معاون وزیر نفت با استراتژیک خواندن ذخیره سازی گاز در کشور، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، هم اکنون 40 مخزن به منظور ذخیره سازی گاز در کشور شناسایی شده که از این تعداد 5 میدان ذخیره سازی در کشور مراحل عمیلیاتی را طی می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در گفتگوی ویژه خبری، با اشاره به افتتاح و بهره برداری از نخستین مخزن ذخیره سازی گاز ایران و خاورمیانه در سراجه قم گفت: طرح های ذخیره سازی، طرح های پرهزینه ای هستند و طرح سراجه قم به عنوان نخستین تجربه در این زمینه به ثمر نشسته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه قم ذخیره شده است، گفت: انتظار می رود با به ثمر نشستن دیگر طرح های ذخیره سازی از جمله شوریجه در شرق کشور، حجم ذخیره سازی گاز در کشور به 100 میلیون مترمکعب در روز برسد.

اوجی گفت: مخزن سراجه قم با حجم کلی 3.3 میلیارد مترمکعب گاز در 40 کیلومتری استان قم قرار دارد و ذخیره سازی گاز در آن (به طور نامتناوب) از سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: این مخزن از جمله مخزن های هیدروکربوری به شمار می رود که به دلیل نزدیک بودن به مناطق پرمصرف از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه سقف تزریق گاز در این مخزن 7.3 میلیون مترمکعب در روز و برداشت از آن نیز 9.8 میلیون مترمکعب در روز می باشد ، تصریح کرد: تاکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در سراجه قم تزریق شده و هم اکنون نیز امکان برداشت از این مخزن نیز در حد سه میلیون مترمکعب در روز فراهم شده است.

وی افزود: با بهره برداری از نخستین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی سراجه قم، جمهوری اسلامی ایران در میان 34 کشور دارنده فناوری ذخیره سازی گاز در رتبه 19 قرار می گیرد و با بهره برداری از دیگر طرح های ذخیره سازی تا پایان برنامه پنجم توسعه به رتبه پنجم ارتقا خواهد یافت.

معاون وزیر نفت با استراتژیک خواندن ذخیره سازی گاز در کشور، تصریح کرد: عمده گاز کشور در جنوب از جمله کنگان و عسلویه وجود دارد و عمده مصارف در مرکز و شمال شرق کشور اتفاق می افتد و صنایع و نیروگاههای کشور در مرکز و شمال غرب و شرق با 1500 کیلومتر به میادین گازی فاصله دارند.

وی تصریح کرد: 220 مخزن در کشور بررسی کردیم و  بنابر مطالعات انجام شده، هم اکنون 40 مخزن به منظور ذخیره سازی گاز در کشور شناسایی شده است.

اوجی تاکید کرد: از این 40 میدان شناسایی شده حدود 5 میدان عملیاتی و اجرایی شده و بعد از مخزن ذخیره سازی سراجه قم میدان شوریجه به عنوان دومین مخزن در شمال شرق در بهمن ماه سالجاری به بهره برداری می رسد تا شبکه گازی در شمال شرق و غرب را پشتیبانی کند و اگر در زمان پیک مصرف دچار چالش شدیم از این مخازن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به سقف تولید گاز ظرف دو و سه سال آینده تولید گاز کشور دو برابر خواهد شد و در حال حاضر 630 میلیون متر مکعب گاز تولید و مصرف می شود و برنامه ریزی کردیم که موضوع صادرات را گسترده تر کنیم.

اوجی تصریح کرد: بیشتر مصارف گاز در کشور(30 تا 40 میلیون متر مکعب) در بخش خانگی و تجاری و صنایع است که معادل 1.5 برابر فاز پارس جنوبی است واز مردم می خواهیم در مصرف خود صرفه جویی و بهینه مصرف کنند. 

وی تاکید کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و نصب شیر ترموستات و تنظیم دمای خانه و محیط کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف به اقتصاد کشور کمک می کند.

معاون وزیر نفت، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات گاز به کشور ترکیه را داریم و پاکستان و عراق نیز جزء برنامه صادراتی کشور است و حدود 110 میلیون متر مکعب گاز کشور را صادر می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تنوع انرژی در در برنامه کاری دنبال می کنیم و برنامه جامع انرژی کشور تدوین و تنظیم گردیده و در حال حاضر مراحل نهایی را طی می کند که گاز تنها  منبع تامین کننده انرژی نباشد از انرژی خورشیدی و بادی در اکثر نقاط کشور استفاده کنیم.

اوجی در پایان گفت: هم اکنون طرح های متعددی در صنعت نفت در دست اجرا می باشد که بخش عمده آنها در دولت نهم و دهم به بهره برداری رسیده و یا خواهد رسید.

مسعود سامی وند مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی کشور در ادامه  گفت: تزریق گاز به مخزن گازی میدان سراجه از بهمن ‌پارسال آغاز شد و تاکنون750 میلیون متر مکعب گاز در این مخزن ذخیره شده است.

 سامی‌وند افزود: 80 درصد از ساخت این پالایشگاه با استفاده از تجهیزات داخل کشور بوده به طوری که این پالایشگاه توان پالایش روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز را دارد و در دو فاز 5 میلیون متر مکعبی راه اندازی می شود همچنین 14 پالایشگاه گازی کشور به شمار می رود که روزناه 3 تا 4 میلیون گاز می توان از این میدان ذخیره سازی گاز برداشت کرد.

وی ادامه داد: بکارگیری مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی بعد از بحران سرما در سال 86 تصمیم گیری و از ابتدای سال 87 فعالیت اجرایی مخزن شروع شد.

سامی وند با بیان اینکه این مجتمع ظرفیت ذخیره سازی 700 میلیون متر مکعب گاز در کشور را دارد ، اظهار داشت: هم اکنون روزانه 1.5 میلیون متر مکعب گاز از این مخزن در شبکه تزریق می شود.

سامی وند با اشاره به اینکه تا کنون 12.5 میلیون بشکه میعانات گازی در این میدان ذخیره شده است، تصریح کرد: باتزریق گاز می توان این میعانات را نیز برداشت و به بازارهای جهانی عرضه کرد و درآمد پیش بینی شده نیز حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد بود.

وی تاکید کرد: برنامه احداث مخازن ذخیره سازی بیشتر در مناطقی غرب کشور است و آخرین نقطه افت فشار گاز کجاست را بررسی می کنیم و تهران جزء مناطق حساسی است و مطالعات مخزن برای ما محرز و آشکار بود ومخزن ذخیره سازی سراجه گازش تمام شده و شوریجه D خانگیران و سرخس نیز 90 درصد تخلیه شده و مخزن بعدی شورای مخازن معرفی گردید مخزن سراجه ظرفیت 3.3 میلیارد متر مکعب و شوریجه 4.8 میلیارد متر مکعب بود.

وی درباره احداث مخزن ذخیره سازی شوریجه نیز گفت: هم اکنون این مخزن پیشرفت 86 درصدی داشته است که تا خرداد ماه سال 95 نیز کار پالایشگاه این مخزن نیز به اتمام خواهد رسید./ر

گزارش: حبیبه رحیمیان
برچسب ها: مخزن ، گاز ، شناسایی ، سراجه ، شوریجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار