سید پیروز موسوی در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: این خط لوله در زمان جنگ تحمیلی مورداصابت موشک قرارگرفت که بنا به نیازعملیاتی و فوریت در آن زمان و به علت دسترسی نداشتن به لوله 52 اینچ ، یک شاخه خط لوله 48 اینچ در محل آسیب دیده استفاده و خط در همان زمان تعمیر و راه اندازی شده بود.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران تصریح کرد: خط 48 اینچی تماماً با کمک منابع داخلی تعویض شد اگر قرار بود با روشهای معمول به عوامل پیمانکار واگذار شود علاوه بر تطویل زمان، هزینهای بالغ بر 20 میلیارد ریال در بر میگرفت.
وی گفت : قطر کم این قسمت از خط لوله سبب شده بود تا اجرای عملیات توپک رانی بازرسی داخلی خط لوله با مشکل مواجه شود، از این رو تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ضرورت این تعمیرات، برای هدایت نفت خام سنگین به مخازن ذخیره سازی در جزیره خارک از ظرفیت خالی دیگر خطوط استفاده شد و اقدام به برنامه ریزی برای تعویض قسمت 48 اینچ و جایگزین کردن خط52 اینچ شد و اکنون کل این خط لوله 52 اینچ است.
موسوی ادامه داد: با تلاش همکاران و متخصصین داخلی و حمایت شرکت پایانههای نفتی ایران توانستیم کارتهای الکترونیکی سیستم اندازه گیری را از طریق مهندسی معکوس بازسازی و از خروج صدها هزار دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه منشا ابتکارات و نوآوریهایی شد از آن جمله با این رویکرد توجه ما به زیرساختهای استراتژیک اعم از خطوط لوله جریانی ،مخازن ذخیره سازی و اسکله های صادراتی معطوف شد.
موسوی هدف از اجرای این پروژه را تسهیل توپکرانی و یکنواخت سازی خطوط لوله خارک عنوان کرد و توضیح داد: در زمان جنگ با توجه به ضرورت های آن موقع و کمبود تجهیزات، خط 52 اینچی بمباران شده با خط 48 اینچ پیوند خورده بود که با اقدامات انجام گرفته این خطوط ترمیم شدند و در حال حاضر در شرایط مناسب قرار دارند.
جزیره خارک بزرگ ترین پایانه صادرات نفت کشور در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب های خلیج فارس واقع است./ر