای سبز و سیمرغ این شرکت در رده ممتاز قرار دارند و از دیگر شرکتهای بخش خصوصی هم بالاتر هستند، ضمن اینکه در دیگر بخشها هم به دلیل قیمت پایین بلیت، بیشتر از این نمیتوانیم خدمات ارایه کنیم اما همچنان خدمات دهی این قطارها هم بیشتر از قطارهای متوسط بخش خصوصی است.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا با بیان اینکه در سال جاری علیرغم افزایش قیمتهای بلیت در بخش خصوصی قطارهای رجا افزایش قیمتی نداشت، گفت: امیدواریم که قیمت بلیتهای رجا هم همزمان با بخش خصوصی افزایش پیدا کند، زیرا ما به دنبال این هستیم تا خدمات دهی مناسب و بهینهای داشته باشیم.
بختیاری با اشاره به اینکه شرکت راه آهن وعدههای خود را در پایان سال عملی میکند که این موضوع زیان قابل توجهی را به رجا وارد میسازد، اظهار داشت: یارانهای که دولت به شرکت رجا اختصاص می دهد، باید در ابتدای سال پرداخت شود، زیرا این مشکل بیشترین ضربه را به مسافران وارد میکند.
وی با انتقاد از نحوه خصوصی سازی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اگر شناخت دقیقی از اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی نداشته باشیم؛ به طور حتم به اهداف آن هم نمیرسیم؛ زیرا در این صورت یک نهاد از دولت به یک بخش دیگر منتقل میشود اما در عمل هیچ خصوصی سازی اتفاق نمیافتد.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا افزود: آیا انتظار دارید کارهای مربوط به تصدی گری را باز هم حاکمیت انجام دهد و آیا بخش خصوصی انتظار دارد که دولت و حاکمیت نظارت خود را برای خدمات بهینه انجام ندهد؟ بنابراین برای اجرای مناسب خصوصی سازی نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگسازی داریم.
وی تصریح کرد: از دیدگاه رجا دولت باید در بخشهای نظارت و مدیریت آن صاحب نظر باشد و تصدیگری به هر نحوی باید در اختیار مجریان بخش خصوصی قرار گیرد و اگر این موضوع به خوبی انجام نشود در خصوصی سازی به جایگاه مطلوبی نمیرسیم.
بختیاری با تاکید بر اینکه در بخش حاکمیت سه موضوع مهم را باید مد نظر قرار دهیم، گفت: سیاستگذاری، هدایت و نظارت از وظایف دولت است و کارهای کوچک باید در حیطه اختیارات بخش خصوصی باشد.
وی با انتقاد از اینکه تکلیف ما در بخش قیمتها هنوز مشخص نیست، افزود: قیمت بلیت رجا از قیمت تاکسی در شهر تهران هم در برخی از مسیرها ارزان تر است و دولت باید بداند اگر روزی این صنعت با مشکل مواجه شد، دلیل آن عدم افزایش نرخ بلیت است.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا افزود: در برخی از مسیرها باید قیمت بلیت ۶۰ تا ۷۰ درصد و در برخی مسیرها تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند تا به قیمت تمام شده برای رجا برسد.
وی با بیان اینکه با این شیوه ممکن است رجا ۲ تا ۵ سال هم دوام بیاورد اما در نهایت با مشکل مواجه خواهد شد، گفت: ما قصد داریم که در برخی از ایام قیمت ها را کاهش دهیم و در ایام پیک قیمت های نرمالی را داشته باشیم اما راه آهن این اختیار را به رجا نمیدهد.
بختیاری با بیان اینکه در گذشته سالانه تا ۴۰ میلیارد تومان هم از دولت کمک میگرفتیم گفت: اما در اجرا برخی از مسئولان با ما همکاری نمیکنند و این رقمها خیلی دیر به دست رجا میرسد.
وی با اشاره به میزان بدهی شرکت رجا به راه آهن، اظهار داشت: ما به راه آهن در برخی از بخشها بدهکار و در برخی از مواقع هم طلبکار هستیم، البته بدهی ما به واسطه دریافت لوکوموتیو بیشتر شده که یکی از معضلات هم عدم توانایی پرداخت بدهی به شرکت راه آهن است.
بختیاری درباره دریافت ارز از اتاق مبادلات ارزی اظهار داشت تاکنون برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو ثبت سفارش شده است که امیدواریم بانکها در این زمینه با ما همکاری کنند.
مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا با اشاره به بسته پیشنهادی این شرکت به راه آهن گفت: اصلاح قیمت بلیت و مشکلات خصوصی سازی و تصدی گری از جمله پیشنهادات ما به شرکت راه آهن بوده است.
وی با بیان اینکه رجا حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بدهی دارد، گفت: مابهالتفاوت قیمت بلیت در سال ۹۱ را هنوز دریافت نکردهایم و از ۲۰ میلیارد تومان سال ۹۰، ۱۸ میلیارد تومان و از ۲۰ میلیارد تومان سال ۸۹ هم همین میزان را دریافت کردهایم.
بختیاری تصریح کرد: زیان انباشته این شرکت در این مدت ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است که به این رقم اضافه میشود. وی با بیان اینکه شرکت جوپار بدون هماهنگی و تضمین بانک مرکزی مجوز فروش گرفته است، اظهار داشت: شرکت جوپار بدهی به رجا را پرداخت نمیکند و پولی را هم که بابت واگن دریافت کرده به بانک نمیپردازد و ضمانت آن هم بر عهده شرکت رجا است.
وی تصریح کرد: راه آهن اعلام میکند که سامانه فروش را در اختیار ما بگذارید اما رجا معتقد است که در ابتدا باید پیشنهادات این شرکت بررسی شود و براساس منطقی بودن توافقات سامانه فروش بلیت به راه آهن منتقل شود.