جمهوري اسلامي ايران با تکيه بر ذخاير عظيم نفت و گاز تنها کشور منطقه است که مزيت منحصر بفردي در توسعه صنعت پتروشيمي دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، دبير کل انجمن صنفي صنعت پتروشيمي در گفتگو با راديو اقتصاد تاکيد کرد : کشورهاي منطقه طرح هاي زيادي براي توسعه پتروشيمي دارند اما در عربستان معمولاً خوراک صنايع پتروشيمي از گازهاي همراه نفت استفاده مي شود اما در ايران ذخاير گازي مستقلي هم داريم که منبع مطمئني براي تأمين خوراک صنايع پتروشيمي است.

احمد مهدوي با اشاره به اينکه صنايع پتروشيمي ايران در سال هاي اخير با محوريت بخش خصوصي جهشي در توسعه ايجاد کرده است ، گفت: قرار است قطب جديد صنايع پتروشيمي در چابهار ايجاد شود و اقداماتي در دست انجام است.

دبير کل انجمن صنفي صنعت پتروشيمي تصريح کرد : با ايجاد منطقه انرژي چابهار و تبديل اين منطقه به قطب پتروشيمي ، زمينه افزايش صادرات محصولات پتروشيمي فراهم مي شود.

چابهار از مناطقي است که مزيت نسبي اقتصادي براي توسعه طرح هاي پتروشيمي و ايجاد هاب پتروشيمي دارد و بسياري از زيرساخت هايي که در عسلويه و ماهشهر به وجود آورديم ، در اين منطقه وجود دارد وبه دليل نزديکي اين منطقه به بازارهاي مصرف خارجي و بازارهاي شرق کشور که هم اکنون دسترسي آنها به محصولات پتروشيمي ايران طولاني است ، اين منطقه پتروشيمي براي بازارها شرق جذابيت ايجاد مي کند و به همين خاطر تلاش مي کنيم در منطقه چابهار يک منطقه ويژه پتروشيمي داشته باشيم.
 
مهدوي افزود : طرحي که درباره توليد اتانول در دست اجراست در آينده نزديک باعث خواهد شد ايران به اولين کشور جهان در توليد محصول تبديل شود.

وي با اشاره به مزيت قطعي سرمايه گذاري در پتروشيمي گفت:  تبديل مواد هيدروکربوري به اتيلن يا زنجيره زيرمجموعه ان در مقايسه با تبديل مواد هيدروکربوري به بنزين ، حداقل 20 درصد ارزش افزوده بيشتري خواهد داشت.
 
وي تاکيد کرد: توليد متانول کشور با بهره برداري از مجتمع هاي عظيم در حال ساخت از پنج ميليون تن فعلي به بيش از 21 ميليون تن افزايش خواهد يافت و ايران به يکي از قطب هاي اصلي توليد متانول جهان تبديل مي شود.

مهدوي گفت :  نيمي از ذخاير گاز ايران که معادل 8 درصد ذخاير گازي جهان است در منطقه پارس جنوبي قرار گرفته که به صورت مشترک با قطر در حال بهره برداري است. 

وي از سهم 6 درصدي ايران در توليد متانول در جهان خبر داد و افزود: در حال حاضر چين با 46 درصد سهم در بازار جهاني، بزرگ ترين توليد کننده متانول در جهان است و عربستان، ترينيداد و ايران هم در رده هاي بعدي قرار دارند.

وي توليد متانول در کشور را بيش از 5 ميليون تن در سال اعلام کرد و افزود: در برنامه توسعه پتروشيمي کشور، احداث واحدهاي مختلف توليد کننده متانول با مجموع ظرفيت 16 ميليون تن پيش بيني شده است که با راه اندازي اين واحدها توليد متانول کشور به بيش از 21 ميليون تن افزايش خواهد يافت.
 
بزرگترين مجتمع توليد متانول جهان در بندر دير واقع در استان بوشهر و با ظرفيت توليد روزانه 7 هزار متانول ساخته مي شود./عب
برچسب ها: صنعت ، پتروشیمی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار