اشتیاق برای سكانداري قوه مجریه با هدف "اجرای قوانین جمهوری اسلامی ایران" و "خدمت به مردم" در بعضی از نامزدهای انتخاباتی به حدی رسیده است که نص صریح قانون زیر پا گذاشته و به رهنمودها و تذكرات مقام معظم رهبری کم‌توجهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری، «فعاليت‌هاي انتخاباتي نامزدها رسما از تاريخ اعلام اسامي آنان از سوی وزارت كشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأي خاتمه مي پذيرد.»

در حالیکه تا فرا رسیدن مهلت‌های قانونی تبلیغات زمان بسیار زیادی باقی مانده، تنور فعالیت‌های انتخاباتی بعضی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نه تنها روشن، بلکه داغ نيز شده است!

این روزها احزاب و تشکل‌ها، جلسات انتخابات محور خود را برای بررسی شرایط کشور، تدوین برنامه‌های مورد نیاز و بررسی ویژگی‌های نامزدهای احتمالی آغاز کرده اند.

اخبار فعالیت‌های حزبی از جمله ائتلاف با همفکران یا حضور مستقل، برگزاری دیدار، همایش و کنگره، تشکیل کارگروه، بررسی میزان محبوبیت نامزدها و... نیز هر روز پر رنگ تر از دیروز در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

در این میان اما، تعدادی از نامزدهای انتخاباتی که گویی از دوره‌های قبل عزم خود را برای شرکت در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده‌اند، نسبتا بی توجه به مواضع احزاب و جریان‌های سیاسی، مجدانه فعالیت‌های تبلیغی خود را برای ورود به نهاد ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند!

در حالیکه قانون به صراحت اعلام می‌کند تبلیغات انتخاباتی خارج از موعد قانونی تخلف محسوب می‌شود، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سفر خراسان شمالی که در مهر ماه سال جاری صورت گرفت، با رد کامل "ورود زودهنگام به عرصه انتخابات" تأکید می کنند: «انتخابات نزدیک نیست ولی برخی از همین حالا وارد این عرصه می‌شوند که اصلا این مسئله را تأیید نمی‌کنیم؛ زیرا هر چیز باید در جای خود و در وقت خود انجام شود.

رهبر انقلاب در موراد مشابه قبلی نیز ورود زودهنگام به عرصه انتخابات را نهی کرده بودند. این سخنان حکیمانه، دلسوزانه و در جهت حفظ منافع کشور بوده است.

با این وجود، اشتیاق برای حضور در "قوه مجریه" با هدف "اجرای قوانین جمهوری اسلامی ایران" و "خدمت به مردم" در بعضی از نامزدهای انتخاباتی به حدی رسیده است که نص صریح قانون زیر پا و به رهنمودهای مقام معظم رهبری کم توجهی می شود و در حالیکه زمان بسیار زیادی تا موعد قانونی تبلیغات انتخاباتی باقی مانده است، انواع و اقسام تبلیغات بعضی از نامزدهای انتخاباتی با جدیت آغاز شده است.


***تبلیغات در فضای مجازی

حضور در فضای مجازی ابتدا با چراغ خاموش، سپس با عیان شدن تدریجی، از اولین و سهل الوصول‌ترین فعالیت‌های نامزدهای احتمالی انتخابات است.

فضای مجازی این قابلیت را دارد که اخبار، اطلاعات و حواشی مربوط به انتخابات در کمترین زمان ممکن و با هزینه کم بر روی صفحات مجازی قرار گیرد و افراد بسیاری در نقاط مختلف دنیا بتوانند به راحتی از اخبار مرتبط با انتخابات مطلع شوند.

طراحی وب سایت‌ها و وبلاگ‌هایی تحت عنوان "علاقه‌مندان" ، "طرفداران"، "حامیان فلان نامزد" و یا تهیه وب سایت با هدف انتشار "یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های نامزد انتخاباتی" و از همه مهم‌تر راه‌اندازی وب سایت‌هایی که "بی نام و نشان" سایر نامزدهای انتخاباتی را تخریب کرده و به صورت غیر مستقیم خدمات و محاسن نامزد مورد نظر را برجسته و جریان‌سازی خبری می‌کند، از جمله شیوه‌های تبلیغاتی است که امروز با جستجو و رصد رد پاي نامزدهای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در موتورهای جستجوی اینترنتی با حجم انبوهی از آنها رو به رو می‌شوید.

