رشد 44 درصدي شاخص کل بازار سرمايه نشان دهنده ي نقدشوندگي و نقش پررنگ آن در اقتصاد ملي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشستي که امروز در ساختمان وزارت اقتصاد برگزار شد به شرح عملکردهاي سازمان بورس پرداخت و گفت: از ابتداي سال تاکنون ارزش بازار بورس از 111 هزار ميليارد تومان به 169 ميليارد تومان، بازار فرابورس نيز از 12 هزار ميليارد تومان به 45 هزار ميليارد تومان رسيد و همچنين ارزش بورس و فرابورس از 123 ميليارد تومان به 214 ميليارد تومان رسيد که نشان از رشد 74 درصدي ارزش بازار است.
وي ادامه داد: از ابتداي سال نيز، ارزش معاملات در بورس و فرابورس 28 هزار ميليارد تومان، بورس کالا 53 هزار ميليارد تومان جمعا حدود 81 هزار ميليارد تومان است که ارزش معاملات نسبت به دوره مشابه 68 درصد رشد داشته است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: تعداد دفعات معاملات جمعا در بازار بورس و فرابورس 5 ميليون و 526 هزار بود که اين رقم سال گذشته 4 ميليون و 936 هزار نوبت معامله را شاهد بوديم.
صالح آبادي در خصوص رشد شاخص بورس افزود: شاخص کل بورس از ابتداي سال تاکنون 44 درصد رشد داشته که آمارها بيانگر اين است که نقد شوندگي و نقش بازار سرمايه در اقتصاد ملي ارتقا پيدا کرده است.
وي ادامه داد: درحال حاضر ارزش بازار سرمايه به توليد خالص داخلي، به 50 درصد رسيد که اين امر نشان دهنده ي نقش بورس در اقتصاد ملي است.
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داد: درخصوص تأمين مالي شرکت ها از ابتداي سال تاکنون، شرکت ها 10 هزار ميليارد تومان افزايش سرمايه و 500 ميليارد تومان اوراق مشارکت داشتيم.
وي درخصوص الکترونيکي کردن فراينده ها در بازار اوليه اضافه کرد: در بازار اوليه در راستاي الکترونيک کردن فرايندها از ابتداي دي ماه، با اخذ مجوز از سازمان بورس کاغذ را حذف و از طريق سامانه کدال مجوز افزايش شرکت ها صادر مي شود.
افتتاح بورس انرژي در روزهاي آينده
صالح آبادي در خصوص افتتاح بورس انرژي افزود: در بورس انرژي مقررات و 3 دستورالعمل پذيرش کالا، معاملات و تسويه پاياپاي وجود داشت که تصويب شد و معاملات آزمايشي آن انجام و اصلاحات در سامانه اعمال شد.
وي افزود: براساس آخرين آمارها با بررسي هاي صورت گرفته، در روزهاي آينده شاهد افتتاح بورس انرژي خواهيم بود.
صالح آبادي ادامه داد: از اقدامات مهم بورس نظارت بر فعاليت حسابرسان است که براساس آن 4 موسسه حسابرسي از ليست موسسات حسابرسي حذف شدند.
وي افزود: از ابتداي سال تاکنون براساس جلساتي که برگزار شد 191 نفر تأييد صلاحيت و 11 نفر رد صلاحيت شدند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صندوق تضميني تسويه معاملات افزود: در گذشته بيشتر وقت کميته تخلافت به بررسي تأخير تسويه شرکت هاي کارگزاري بود که با ابلاغ صندوق تضمين تسويه معاملات، تأخير در تسويه کاهش يافته است.
وي در خصوص ضوابط افشاي اطلاعات معاملات با اشخاص وابسته گفت: ضوابط افشاي اطلاعات معاملات با اشخاص وابسته يکي از مواد ماده ي 129 قانون تجارت است که يک شرکت با اشخاص وابسته ي خود معاملاتي منصفانه داشته باشد که بر طبق اين ضوابط سهامداران که بالاي 5 درصد سهم در شرکت دارند اگر حس کنند معامله منصفانه نيست مي توانند به سازمان بورس اعلام و سازمان با هزينه ي شخص حسابرسي ويژه اي کند تا حقوق سهامداران احيا شود.
وي درخصوص برنامه هاي آينده ي اين سازمان تصريح کرد: طبقه بندي حسابرسان معتقد است که هم اکنون 110 موسسه حسابرسي معتبر در بازار داريم.
وي ادامه داد: با توجه به وضعيتي که در بازار سرمايه وجود دارد با طبقه بندي براساس شرايط و ضوابطي معين، شرکت هاي حسابرسي که نيروي بيشتري دارند مي توانند شرکت هاي بزرگتري را حسابرسي کنند و اين امر نيز در راستاي ارتقاي کيفيت گزارش حسابرسي انجام مي شود.
وي تأکيد کرد: دستورالعمل بازار فرعي بورس کالا هفته آينده نهايي مي شود و کالاهايي که در بورس کالا شرايط پذيرش ندارند در بازار فرعي بورس کالا پذيرفته مي شوند.
وي درخصوص فاز دوم تالار مجازي بورس خاطر نشان کرد: فاز دوم تالار مجازي بورس تا پايان سال راه اندازي خواهد شد و وضعيت مناسبتري در ارائه ي سرويس دهي خواهد داشت./س
برچسب ها: افتتاح ، بورس ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار