القدس العربي در گزارشي نوشت: مشروعيت آمريکا در خاورميانه در گروي ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه القدس العربي چاپ لندن در گزارشي به قلم "زهير اندراوس" محقق اسرائيلي نوشت در بررسي اسرائيلي مرکز بگين سادات در تل آويو درباره دور دوم رياست جمهوري باراک اوباما آمده است تغييرات در منطقه، دولت اوباما را ملزم مي کند برخي تصميمات دشوار درباره چگونگي رفتار با مصر، سوريه، فلسطينيها و ايران اتخاذ کند.  
 
همچنين بايد درباره تعامل با دولت مصر و حمايت از مخالفان سوري محتاط باشد.  
 
ميخائيل مايکوفيبسکي تهيه کننده اين تحقيق معتقد است مهمتر از همه اينها سناريوهاي بدبينانه تري درباره دور دوم رياست جمهوري اوباما وجود دارد. براساس اين سناريوهاي بدبينانه اوباما از اسرائيل دست مي کشد که توجيهي براي اين کار وجود ندارد.
 
اين محقق در بررسي خود آورده است برخي شتابزده گفتند آمريکا در مرحله آينده بر خاورميانه کمتر تمرکز خواهد کرد زيرا با فرا رسيدن سال 2020 آمريکا بزرگترين توليد کننده نفت در جهان خواهد بود اما اينگونه نيست و آمريکا هنوز در خاورميانه سرمايه گذاري خواهد کرد و حتي اگر بزرگترين صادر کننده بنزين در جهان باشد باز هم جريان آزاد نفت از خاورميانه بخش لاينفک نقش آمريکا به عنوان قدرت برتر خواهد بود .
 
اين پژوهشگر معتقد است مصر مساله پيچيده اي براي دولت اوباما است زيرا ساليانه يک ميليارد و 200 ميليون دلار کمک نظامي و 450 ميليون دلار کمک هاي اقتصادي به مصر داده مي شود و کنگره نگران است اين کمکها از سوي مصريها در زمينه نظامي هزينه شود زيرا در رويکردهاي نظام جديد ثباتي وجود ندارد. نگرانيهاي اخير بين طرفداران و مخالفان محمد مرسي آمريکا را درباره دمکراسي در مصر بسيار نگران کرد و کنگره مي خواهد ببيند نقش ارتش چيست زيرا بخشي از کمکهاي آمريکا براي مبارزه با تروريسم است. درباره سوريه نيز گفت نزاع در سوريه ثبات منطقه را تهديد مي کند و ممکن است خاورميانه را به جنگ بکشاند با اين وجود احتمالش ضعيف است اوباما براي دخالت در سوريه نيروهاي آمريکايي را اعزام کند.
 
درباره مساله فلسطين نيز گفت سياست اوباما برخورد با اسرائيل نخواهد بود و چپگرايان در اسرائيل اشتباه فکر مي کنند که اوباما در دور دوم از اسرائيل و لابيهاي صهيونيستي هراسي ندارد زيرا به آنها نيازي ندارد و نمي خواهد براي بار ديگر انتخاب شود. در حاليکه تاريخ نشان ميدهد رئيس جمهور در دور دوم مي تواند پشتوانه سياسي اش را تقويت کند و به نظر وي دولت اوباما توجه ويژه اي به کيفيت تعامل با اسرائيل خواهد داشت و حرفها دراين باره که اوباما از نتانياهو انتقام خواهد گرفت به سبب دخالت اخيرش در انتخابات به نفع ميت رامني، کاملا مردود است .
 
اين تحقيق درباره ايران آورده است تحريمهاي اقتصادي بر جمهوري اسلامي ايران تاثير گذار بوده است اما نتوانست برنامه هسته اي را متوقف کند و اوباما بايد در چند ماه نخست دولت جديدش اين مساله را توضيح دهد و دست به آخرين تلاش ديپلماتيک بزند و طرحي ارائه دهد که براي آمريکا و متحدانش واضح باشد و در مقابل اوباما از اسرائيل خواهد خواست به ايران حمله نکند  تا آخرين فرصت ديپلماتيک نيز پايان يابد.  
 
اين تحقيق مدعي مي شود اوباما مي داند اگر ايران به فعاليت هسته اي هسته اي پيشرفته و سلاح هسته اي دست يابد به منزله نابودي مشروعيت آمريکا در خاورميانه خواهد بود .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار