سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اتمام طراحی گنجینه منظر فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدان مهر با اعلام مطلب فوق افزود: طراحی گنجینه و حریم منظری محوطه باستانی سیلک بر اساس مصوبه شماره سوم سفر دوم ریاست محترم جمهوری به استان اصفهان تصویب و طی قراردادی تحت عنوان "طرح مطالعات گنجینه منظر فرهنگی سیلک "جهت مرمت محیطی و توسعه گردشگری توسط دانشگاه تهران صورت پذیرفت.

به گفته وی: طراحی گنجینه و حریم منظری و توسعه گردشگری محوطه باستانی سیلک با اعتباری معادل (دومیلیارد و دویست میلیون ریال) توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور و با همکاری دانشگاه تهران بر اساس مطالعات دقیق باستان شناسی و داده های ماهواره ای انجام و به تصویب کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان رسید.

وی افزود: طراحی مناظر فرهنگی در قالب گنجینه علاوه بر تامین نگرشهای حفاظتی و مرمتی آثار در بستر حقیقیشان زمینه حفاظت توامان عوامل زیستی و طبیعی در بر گیرنده آثار تاریخی را فراهم آورده و گردشگران نیز میتوانند واقعیتهای فرهنگی را بطور ملموس درک کنند

به گفته وی: از طرف دیگر با ایجاد گنجینه گردشگران می توانند با نحوه فعالیت باستان شناسان از حفاری تا مرمت آثار با کار متخصصان این امر و حفاظت از محوطه های تاریخی آشنا شده و با نحوه کار آنان آشنا گردند.

وی اظهار داشت:در این طرح کلیه زیر ساختهای گردشگری و حفاظتی مورد نیاز شامل مسیرهای ویژه گردشگری،ساختمانهای اداری و حفاظتی،آزمایشگاه مرمت و باستان شناسی،نمایشگاه یافته های باستان شناسی طراحی شده است.

سیلک یکی از کهن ترین و مهمترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران است. آثار تاریخی به دست آمده از محوطه باستانی سیلک یادآور خاطره بیش از 5000 سال سیر زندگی و تمدن در منطقه است.بررسی آثار به دست آمده از کاوشهای سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های اولیه تمدن سیلک را به بیش از 8000 سال قبل مرتبط نموده است. نخستین بار هئیتی فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن در حدود سالهای 1312 هجری شمسی در سیلک کاشان به کاوش و حفاری پرداختند و با به دست آمدن آثار و اشیاء سفالی و فلزی از دل تپه ها به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند و اهمیت این منطقه در سیر تمدن بشری به جهانیان آشکار ساختند.

این اثر با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستانهای الف و ب در سال 1310 به شماره 38 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، طراحی ، سیلک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.