گرچه تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی (که هر روز به صورت قارچ گونه برتعداد آنها افزوده می‌شود) به دلیل بدیع بودن، در قانون اساسی مورد "اشاره مستقیم" قرار نگرفته است اما، در این جا این سوال مطرح است که آیا شورای محترم نگهبان تبلیغات آشکار نامزدهای احتمالی انتخابات در فضای مجازی را به عنوان مصداق نقض قانون در بررسی صلاحیت آنها در نظر می گیرد؟


*** حضور تبلیغاتی در دانشگاه ها

دانشگاه یکی از مهم‌ترین و قديمی‌ترین اماکن تبلغاتی در ایام منتهی به انتخابات است؛ نامزدهای انتخاباتی از پتانسیل ارزشمند دانشجویان که از جمله "رهبران فکری" جامعه محسوب می‌شوند، برای هرچه پرتر کردن سبد رای خود استفاده می‌کنند؛ تا جاییکه به دانشگاه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین ستادهای انتخاباتی نامزدها نگاه می‌شود.

سخنرانی در دانشگاه‌ها با موضوعات نقد فضای کنونی کشور و امیددهی برای بهبود آینده در مناسبت‌های مختلف، از جمله فعالیت‌هایی است که نامزدهای احتمالی و یا نمایندگان آنها از ماه‌ها پیش با حضور پررنگ در دانشگاه‌ها پی گرفته اند.

کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می‌گوید: هر فرهیخته دانشگاهی آزاد است که در بحث انتخابات ورود پیدا کند و این یک فرصت است؛ اما با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری نباید دانشگاه به یک تربیون تبلیغاتی تبدیل شود.

همچنین تشکیل کمیته‌های دانشجویی و استفاده از تشکل‌های دانشجویی از جمله اخباری است که از سوی منایع آگاه نزدیک به نامزدهای احتمالی انتخابات این روزها در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

یکم مرداد ماه سال جاری بود که مصطفی مستاجران مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه نصير در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از آغاز فعالیت تبليغاتي "یک کاندیدای خاص" ریاست‌جمهوری در دانشگاه ها خبر داد و گفت: از اوایل مرداد ماه این کاندیدا در دانشگاه خواجه نصیر اقدام به عضو‌گیری از ميان دانشجویان کرده است.

فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها تا جایی پیش رفته است که این روزها که در آستانه "روز دانشجو" قرار داریم، اگر به برنامه دانشگاه‌های سراسر کشور که برای بزرگداشت این روز برگزار می‌شود، توجه کنیم، بیش از آنکه بوی گرامیداشت مقام دانشجو به مشام برسد، حال و هوای انتخابات احساس می‌شود!

پتانسیل‌های دانشجو و دانشگاه برای نامزدهای انتخاباتی ارزشمند است اما بسیاری از دانشجویان از این استفاده نسبتا ابزاری از فضای دانشگاه گلایه مندند و ضمن غیر قانونی دانستن این فعالیت‌ها، این سوال را از مسئولین امروز و رئیس جمهور آینده می‌پرسند که آیا "دانشگاه به عنوان کانون تجمیع نخبگان کشور، پس از پیروزی نامزدهای انتخابات در میدان رقابت، باز هم محل روجوع و استفاده مسئولین خواهد بود؟!"


***شرکت در اجتماعات مذهبی و مردمی

وقتی زمان انتخابات نزدیک است و شما در یک مراسم مذهبی و یا مردمی شرکت کرده اید حضور "دکتر..." و یا "فلان رئیس یا مسئول" در بین صفوف به هم فشرده مردمی تعجب برانگیز نیست؛ چراکه انتخابات نزدیک است.

این یک شیوه تبلیغاتی نسبتا قدیمی است که نامزدها از طریق آن، خود را هرچه بیشتر به مردم نزدیک کرده و با گوش سپردن به در و دل مردم به آنها اطمینان می‌دهند، در صورتی که آنها بر مسند کار بنشینند، این مسائل و مشکلات به راحتی قابل حل است. گاهی در این مراسم‌ها، کاندیدای مورد نظر سخنران است.

این شیوه تبلیغاتی نیز این روزها، از توجه نامزدها دور نمانده است؛ دیده شده است بعضی از نامزدهای انتخاباتی که به مناسبت‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و ... به عنوان سخنران در اجتماعات حضور مي‌يابند، در جمله اول سخنرانی خود ورود زودهنگام به انتخابات را بر خلاف نظر رهبر انقلاب دانسته اما در ادامه با ژست انتخاباتی و در هیبت رئیس‌جمهور  آینده به تفسیر و تبیین امور مي‌پردازند!


