معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور با اشاره به برگزاري نشست مشترک اين سازمان با مسئولان دامپزشکي برزيل گفت:مدارک و توضيحات ارايه شده توسط مسئولان مربوطه ما را قانع کرد که گوشت هاي برزيلي سالم هستند.

محسن مشکوه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود: به دنبال گزارش تلف شدن يک رأس گاو 13 ساله براثر بيماري BSE (جنون گاوي) در ايالت پاراناي برزيل در تاريخ هفتم دسامبرسال 2012 کشورهاي وارد کننده گوشت از برزيل دچار نگراني هايي شدند و به بررسي اين موضوع پرداختند.

وي ادامه داد: با توجه به اين که توصيه ها، ضوابط و مقررات سازمان جهاني بهداشت دام(OIE) ملاک عمل سازمان تجارت جهاني و تجارت بين کشورهاست، ملاک عمل ما نيز در رابطه با اين گونه مسائل قوانين OIE است.

مشکوه با اشاره به اينکه OIE کشورها را از نظر BSE به سه گروه قابل اغماض، کنترل شده و ريسک جنون گاوي تقسيم کرده است، افزود: 19 کشور جهان در گروه کشورهاي قابل اغماض ازنظر BSE قرار دارند و برزيل يکي از اين کشورهاست.

وي با بيان اين که نمي توان گفت در هيچ کشوري BSE وجود ندارد، گفت: سازمان بهداشت جهاني دام بر مبناي ارزيابي خطر اين بيماري چنين تقسيم بندي را انجام داده است.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي افزود: بعد از بروز اين اتفاق سازمان جهاني بهداشت دام اعلام کرد با توجه به اينکه در برزيل همه توصيه هاي سازمان جهاني بهداشت دام رعايت مي شود و هم چنين با توجه به بالا بودن سن گاو تلف شده اين فرم طبيعي و عادي بيماري BSE نيست و کشور برزيل تا اطلاع ثانوي در گروه کشورهاي قابل اغماض باقي مي ماند اما به خاطر بررسي بيشتر يک کارگاه علمي روي اين موضوع مطالعه مي کند و نتيجه مطالعات آنها تا اسفند ماه 91 اعلام مي شود.

وي ادامه داد: سازمان دامپزشکي کشور به دنبال اين حادثه، کشتار دام را در کشتارگاه ايالتي که بيماري BSE در آنجا گزارش شده بود متوقف کرد.

مشکوه افزود: همچنين در دو کشتارگاهي که در نزديکي این ايالت بودند کشتار دام براي ايران متوقف شد و ما اعلام کرديم تا زمان اعلام نظر سازمان جهاني بهداشت دام در اين سه کشتارگاه برزيل کشتاري براي ايران انجام نشود.

اين مقام مسئول با اشاره به درخواست سازمان دامپزشکي کشور از مسئولين دامپزشکي برزيل براي سفر به ايران و ارايه توضيحات لازم در اين مورد و برطرف کردن نگراني هاي موجود گفت: در پي اين درخواست چند روز پيش رئيس سرويس هاي دامپزشکي برزيل وعده اي ديگر به کشورمان، سفر کردند و طي دو روزي که در ايران بودند نشست هايي در روزهاي شنبه و يکشنبه (7 و 8 بهمن ماه) با آنها برگزار شد.

مشکوه با بيان اين مطلب که نشست نهايي مسئولان دامپزشکي برزيل و سازمان دامپزشکي کشور شب گذشته (دوشنبه شب) برگزار شد، افزود: آنها دراين نشست ها توضيحاتي را در رابطه با اقداماتي که ازسال 1990 به بعد انجام مي دهند،ارايه کردند و اين که چرا از نظر OIE درگروه کشورهاي قابل اغماض هستند.

وي ادامه داد: به گفته ي اين مسئولين بيش از 96 درصد گاوهاي برزيل از علوفه مراتع استفاده مي کنند و تغذيه دستي ندارند- اشاره به اينکه از پودر گوشت و استخوان تهيه شده از نشخوارکنندگاني براي تغذيه گاوها استفاده نمي شود- و کليه حساسيت هايي که درسيستم مراقبتي بايد وجود داشته باشد، لحاظ مي شود.

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي افزود:آنها بيان کردند که اگر گاوي تلف شود يا علايم عصبي نشان دهد علاوه بر چک شدن از نظر بيماري هاري از لحاظ BSE هم کنترل مي شود و در کشتارگاه هايشان بافت هاي مخاطره آميزي مثل مغز، چشم و ... را که مي توانند منشأ آلودگي باشند از گردونه مصرف خارج مي کنند.

مشکوه افزود: آنها با اعلام اين مطلب که در راستاي توصيه هاي OIE عمل مي کنند اين تضمين و اطمينان را مي دهند که گوشت صادراتي به ايران گوشت بدون استخوان و گوشت دام هاي زيرسه سال است و از نظر BES هيچ مشکلي ندارد و جاي هيچ گونه نگراني نيست.

وي ادامه داد: در نتيجه اين نشست ها، مقدمات لازم براي امضاي تفاهم نامه اي بين سازمان هاي دامپزشکي ايران و برزيل انجام شد.

مشکوه افزود: امضاي رسمي پيش نويس هاي تهيه شده مبناي همکاري هاي بهداشتي و فني اين دو سازمان است.

وي ادامه داد: همچنين به زودي هيئت کارشناسي از جمهوري اسلامي براي بررسي بيشتر موضوع BSE به برزيل سفر خواهند کرد.

مشکوه با بيان اين مطلب که مدارک و توضيحات ارايه شده توسط مسئولين دامپزشکي برزيل در راستاي ضوابط، مقررات و توصيه هاي سازمان جهاني بهداشت دام بود، گفت: ما قانع شديم اما کشتار دام در کشتارگاه هاي ايالت پارانا همچنان در ليست تعليق ما است و ما به آنها اعلام کرديم هرگونه تغيير در مورد اين کشتارگاه ها منوط به نتيجه اي است که کارگروه علمي سازمان جهاني بهداشت دام در اسفند ماه اعلام مي کند.

وي افزود: ما همچنين به آنها گفتیم گوشت هايي که در اين کشتارگاه ها براي ايران کشتار شده بود را حمل نمي کنيم و اين گوشت ها بايد از ديگر ايالت ها جايگزين شوند.

مشکوه با بيان اينکه واردات گوشت به ايران به جز برزيل از کشورهايي مثل استراليا، هندوستان و پاکستان انجام مي گيرد، ادامه داد: تقاضاهايي مبني بر واردات گوشت از نيوزلند نيز مطرح شده است.

به گفته ي وي ساليانه 10 درصد توليد داخلي، گوشت وارد کشور مي شود و ميزان گوشت وارداتي از برزيل درسال جاري کمتر از 100 هزار تن بوده است.

سال گذشته حدود 130 هزار تن گوشت از برزيل وارد کشور شده است.

لازم به ذکر است، بيماري جنون گاوي (BSE) يک بيماري کشنده و دژنراتيو عصبي مغزي قابل انتقال در گاو است که يک هفته يا چند ماه پس از بروز نشانه هايي باليني و آغاز مراحل پيشرفته باعث مرگ گاو مي شود./عب

برچسب ها: مسئولان ، دامپزشکی ، برزیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار