مدیریت غلط در سیستم بیمار گونه سلامت باعث اختلاف 60 درصدی در درآمدهای پزشکان شده به گونه ای که این سیستم به پزشکان عمومی چندان بها نمی دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد با بيان اين مطلب در مورد اختلاف درآمد بین قشر پزشکان افزود: معتقدیم که برای سال آینده می توانیم بر روی مزد درمان و تعرفه ها بیشتر کار کنیم چرا که این کار باعث افزایش کیفیت خدمات خواهد شد اما مشکل اینجاست که علی رغم صحبت مقام معظم رهبری که حوزه سلامت باید در اولویت قرار گیرد اما متاسفانه این اولویت را در دولت ندیدم حتی پرداخت از جیب مردم هنوز همان 70 درصد است و تفاوت دریافتی بین گروه پزشکی وجود دارد.

وی گفت: تفاوت دریافت حتی بین پزشکان بخش خصوصی و دولتی هم وجود دارد ما وقتی پرداخت مناسبی نداریم پس توزیع خوبی هم نخواهیم داشت. بسیاری از شهرستان های دور افتاده ما هنوز پزشک ندارد.

اختلاف درآمد بین پزشک عمومی و متخصص 60 درصد است

دکتر معدنی، پزشک عمومی در ادامه گفت: جامعه پزشکان عمومی که دو سوم بدنه پزشکان را تشکیل می دهند جایگاه خوبی در نظام سلامت ندارند و فکری برای آنها نمی شود وقتی یک پزشک عمومی در کنکور قبول می شود و 7 سال درس می خواند به محض ورود به کار اول باید یک مطب را اجاره کند و در نهایت باید به بیمه ها مراجعه کند و بعد از چند ماه هزینه های سرسام آور می تواند پولش را طلب کند.همین باعث می شود که بسیاری از پزشکان ما به موبایل فروشی و ساختمان سازی روی آورند.

وی افزود: اختلاف بین درآمد پزشکان عمومی و متخصص بسیار بالاست و به بیش از 60 درصد می رسد.در جامعه پزشکی افرادی هستند که با مدیریت غلط پزشکان عمومی را به برده کشی وا می دارند.در حال حاضر پزشک خانواده را ایجاد کردند اما با بدنه اصلی که پزشکان عمومی هستند صحبت نکردند.مهمترین مشکل ما بی عدالتی در پرداخت است و نظام سلامت زمانی موفق می شود که حقوق یک پزشک عمومی را بپردازد. در واقع چرخ دنده های نظام سلامت پزشکان عمومی را له می کند.

مطب داری در شهرهای بزرگ صرف نمیکند
صفایی، هیئت مدیره انجمن صنفی بیمارستان های خصوصي در ادامه گفت: اختلاف درآمد بین پزشکان وجود دارد اما در کنار اینها ما درآمد های غیر رسمی هم داریم اما چنانچه تعرفه مناسبی داشته باشیم پزشکان ما راغب به گرفتن زیر میزی نمی شوند.در حال حاظر مطب داری در شهر های بزرگ صرف نمی کند و قبول داریم که پزشکان عمومی ما در دریافت و پرداخت با مشکل مواجه می شوند بنا بر این اگر ارزش گذاری مناسب صورت نگیرد کیفیت کار نیز پایین می آید و مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

سیستم سلامت نیاز به بازنگری دارد

موسوی، کارشناس سلامت در ادامه گفت: سیستم سلامت ما آنچنان بیمار است که این بیماری به وزارت بهداشت و نظام پزشکی هم سرایت کرده و باید باورمان شود که این سیستم نیاز به بازنگری دارد و همین راهکارهای غلط باعث شده که به سمت شیوه های درمانی غلط پیش برویم و روند ناهنجاری را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: بیشتر قوانین ما در حد قانون نیست و در حد توصیه است در واقع اجازه دادیم که این سیستم در سیکل معیوب همچنان بیمار باشد و به گونه ای با درآمدهای ناعادلانه کاری کردیم که پزشکان برای رفتن به بخش خصوصی ترغیب شوند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار