وبلاگ سر گشاده نوشت:این که سلام ما به این بزرگواران می‌رسد یک بعد داستان است، و این که ما چقدر آداب زیارت را به جای می‌آوریم یک بعد دیگر!

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،رسیده‌ام به ۳-۴ متری ضریح مطهر. و آنجا همانطور که ایستاده ام با خودم فکر می کنم که چگونه بدون هل دادن و فشار به دیگران، خود را به ضریح مطهر برسانم. آن هم در مقابل رفتار بلدوزرگونه زائران عرب؛ که یکباره خانم جوانی که مشخص بود از همان ابتدا با زور چپانی وارد جمعیت شده و با همان شکل می خواهد خارج شود، به من و سایرینی که تازه قصد کرده اییم وارد شویم با صدایی بلند و خشمگین می گوید: برای چه می خواهید بروید این تو! از همان دور هم سلام بدهید می رسد!!! مانده بودم که آن هیر و ویر به رویش بیاورم که با این دیدگاه بین آن جمعیت که زور چپان هم داشت خارج می شد چه می کرده یا نه!!

در این بین بد نیست به چند نکته توجه کنیم:

۱- این که واقعا چقدر به این گفتار معتقد و پایبندیم! قطعا سلام را از هر طرفی که بفرستیم به صاحب سلام خواهد رسید و در این شکی نیست اما با این حساب چرا به زیارت امامان و معصومین مشرف می‌شویم؟

۲- این که سلام ما به این بزرگواران می‌رسد یک بعد داستان است، و این که ما چقدر آداب زیارت را به جای می‌آوریم یک بعد دیگر! کجای آداب زیارت، رفتار زورچپان و بلدوزر وار تاکید شده است؟  کجای آداب زیارت داد و بیداد و حجاب از سر دیگران کشیدن و دعوا مرافعه تاکید شده است؟ کجای آداب زیارت تاکید شده که رسیدی به ضریح آن را محکم بچسبی و ضریح را تا مرز کنده شدن تکان دهی؟؟ کجای آداب زیارت نوشته شده که موقع زیارت حواست به نامحرم نباشد؟؟؟؟؟

۳- همه ما می دانیم که خوابیدن و دراز کشیدن در حرم معصومین و حتی خانه خدا جایز نیست اما ظاهرا زوار گرامی ما از زوار کشورهای عربی خوابیدن در حرم را آموخته اند و بعد از بیدار شدن، بدون تجدید وضو نماز خواندن را! که البته تا جایی که می دانم خواب وضو را باطل می کند …

۴- از همه موارد بالا که بگذریم آستان قدس رضوی و حتی آستان مقدس حضرت معصومه، در خصوص نوع هدایت زوار کمی کم کاری کرده اند. این نکته را در گفتگویی دوستانه با یکی از خدام مهربان رضوی بیشتر دریافته‌ام. به خاطر دارم زمانی که در مسجد کوفه بودیم برای این که محل ضربت خوردن امیر المومنین حضرت علی علیه السلام را زیارت کنیم باید صفی می بستیم که آن صف با یک حصار فلزی محافظت می شد و خادمی که اجازه نمی داد کسی به محل ظربت خوردن خود را بچسباند. در شرایط فعلی این بهترین راه است جهت زیارت مودبانه زوار رضوی و بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیه. چرا که بسیاری از معلولین و کسانی که دارای محدودیتهای جسمی هستند به دلیل رفتار دور از شان برخی از زوار امکان زیارت از نزدیک ضریح را ندارند و حتی کسانی مثل من که دوست نداشتم به خاطر زیارت خودم باعث آزار کس دیگری شوم …

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.