عضو کميسيون حقوقي مجلس هشتم گفت: قانونگذار با جرم تلقی کردن هر نوع تعرض به حیثیت و آبروی اشخاص به‌عنوان ارزش فردی و اجتماعی، تعرض به آنها را جرم و قابل مجازات شناخته است.

حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حفظ شخصيت اشخاص در نظام اظهار داشت: هرکس به فردي توهين کرده و اتهام بزند مورد پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد.

وي افزود: قانونگذار با جرم تلقی کردن هر نوع تعرض به حیثیت و آبروی اشخاص آن را جرم و قابل مجازات شناخته است.

حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اينکه جرم توهین بر دو قسم است، تصريح کرد: بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی توهین ساده عبارت است از توهین و اهانتی که علی‌رغم دارا بودن وصف مجرمانه از هیچ کیفیت مشدده‌ای برخوردار نیست.

اين نماينده سابق اظهار داشت: توهین مشّدده به موجب مواد 514 ، 517 ، 609 قانون مجازات اسلامی به اعتبار مقام و شخصیت مخاطب که قانونگذار در برخی موارد به اعتبار مقام و شخصیت طرف اهانت شده، برای مرتکب، مجازات بیشتری تعیین کرده است.

وي با بيان اينکه توهين و افترا دو جنبه شخصي و عمومي دارد، ادامه داد: اگر توهين جنبه شخصي داشته باشد، نياز به شاکي خصوصي دارد و اگر جرم توهين و افترا جنبه عمومي داشته و به افکار عمومي جامه لطمه وارد کند، دادستاني به عنوان مدعي‌العموم از فرد خاطي شکايت مي‌کند.

عضو کميسيون حقوقي مجلس هشتم در پايان خاطرنشان کرد: حمایت از آبرو و حیثیت اشخاص که در واقع متهم بدترین نوع جرم هم هستند، در قانون مقرر شده است و مرتکبین آن قابل تعقیب و مجازات هستند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار