کشته شدن دست‌کم هفت نفر بر اثر انفجار بمب کناره جاده ای در نزدیکی یک مراسم شیعیان در پاکستان که روز شنبه رخ داد، باعث شد تا نیروهای امنیتی این کشور از بیم گسترش حملات قومی علیه اقلیت شیعه در سراسر پاکستان به حال آماده باش درآیند .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری رویترز در گزارشی از اسلام آباد به قلم زهرا مالک نوشت : پاکستان که از متحدان آمریکا به شمار می رود، اواخر این هفته پس از چند حمله علیه شیعیان که با استفاده از تلفن های همراه هدف قرار گرفتند ، پوشش مخابراتی را در بسیاری از شهرها متوقف کرد .
سنی های تندرو تهدید کرده اند همزمان با عزاداری شیعیان به مناسبت ماه محرم و نزدیک شدن به روز عاشورا ، حملات بیشتری را علیه شیعیان انجام خواهند داد . دوازده نفر دیگر نیز این هفته هنگام برپایی مراسم عزاداری کشته شدند .

برخی از شیعیان در پاکستان پیامک هایی دریافت کرده اند که در آنها تهدید به مرگ شده اند .
حمله روز شنبه در شهر دره اسماعیل خان در شمال غربی پاکستان رخ داد که مقر گروه های شبه نظامی سنی مرتبط با القاعده به شمار می رود . این گروه های شبه نظامی با هدف ایجاد بی ثباتی در پاکستان حملات قومی خود را افزایش داده اند .

پلیس پاکستان اعلام کرد در میان کشته های انفجار بمبی هشت تا ده کیلوگرمی که با استفاده از سیستم کنترل از راه دور منفجر شده بود، چهار کودک به چشم می خورد .
خالد عزیز بلوچ از مقامات بیمارستانی گفت در این انفجار سی نفر نیز زخمی شدند .
در افغانستان کشور همسایه پاکستان نیز بر اثر درگیری روز شنبه بین شیعیان و سنی ها دو دانشجو کشته و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند . این درگیری در دانشگاه کابل و زمانی رخ داد که از مراسم عزاداری دانشجویان شیعه به مناسبت ماه محرم جلوگیری شد .

اطلاعات بدست آمده در پاکستان از حملات برنامه ریزی شده بیشتر علیه شیعیان در اسلام آباد پایتخت پاکستان و همچنین شهرهای کراچی و کویته حکایت دارد .
در بیشتر بخش های پاکستان شیعیان و سنی ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما گروه های افراطی در تلاش برای دامن زدن به تنش های موجود بین این دو گروه هستند.
خشونت این هفته علیه شیعیان در پاکستان ، انتقاد سازمان عفو بین الملل را از دولت این کشور درپی داشت.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد از آغاز سال دو هزار و دوازده تاکنون دست‌کم سی و نه حمله علیه مسلمانان شیعه در پاکستان انجام شده است .
در این بیانیه همچنین آمده است به رغم تکرار چنین خشونت هایی علیه شیعیان در پاکستان ، دولت این کشور در محاکمه عاملان این حملات اقدام چندانی انجام نداده است.

دستگاه های اطلاعاتی غرب بیشتر بر گروه های ضد آمریکایی مانند القاعده و طالبان در پاکستان متمرکز هستند و توجه چندانی به تندروهای قومی ندارند . این درحالی است که این گروه ها به طور روزافزون درحال تبدیل شدن به یک نیروی مرگبار و موثر هستند.
مقامات اطلاعاتی پاکستان می گویند گروه های افراطی تحت رهبری لشکر جنگوی حملات خود را علیه شیعیان افزایش داده اند .
برچسب ها: حملات ، شیعیان ، پاکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار