پايگاه خبري گلوبال ريسرچ در مقاله اي به قلم "تيري ميسان" به بررسي شرايط گروه ترويستي "ارتش آزاد سوريه" و سياست فعلي آمريكا در قبال اين گروه تروريستي مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، در اين مقاله آمده است: در حال حاضر نیروهای نظامي دولت بشار اسد در مقايسه با گروه هاي تروريستي مورد حمايت ناتو و آمريكا- از توان نظامي بالايي برخوردار هستند و ارتش آزاد سوريه مانند یک "ستارۀ سوخته" مي مانند. 
 
هر چند مطبوعات مغرض فرانسه همچنان به فرافكني هاي خود در خصوص "سقوط قریب الوقوع" سوریه و "عزل بشار اسد،" ادامه مي دهند،اما واقعیت هاي امروز ناآرامي سوريه كاملا با آنچه رسانه هاي غرب ادعا مي كنند،متفاوت است.  
 
اگرچه هرج و مرج در بخش هاي وسيعي از كشور سوريه ديده و گزارش مي شود، از طرفي شاهد بازپس گيري مناطق تحت اشغال تروريست ها هستيم.  
 
در حال حاضر نيروهاي بشار اسد گروه ارتش آزاد سوريه را شهر به شهر به عقب رانده و اهداف مورد نظر آنها يكي پس از ديگري كم رنگ تر مي گردد.در همين اثناء واشنگتن و مسكو تمايل زيادي براي زدن سوت پايان بازي در سوريه دارند. 

براساس شرايط موجود، شمارش معکوس براي سقوط ارتش آزاد سوريه آغاز شده است.

مي توان چنين انتظار داشت كه به محض تشكيل دولت جدید اوباما و تائيد مجلس سنا، دولت اوباما كما في السابق طرح صلح سوریه را به شورای امنیت ارائه دهد.از نظر قانونی، دولت سابق اوباما مسئول مدیریت امور جاری در سوريه شناخته مي شود و نمی تواند هر گونه ابتکار عمل خاصي را در اين مورد بگيرد.

از لحاظ سیاسی و در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری آمريكا، زمانيكه برخی از همکاران وي توافقنامه ژنو را زير پا گذاشتند،اوباما نتوانست عكس العمل مناسبي را نشان دهد. اما بعد از پيروز شدن در انتخابات، اوباما به يك خانه تكاني سياسي كاملي دست زد. 

همانطور که انتظار می رفت، ژنرال دیوید پترائوس، معمار جنگ در سوریه، به نحوي به دام بازي هاي پنهاني افتاد و مجبور به استعفا شد.

همانطور که انتظار می رفت، سران ناتو و روسای برنامه سپر موشکی در خصوص فساد و لابي هاي درون سازماني مورد بازرسي قرار گرفته و در ادامه متعهد شدند كه سكوت نمايند. 

همچنین همانطور كه پيش بيني مي شد، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه نيز از بازي هاي سياسي بيرون رانده شد. تنها انتخاب يا بهانه عجيب براي كنار گذاشتن هيلاري كلينتون مسئله بيماري وي بود.
در همین حال در سازمان ملل متحد، مسائل به طور ديگري رقم مي خورد. اداره عملیات حفظ صلح سازمان ملل (DPKO) در ماه سپتامبر تفاهم نامه اي را با سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به امضا رساند.

در ماه اکتبر، سازمان پیمان امنیت جمعی به استقرار نيروهاي صلح بان سازمان ملل در سوريه تاكيد داشت، اما در ماه دسامبر، اداره عمليات حفظ صلح سازمان ملل در جلسه اي با نمایندگان نظامی اعضاي دائمی شورای امنیت  در پي تدارك شرايط حضور نظامي در سوريه بر آمد. با وجود مخالفت آنها با این راه حل، فرانسه و بریتانیا به خواسته های ایالت متحده تمايل بيشتري نشان دادند.
 
با این حال، فرانسه در تلاش بود از نماینده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای عربی، اخضر الابراهیمی، براي تعديل طرح صلح ژنو استفاده نمايد. 

در نهایت، ابراهیمی به جای ايفاي نقش انتقال دهنده پیام ها بین احزاب مختلف در ناآرامي هاي سوريه، از اتخاذ موضع خاص در اين خصوص خودداري كرد.

حقیقت این است که دولت سوريه در مقابل تروريست ها از شرايط بهتري برخوردار است و مردم از بشار اسد حمايت مي كنند. وضعیت نظامی اكنون معکوس شده است. 

فرانسه پيشتر در آرزوي اين بود كه "مناطق آزاد" - مناطق تحت اشغال تروريست ها را- از طریق سازمان ملل و مستقل از دولت مركزي سوريه،اداره كند. 

این مناطق اخيرا از دست تروريست ها(ارتش آزادي سوريه) آزاد شده است و بخش هاي ديگر نيز در دست تروريست هاي سلفي قرار دارد. نیروهای ارتش آزادي سوريه در آخرين تحولات مجبور به ترک مواضع خود و آرايش مجدد نيروهاي نظامي در اطراف پایتخت شدند. 

براندازها امیدوار بودند كه پناهندگان فلسطینی، عليه نظام سوریه با تاكتيك اختلاف بین فرقه اي، همان شیوه ای که هريري در لبنان برای تحريك کردن فلسطینیان سنی نشين اردوگاه پناهندگان نهر البرد در برابر حزب الله شیعه استفاده كرد،اقدام نمايند. 

در لبنان این برنامه با شکست مواجه شد چرا که فلسطینی ها به خوبی می دانند که دوستان واقعي آنها چه كساني هستند و چه کسانی واقعا برای آزادي سرزمين شان مبارزه مي كنند.

نكته مهم اينكه، در جنگ 8 روزه اسرائيل در غزه،ايران و سوريه از غزه و مردم آن حمايت كردند در حاليكه شيخ نشينان عرب در برابر اين تهاجم و حمايت از عرب هاي غزه موضع گيري نكردند. 

عناصر خاصی از گروه حماس و وفادار به خالد مشعل كه توسط قطر تامين مالي مي شدند، درهای اردوگاه یرموک را به روي چند صد نفر از جنگجويان شاخه القاعده و قطري باز كردند.

پس از اين واقعه، ارتش آزادي سوريه جنگ را علیه سوریه در حومه اطراف آن از سر گرفتند. 

ارمغان حضور گروه هاي تروريستي در سوريه خرابي و كشتار مردم بي گناه و نابودي زير ساخت هاي مناطق درگيري بوده است.

امروزه از لحاظ استراتژیک، جنگ تمام شده تلقي مي گردد: ارتش آزاد سوريه با كشتارهاي وحشيانه و ترور مردم بيگناه حمایت مردمی را از دست داده است و هیچ شانسی برای رسیدن به پیروزی ندارد.

اروپایی ها هنوز هم به اين موضوع فکر می کنند كه آنها می توانند با رشوه دادن به مقامات ارشد خصوصا نظامي سوريه، با ایجاد کودتا حكومت جديدي را جایگزین بشار اسد كنند، از طرفي هم مي دانند كه اينكار را با ارتش آزادي سوريه نمي توانند بكنند.اخيرا نيز تزريق پول و سلاح به درون گروه هاي تروريستي اندكي كند شده است. 

بخش عمده ای از حمایت های بین المللی متوقف شده است اما در میدان جنگ هنوز نتيجه اين امر نمود پيدا نكرده است. 

ایالت متحده نيز به روشنی موضع خود در برابر ارتش آزادي سوريه تغير داده است، چرا كه يا به اهداف خود رسيده اند يا اينكه ديگر حمايت از اين گروه براي انها منفعتي در بر نخواهد داشت. آمريكا اخيرا دستورالعمل های بی معنی را به براندازها داده است كه به نحوي مرگ خود اين گروه را در پي خواهد داشت. 

هزاران نفر در درگير هاي ماه گذشته سوريه کشته شده اند. در همین حال، در واشنگتن، شورای اطلاعات ملی بطور كنايه آميزي اعلام کرد : "جهادگرایی بین المللی" به زودی محو خواهد شد.
سایر متحدان ایالت متحده اكنون باید از خود بپرسند که آیا این رابطه و معادله جديد به این معنا نیست که آنها هم روزي قرباني سياست هاي آمريكا خواهند شد؟؟؟
برچسب ها: ستاره ، مرده ، سوریه ، ارتش آزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار