فرمانده پلیس راه گیلان گفت: طبق ماده 8 آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک، تردد تریلرها و تانکرهای حامل مواد سوختی بدون دستگاه GPS در ساعات شب ممنوع است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  مجید جمشاد در مراسم آغاز طرح زمستانی پلیس راه گیلان این طرح را یکی از مهم‌ترین طرح‌های انضباط ترافیکی نیروی انتظامی دانست و اظهار کرد: این طرح هر ساله به مدت سه ماه از 20 آذرماه تا 20 اسفندماه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: گیلان به دلیل دارا بودن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر مانند محورهای آستارا به اردبیل با گردنه معروف حیران، اسالم به خلخال با گردنه  الماس، رشت به قزوین با گردنه کوهین و پونل به خلخال با گردنه دوران، از جمله استان‌هایی بوده که طرح زمستانی را با حساسیت ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

فرمانده پلیس راه گیلان اهداف و برنامه‌های پلیس راه در طرح زمستانی مذکور را انتقال سریع اطلاعات حوادث از طریق شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم به سازمان‌های امدادی همکار و مدیریت صحنه حوادث برای حفظ امنیت مجریان واحدهای امدادی رسیدگی کننده به حادثه دانست.

وی، تسهیل موارد امدادی، تجزیه و تحلیل حوادث و انعکاس نتایج آن به دیگر واحدهای امدادی مناسب با حوزه ماموریتی، برگزاری جلسات هماهنگی برای ارتقای تعامل و افزایش کارایی در زمان اجرای طرح، پشتیبانی و تعیین سرپرست محور طرح زمستانی در گردنه‌های حیران، الماس، دوران، کوهین و تنظیم جدول 90 روزه تا پایان طرح را از جمله اهداف دیگر پلیس در طرح زمستانی ذکر کرد.

جمشاد کنترل تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیرچرخ ناوگان عمومی مسافری و باربری، اجرای محدودیت و ممنوعیت‌های ترافیکی، انسداد موقت راه‌ها با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و ستاد بحران استانداری، اطلاع‌رسانی مستمر از آخرین وضعیت راه‌های استان به همراه توصیه‌ها و هشدارهای ترافیکی از طریق رسانه‌ها و ... را از دیگر اهداف پلیس در طرح مذکور برشمرد.

وی، پایگاه‌های ثابت پلیس راه را چهار مورد در گردنه حیران واقع در آستارا و گردنه‌های الماس و دوران واقع در تالش‌ ـ صومعه‌سرا و آزادراه محور لوشان اعلام کرد.

فرمانده پلیس راه گیلان امکانات و استعداد پلیس راه در طرح زمستانی را به‌کارگیری 200 نفر نیروی انسانی در چهار پاسگاه پلیس راه تالش ‌ـ صومعه‌سرا، آستارا‌ ـ تالش، رشت ‌ـ لاهیجان و جمال‌آباد لوشان و 300 نیروی انسانی در 5 پاسگاه دیگر استان برای پوشش سراسری جاده‌های استان در زمان اجرای طرح زمستانی اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌کارگیری 4 کانکس پلیس راه در چهار محور کوهستانی و 6 کانکس در دیگر جاده‌های استان، استفاده از چهار تیم گشت محسوس به صورت ثابت و روزانه در گردنه‌های حیران،‌ الماس، دوران، کوهین و اعزام روزانه 50 تیم به محورهای مواصلاتی استان از جمله امکانات و استعداد پلیس در طرح زمستانی است.

جمشاد امکانات اداره کل راه و شهرسازی استان در طرح زمستانی را به‌کارگیری 269 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری، استفاده از 443 نفر نیروی انسانی، آمادگی 23 واحد راهدارخانه ثابت و سیار برای اقدام در موارد اضطراری، 46 گروه راهداری مستقر در نقاط مهم و برف‌گیر و پوشش 15 گردنه برف‌گیر فرعی و اصلی به طول 97 کیلومتر برآورد کرد.

وی با اشاره به اقدام‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در طرح زمستانی تصریح کرد: بهبود اضطراری نقاط حادثه‌خیز با نصب علایم و تجهیزات، نظارت بر عملکرد پیمانکاران راه‌سازی به ویژه در روزهای برفی و ایام خاص، توسعه کیفی و اصلاح هندسی محورهای فرعی مهم و حادثه‌ساز، ایجاد مراکز دپوی شن و نمک در محورهای کوهستانی به منظور نمک‌پاشی سطح جاده و استقرار تیم‌های ثابت در گردنه‌های کوهستانی برای بازگشایی راه‌های مسدود شده از جمله اقدام‌های راه و شهرسازی استان است.

این مسئول، دیگر ا قدام‌های راه و شهرسازی گیلان در طرح مذکور را استقرار ماشین‌آلات مناسب در محورهای کوهستانی برای عکس‌العمل سریع در زمان بارش برف، تسریع در تعریض مهم‌ترین محور ارتباطی استان یعنی محور رودبار به منجیل، پیگیری و تسریع در احداث ادامه آزاد‌راه قزوین ‌ـ رشت در محدوده رودبار تا منجیل، ارسال آخرین وضعیت محورهای ارتباطی استان توسط پیام کوتاه برای اطلاع‌رسانی به ویژه در موارد انسداد راه‌ها، نصب تابلوهای پیام متغیر در ابتدای راه‌های کوهستانی برای اطلاع‌رسانی وضعیت راه، مشخص کردن مکان‌های مناسب در مناطق کوهستانی برای استقرار مسافران در راه مانده در شرایط اضطراری و تعامل و همکاری با پلیس راه برای اعلام انسداد راه‌های مسدود شده بدون در نظر گرفتن مصلحت‌های اداری و سازمانی عنوان کرد.

وی درباره امکانات مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان (اورژانس) در طرح زمستانی امسال، اذعان کرد: این اقدام‌ها شامل به‌کارگیری 395 نفر نیروی انسانی آموزش دیده، استقرار 51 پایگاه ثابت و استقرار 93 گروه سیار آمبولانس در جاده‌های گیلان و اقدام‌های مرکز اورژانس استان، افزایش حضور عوامل اورژانس با امکانات و تجهیزات درمانی مناسب، حضور به موقع و سریع در صحنه‌های حوادث با مدنظر داشتن قاعده زمان طلایی، انتقال مصدومان و مجروحان به مراکز درمانی در سریع‌ترین زمان ممکن و برقراری ارتباط دائم با پاسگاه‌ها و پست‌های جاده‌ای پلیس راه است.

جمشاد، امکانات هلال احمر در طرح زمستانی را به‌کارگیری روزانه 600 نفر نیروی انسانی آموزش دیده، استقرار 16 پایگاه ثابت، 6 گروه سیار در جاده‌های گیلان و استفاده از یک فروند بالگرد در زمان اجرای طرح زمستانی در استان ذکر کرد.

وی گفت: حضور سریع و به ‌موقع برای رهاسازی مصدومان گرفتار در خودروها یا حوادث جاده‌ای، توسعه تیم‌های امدادی در محورهای مواصلاتی استان، اجرای مفاد دستورالعمل مدیریت هماهنگ عملیات رسیدگی به حوادث جاده‌ای و برقراری ارتباط دائم با پاسگاه‌های پلیس راه از دیگر اقدام‌های هلال احمر است.

فرمانده پلیس راه گیلان به امکانات امدادی ایران خودرو اشاره کرد و افزود: استفاده از 59 نفر پرسنل متخصص، استقرار 9 پایگاه ثابت جاده‌ای و استقرار 50 خودروی گشت سیار در جاده‌های استان از جمله امکانات امدادی ایران خودرو در طرح زمستانی امسال است.

وی، اقدام‌های اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان را نظارت بیشتر در عملکرد مدیران فنی شرکت‌ها به ویژه در کنترل تجهیزات زمستانی خودروهای عمومی، نظارت میدانی بر عملکرد شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل عمومی بار و مسافر، پیش‌بینی مکانیزم اجرایی پرهیز از بارگیری غیرمجاز و غیرایمن، توسط شرکت‌ها، توسعه ایستگاه‌ها و استراحت‌گاه‌های موقت بین راهی به ویژه محورهای کوهستانی و همکاری در اجرای محدودیت، ممنوعیت ترافیکی و عدم صدور مجوز تردد عبور برای ناوگان عمومی بار به هنگام اعلام مسدود بودن راه‌ها یا محدودیت ترافیکی در راستای طرح زمستانی امسال برشمرد.

جمشاد درباره اقدام‌های دیگر اداره‌های دخیل در طرح زمستانی، یادآور شد: این اقدام‌ها شامل تسریع در احداث مکان استقرار تیم‌های طرح زمستانی پلیس راه در منطقه خرجگیل در محور کوهستانی اسالم به خلخال، فعال‌سازی راهوران محله به ویژه در مناطق کوهستانی برای اعلام آخرین وضعیت راه‌های کوهستانی در سریع‌ترین زمان ممکن، کمک به حادثه دیدگان و در راه ماندگان ناشی از بارش برف توسط امکانات و تجهیزات محلی (تراکتور و ...) برای بازگشایی راه‌های روستایی و استقرار جایگاه‌های پمپ بنزین سیار در مناطق کوهستانی است.

وی با بیان اینکه 68 درصد متوفیان حوادث رانندگی حین انتقال، در بیمارستان و یا در منزل جان خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: بیمارستان‌های لنگرود، رودبار، تالش و رشت به امکانات اورژانسی و پزشکی مدرن تجهیز شده تا بتوانند پوشش درمانی مصدومان ناشی از تصادفات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در منطقه خود انجام دهند.

رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته 564 فقره تصادف در جاده‌های استان به وقوع پیوسته است، خاطرنشان کرد: در این تصادفات 616 نفر مجروح و 102 نفر کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال 89، 12 نفر معادل 12 درصد کشته و 43 نفر معادل 7 درصد مجروح، کاهش داشته است.

وی افزود: امسال تمام تلاش پلیس راه در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران زمستانی و ارتقای ایمنی عبور و مرور و کاهش سوانح و مرگ و میرهای جاده‌ای است.

جمشاد خواستار همکاری بیشتر از طرف تمام دست‌اندرکاران عرصه ترافیک استان شد و اظهار کرد: باید با حساسیت بیشتری به تصادفات جاده‌ای نگاه شود و با کمک و مشارکت جمعی زمستان امسال را با کمترین حادثه رانندگی سپری کنیم.

به گفته وی، طبق ماده 8 آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک، تردد تریلرها و تانکرهای حامل مواد سوختی بدون دستگاه GPS در ساعات شب ممنوع است./ج1

برچسب ها: رشت ، تانکر ، فرمانده پلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.