اگر جواني که در شرف ازدواج است مي داند که ورقي را که در دفترخانه امضا مي کند او را بدهکار، محزون و مستاصل مي نمايد پس عاقلانه و با فکر امضا مي کند و متعهد مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، هرچند آمار زندانيان درسالهاي گذشته پايين آمده است اما آن طرف، هنوز مهريه هاي غيرمعقول به عنوان عاملي براي مجرد ماندن و البته مجرد شدن شناخته مي شوند. هرچند که مجلس مصوب کرده است، مهريه ها در چارچوب بگنجد و معقولانه پذيرفته يا ارائه شود، البته بماند.
کساني که به لحاظ مالي توانايي پرداخت را دارند و مي توانند و مي دهند ولي آيا اين امر عاقلانه است که فرد توانايي پرداختن مهريه بالا را ندانسته ولي توانايي امصاي بدون تفکر پاي ورق دفترخانه ازدواج را داشته باشد.
کاظما بازافکن روانشناس در اين خصوص گفت: معلوم نيست با کدام پشتوانه مالي و به اعتبار و تضمين کدام مرجع، مهريه هاي نامعقول و سنگيني که هيچ کدام خوشبختي نمي آورد پايش امضا مي شود.
وي با اشاره به اينکه رعايت عنصر عقلانيت و آينده نگري در اتفاق مهم ازدواج از جايگاه ويژه اي برخوردار است افزود: وقتي دو جوان تصميم مي گيرند عمري را در کنار هم زير يک سقف بگذارنند، شرايطي را متحمل مي شوند و پذيرش مي کنند که به قول معروف مقدمات کار بوده که برطبق سنت و عرف يکي از اين مقدمه ها تعيين مهريه و تقول کردن آن است.
بازافکن در ادامه گفت: مهريه همان مسئله اي است که بايد در مورد پرداختن و قبول نمودن آن بسته به تمکن مالي، تفکر و تأمل کرد!!
اين روانشناس خاطرنشان کرد: جالب توجه است که جواني که از پس پرداخت يک مهريه سنگين برنمي آيد چرا زير بار امضاي پرداختن و پذيرش آن مي رود؟ آيا از هم پاشيدن يک زندگي يا رفتن به زندان مسأله اي نيست که جوانان به آن فکر مي کنند.
اينجاست که عاقبت و اينده نگري دو عاملي مي شوند که هيچ گاه به آن توجه نمي شود.
نهايتا اگر مهريه ضامن عشق نشود اگر مهريه ضامن اعتبار يک زندگي نباشد اگر مهريه مايه فخر و مباهات و ارزش و چشم و همچشمي نباشد و اگر هيجان عشق جوان را کور نکرده باشد چيزي را امضا نخواهد کرد که در آينده دچار پشماني شود./ز
برچسب ها: ازدواج ، مهریه ، متعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار