مدير شبكه العالم با اشاره به اينكه هدف كشورهاي عربي از قطع شبكه العالم محدود كردن نقش اين شبكه در حوزه خبر رساني است، گفت: شبكه العالم نقش ويژه‌اي در پيروزي در جنگ غزه داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران چرایی قطع شبکه‌های برون مرزی ایران از ماهواره، شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور سید احمد سادات مدیر شبکه العالم و حمیدرضا عمادی مدیر اتاق خبر شبکه پرس‌ تی وی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیر شبکه العالم در ابتدای برنامه در پاسخ به سوال اول مجری که از وی درباره چرایی قطع شبکه العالم پرسید، اظهار داشت: بیش از دو سال است که شبکه العالم از روی ماهواره‌های نایل‌ست و عرب‌ست قطع شده است به طوری که سایر ماهواره‌های دیگر هم نیز در مقاطع مختلفی به قطع شبکه العالم پرداختند.

وی با بیان این که قطع شبکه العالم از روی ماهواره‌های نایل‌ست و عرب‌ست با تصمیم 5 وزیر رسانه‌ای موجود در کشورهای مرتجع عرب صورت گرفته است افزود: هدف کشورهای عربی از این اقدام محدود کردن نقش العالم در حوزه خبررسانی است.

سادات با تاکید بر این که العالم نقش کشورهایی را که همکار و هماهنگ با رژیم صهیونیستی بودند را توانست برملا کند، اظهار داشت: شبکه العالم نقش ویژه ای را در پیروزی جنگ غزه داشت.

مدیر شبکه العالم خاطر نشان ساخت: سایر شبکه های منطقه سعی می‌کردند تا گوی سبقت را در حوزه خبررسانی از شبکه‌های هم سو بربایند.

وی گفت: شب عملیات توسط خبرنگار العالم "خضرشاهین" در مرز فلسطین اشغالی توانستیم به صورت مستقیم نقل و انتقال نیروهای اسرائیل را مخابره کنیم که این موضوع در نهایت سبب بازداشت خبرنگار ما توسط رژیم صهیونیستی شد.

سادات با اشاره به این که بازتاب قطع شبکه العالم از روی ماهواره‌های نایل‌ست و عرب‌ست در رسانه‌های اسرائیل دیده می‌شد، افزود: در آن مقطع حتی به صورت زیر نویس خانه خبرنگار شبکه العالم به زبان عربی اطلاع رسانی می‌شد که در نهایت شهرک نشینان به خانه خبرنگار حمله کردند.


*شبکه العالم نقش موثری در جنگ غزه داشت


مدیر شبکه العالم با تاکید بر نقش برجسته شبکه العالم درباره جنگ غزه بیان کرد: در آن مقطع زمانی خبر بمباران هواپیماهای رژیم سعودی به مناطق شمالی یمن که شیعه نشین هستند مورد تکذیب قرار گرفت حتی سعودی‌ها هم به طور مشخص این خبر را تکذیب کردند ولی پس از مدتی حدود دو ماه رسما مسئولیت کار را بر عهده گرفتند.

سادات در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چه دلایلی برای قطع شبکه‌های العالم و پرس تی وی از روی ماهواره‌های نایل‌ست و عرب‌ست وجود دارد، گفت: ما سعی کردیم از موج همبستگی توسط رسانه‌های مختلف افراد رسانه‌ای و سندیکاها استفاده و فضای خوبی را ایجاد کنیم به طوری که علت قطع العالم را سوال می‌کردیم اما آن‌ها زیر بار نمی‌رفتند.


*اعلام همبستگی نمایندگان پارلمانی بیش از 15 کشور با شبکه العالم


وی با اشاره به اعلام همبستگی نمایندگان پارلمانی بیش از 15 کشور و مجریان معروف شبکه العالم اظهار داشت: مذاکره میان نمایندگان حقوقی ایران و نمایندگانی از سئودی‌ها در ایران صورت گرفت به طوری که سئودی‌ها بر اشتباه خود اعتراف کردند و در نهایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از آن‌ها طلب غرامت کرد و در آن زمان چیزی حدود 150 هزار دلار دریافت کردند.


*العالم به صورت حرفه‌ای عمل می کند


مدیر شبکه العالم در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی درباره جایگاه شبکه العالم در بین رقبایش در منطقه غرب آسیا و یا در خاورمیانه پرسید، گفت: ما در شبکه‌های خبری به صورت 24 ساعته و حرفه‌ای عمل می‌کنیم.


وي با اشاره به اينكه در آن مقطع زماني شبكه العالم جزو 4 شبكه برتر خاورميانه از سوي بي بي سي معرفي شده بود، خاطر نشان ساخت: همچنين شبكه العالم جزو 5 شبكه برتر در سوريه شناخته شده بود.


مدير شبكه العالم با اشاره به زنداني شدن بيش از دو ماه خبرنگار العالم در زندان‌هاي محمد قذافي گفت: با پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه وصدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران اين دو خبرنگار از زندان آزاد شدند.


سادات افزود: درحال حاضر در مدار نایل‌ست تمام مناطق عربي و با فركانس ديگري بر روي هاتبرد اروپا و شمال آفريقا را مود پوشش قرار مي‌دهيم.


وي خاطر نشان ساخت: بعد از قطع شبكه‌هاي العالم بيكار نمانديم و از طريق موبايل در كشورهاي عربي بيداري اسلامي را به گوش مخاطبان رسانديم.


همچنين در ادامه برنامه حيمدرضا عمادي مدير اتاق خبر شبكه پرس تي وي در پاسخ به چرايي قطع شبكه‌هاي هيستن تي وي و پرس تي وي انگليسي زبان از سوي هيستاست گفت: با حذف يوتل‌ست در آسيا آفكام در انگليس و هيسپن تي وي در اسپانيا حركتي بي سابقه در تاريخ رسانه دنيا صورت گرفته است.


 *غرب آزادي بيان را با قطع شبكه پرس تي وي نقض كرد


وي با اشاره به اينكه غربي‌ها بعد از دوره رنسانس در تلاش‌اند تا آزادي بيان را تبليغ كنند، افزود: غرب با قطع شبكه پرس تي وي آزادي بيان را نقض كرد تا صداي اين شبكه به گوش مردمانش نرسد.


عمادي با اشاره به اينكه ما براي مردم انگليس سوالاتي همچون  اينكه جوانان شما در افغانستان براي چه مي‌جنگند و يا اينكه آيا افغانستان تهديدي براي انگليس است را مطرح كرده‌ايم، گفت: آنها اين سوالات را دوست ندارند زيرا براي آن پاسخي ندارند.


*پرس تي وي خبر رساني حرفه‌اي را پايه گذاري كرد


مدير اتاق خبر شبكه پرس تي وي با تاكيد بر اينكه پرس تي وي خبر رساني حرفه‌اي را پايه گذاري كرد، اظهار داشت: اين شبكه  دو طرف قصه را مي‌گويد و يك جانبه به جلو پيش نمي‌رود و در برنامه‌هاي خود هم موافق و هم مخالف را دعوت مي‌كند.


وي با اشاره به اينكه شبكه پرس تي وي قضاوت را بر عهده مخاطب مي‌گذارد، افزود: اين  نوع خبر رساني موجب ترس غربي‌ها شده است.


عمادي با بيان اينكه شبكه هيسپن تي وي در دنيا به شدت گل كرده و مخاطبين بسياري را پيدا كرده است، گفت: هيسپن تي وي بر روي شبكه كابلي به زبان اسپانيايي در آمريكا چند ساعت پخش مي‌شود.


مدير اتاق خبر شبكه پرس تي وي با بيان اينكه هيسپن تي وي موسسه رسانه اي ثبت شده در اسپانيا است، ادامه داد: هيچ دليل قانوني براي حذف هيسپن تي وي وجود ندارد و ما اين موضوع را به دادگاه خواهيم كشاند به طوري كه كارهاي حقوقي آن را شروع كرده‌ايم؛ مدارك محكمي را در دست داريم  و برنده خواهيم شد.


وي در پاسخ به پرسش ديگري اظهارداشت: سخنگوي كاترين اشتون گفته كه قطع هسيپن تي وي و پرس تي وي از روي ماهواره‌ها هيچ ارتباطي با تحريم‌ها ندارد چرا كه اساسا نمي توان رسانه‌ها را تحريم كرد اين در حالي است كه هيسپاست قطع شبكه‌هاي ايراني را به خاطر تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مي‌داند.


عمادي گفت: هيسپاست شبكه  شركت‌هاي ماهواره‌اي است  كه 28 درصد سهامش را يوتل‌ست خريداري كرده است.


مدير اتاق خبر پرس تي وي، يوتل‌ست را شركت بزرگ ماهواوره‌اي در اروپا دانست و افزود: اين شركت در فرانسه با مسئوليت فردي فرانسوي- اسرائيلي است كه بسيار با ايران خصومت دارد به طوري كه اين فرد ازشركت‌هاي ماهواره‌اي اروپا در خواست كرده كه با رسانه‌هاي ايراني ارتباطي نداشته باشند.


 *قطع شبكه هاي برون مرزي حركت هماهنگي لابي صهيونيسم در آمريكا و اروپا است


وي قطع شبكه‌هاي پرس تي وي و هيسپن تي وي را حركت هماهنگ لابي اسرائيل در آمريكا و اروپا دانست و عنوان كرد: كميته يهوديان آمريكا طي بيانيه‌اي خواستار قطع شبكه هاي پرس تي وي و هيسپن تي وي شده است.


عمادي با اشاره به جنگ غزه و اقدامات موثر شبكه هاي العالم، پرس تي وي و هيسپن تي وي در اطلاع رساني به مخاطبين اظهارداشت: شبكه هاي العالم، پرس تي وي و هيسپن تي وي به ترتيب عرب، انگليسي و اسپانيايي زبان‌ها را مورد اغنا قرار مي‌داد به شكلي كه يك پيام به تمام دنيا با گستره وسيع از مخاطبين مخابره مي‌شد.


مدير اتاق خبر پرس تي وي با بيان اينكه در بحث سوريه،‌ الجزيره در زمين غرب بازي مي‌كرد خاطر نشان ساخت: تفاوتي ميان الجزيره و رسانه‌هاي غربي نيست چرا كه الجزيره بدتر از آنها به منافع كشورهاي مسلمان ضربه مي‌زند.


وي ادامه داد: اسرائيل با القاعده، تركيه، قطر، فرانسه و انگليس در يك زمين و در سوريه به يكديگر كمك مي‌كنند.


عمادي با بيان اينكه گفتمان جديدي در حوزه رسانه در دنيا ايجاد شده است، خاطر نشان کرد: كشورهاي عربي و غربي از شبكه‌هاي ايراني در هراس هستند زيرا مي‌دانند كه اين شبكه‌ها براي آنها مشكل ساز است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شبکه ، ماهواره ، سادات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار