استان کرمان در زمینه اجرای تعزیه 240 سال قدمت دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان، عباس سالاری رئیس حوزه هنری کرمان گفت: حوزه هنری استان کرمان با همکاری فرهنگستان هنر 50 نسخه تعزیه را در دست انتشار دارد که شش کتاب با بهره گیری از این نسخ در سال جاری منتشر می شود.

وی در مورد سابقه تعزیه استان کرمان افزود: حدود دو سال قبل 18 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر با همکاری حوزه هنری استان کرمان پژوهشی را در مورد سابقه تعزیه در این خطه انجام دادند.

سالاری با بیان اینکه نتایج پژوهش های مذکور نشان می دهد که سابقه تعزیه در استان کرمان بین 100 تا 240 سال متغیر است، افزود: آنچه که امروز به صورت تعزیه حرفه ای در استان کرمان می شود رنگ و بوی فرهنگ کرمانی از جمله لهجه، گویش و لباس مردم این خطه را ندارد.

سالاری با اشاره به اینکه فرهنگ کرمانی در تعزیه ها تغییر کرده و تعزیه استان کرمان بیشتر به تعزیه ملی تبدیل شده است، اظهار کرد: تعزیه خوان های کرمانی نسخه های کرمان را نمی خوانند و نسخه های میرعزا و میرانجم کار می شود.

سالاری با بیان اینکه زمینه تعزیه کرمان باید احیا شود، اظهار داشت: تلاش می کنیم که تعزیه های گروه های کرمانی با استفاده از نسخه های قدیم کرمان و با لهجه کرمانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: پس از زلزله دل خراش بم نسخه های تعزیه با 150 سال قدمت از زیرآوار بیرون آمد که اصطلاحات و گویش کرمانی را در اشعار این نسخه ها می دیدیم.

سالاری تصریح کرد: در منطقه رابر نیز نسخه هایی قرائت می شود که دارای گویش های کرمانی است که توسط تعزیه سراها سروده شده است./س

برچسب ها: قدمت ، تعزیه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.