***انتشار نتایج نظرسنجی های غیر علمی و تبلیغاتی

نظریه پردازان علم ارتباطات معتقدند انتشار نتایج نظرسنجی‌ها بر اینکه آرای شناور جامعه به سمت کدام نامزد روانه شود، تاثیرگذار است؛ همچنین موسسات تبلیغاتی و افکارسنجی با انتشار نظرسنجی‌های ساختگی به نوعی ظرفیت پذیرش جامعه و همچنین بازخورد رسانه‌ها را محک می زنند.

چندی پیش نتایج نظرسنجی که به وضوح ساختگی و غیرعلمی بودن آن مشخص بود در فضای مجازی منتشر شد؛ در این نظر سنجی یکی از افراد نزدیک به دولت، که همواره در مسائل سیاسی کشور حضوری مسئله دار داشته است، در صدر انتخاب مردم قرار گرفته بود!!


*** 20 ميليون تومان براي هر روز اجاره يك مغازه در ميدان هفت تير!

یکی از جالب‌ترین فعالیت‌های زودهنگام نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، تلاش برای یافتن بهترین مناطق شهری برای برپا کردن ستادهای انتخاباتی است.

حدود 6 ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده است اما رایزنی با صاحبان املاک برای رزرو این اماکن در ایام انتخابات آغاز شده است!

در تهران، میدان هفت تیر، میدان ولیعصر، میدان رسالت، نارمک و... از جمله مناطقی هستند که معمولا برای برقراری ستادهای انتخاباتی، انتخاب می‌شوند.

به دنبال مراجعه خبرنگار باشگاه خرنگاران به تعدادی از مغازه‌های میدان هفت تیر تهران که در انتخابات پیشین، ستاد تبلیغاتی بوده‌اند مشخص شد، مراجعاتی از سوی نمایندگان نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به آنها شده اما هنوز قراردادی با این مغازه‌داران منعقد نشده است.

جالب است بدانید که یکی از مغازه‌داران میدان هفت تیر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: برای اجاره مغازه‌اش به منظور برپایی ستاد تبلیغاتی (واقع در ضلع جنوبی میدان هفت تیر) روزی 20 میلیون تومان پیشنهاد شده است!


***طراحی و چاپ پوستر، بروشور و تراکت تبلیغاتی

پوستر، بروشور، تراکت و سایر محصولات چاپی یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین ابزارهای تبلیغاتی در ایران است. از آنجا که توزیع این تولیدات در بین مردم قبل از موعد قانونی امکان پذیر نیست، اما بسیاری از نامزدهای احتمالی فعالیت‌های خود را برای طراحی و چاپ آنها آغاز کرده اند.

بعضی از این پوسترهای طراحی شده در فضای مجازی منتشر و بعضی دیگر در مرحله طراحی و چاپ قرار دارند.

برای پیگیری این موضوع، خبرنگار باشگاه خبرنگاران به تعدادی از موسسات تبلیغاتی و چاپخانه‌های شناخته شده در تهران (که تاکید داشتند نامشان ذکر نشود) سر زده است؛ به دنبال این پیگیری‌ها مشخص شد دو نامزد انتخاباتی با موسسه تبلیغاتی و چاپخانه مورد نظر قرارداد منعقد کرده اند!


***آیا "تبلیغات زود هنگام" می تواند "صلاحیت" یک کاندیدا را تحت‌الشعاع قرار دهد؟

تطبیق رفتار با قانون یک هنجار است و خلاف قانون رفتار کردن یک نا به هنجاری؛ بدیهی است رفتار نابه هنجار بعضی نامزدها در انجام "تبلیغات زود هنگام " که خلاف نص صریح قانون اساسی و حرکت آشکار خلاف جهت رهنمودهای مقام معظم رهبری است، مصداقی است که می تواند احراز صلاحیت و اعتبار نامه نامزد را با سؤال و تردید مواجه سازد.

در شرایط امروز جامعه که می‌طلبد مسئولان كشوري تمام ظرفیت و توان خود را برای حل مسائل و مشکلات مردم به کارگیرند، تلاش مجدانه و مصرانه بعضی از نامزدهای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برای انجام تبلیغات انتخاباتی که بر خلاف قانون و تاکیدات موکد رهبر انقلاب است، توجیه ناپذیر است.

حال سوال اساسي اينجاست كه گوش‌هایی که از حالا بدهکار قانون و عمل به آن نیستند، در آینده چطور می‌توانند به درد دل مردم و نصایح بزرگان گوش کرده و جامعه عمل بپوشانند يا كه احيانا دردي از هزار درد اين مردم را دعوا كنند؟

و در پایان سوالی از شورای محترم نگهبان "آيا این مصادیق آشکار نقض قانون در بررسی صلاحیت افراد داوطلب لحاظ خواهد شد؟"

گزارش از: حسنيه سادات شبيري

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار