مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از جشنواره آواها و نواهای محلی در ابرکوه گفت: با این استقبال، بابت عدم تأمین زیرساخت‌های فرهنگی در ابرکوه شرمنده مردم این شهرستان هستیم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  بهرام عبدالحسینی در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه‌ای آواها و نواها در شهرستان ابرکوه شاهد حضور انبوه مردم در سالن مجتمع فرهنگی ابرکوه بود که بسیاری از آنها به دلیل تکمیل ظرفیت سالن به صورت ایستاده و نشسته بر روی زمین برنامه را دنبال می‌کردند بود و با بیان ای که در روزهای برگزاری جشنواره آواها و نواها، شاهد استقبال بی‌نظیر مردم شهرستان از برنامه ها بودیم، اظهار داشت: به دلیل عدم تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و از جمله سالن مناسب، شرمنده این مردم هنردوست هستیم.

وی افزود: برای رفع این مشکل، زمینی را با تلاش‌های مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فراهم کرده‌ایم که با توجه به مشکلات مالی در سال جاری قادر به ساخت و ساز در آن نشدیم و امیدواریم بتوانیم در سالیان بعد و با اختصاص بودجه‌های مناسب، برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان گام برداریم.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: قبول دارم که به اهداف زیر ساختی در بخش فرهنگی در شهرستان ابرکوه دست نیافته‌ایم همچنین قبول دارم که شهری که به عنوان مهد فرهنگ و هنر در استان یزد شناخته می‌شود، باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

عبدالحسینی با اشاره به اینکه سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، توزیع برنامه‌ها در شهرستان‌ها بود، بیان کرد: به 90 درصد از خواسته‌های خود رسیده‌ایم.

وی افزود: با اجرای دو برنامه در شهرستان‌های طبس و خاتم همچنین برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در شهرستان یزد، پرونده کاری در مورد توزیع اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهرستان‌ها بسته خواهد شد.

عبدالحسینی در مورد نمایشگاه کتاب نیز اظهار داشت: حدود 350 ناشر بعد از گذشت پنج سال از آخرین نمایشگاه، اسفندماه در نمایشگاه کتاب یزد حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: فراخوان برنامه‌های پیشنهادی شهرستان‌ها برای سال دیگر داده شده است و در جلسه‌ای که در نیمه دوم فروردین سال آینده با مسئولان ادارات شهرستانی خواهیم داشت، برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، برنامه‌های اجرا شده در سال 91 تلاش خواهیم کرد.

عبدالحسینی با اشاره به تلاش‌های رضایت‌بخشی که شهرستان ابرکوه برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای آواها و نواهای منطقه‌ای داشته است، اظهار داشت: چنانچه مسئولان شهرستان اظهار تمایل کنند، دبیرخانه دائمی آن در شهرستان ایجاد می‌شود تا برای برگزاری گسترده‌تر این برنامه حتی در سطح ملی، در سال‌های بعد برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: طبیعتأ باید همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دوسویه باشد و با تعامل خوبی که در این برنامه بین ادارات مختلف در شهرستان مشاهده شد، می‌توان امید به اجرای کارهای بزرگتری در آینده داشت.

عبدالحسینی ابراز کرد: وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان متولی فرهنگی از فرهنگ و آیین‌های فراموش شده و در دست فراموشی حمایت کنیم و در صدد احیای آنها باشیم.

وی تاکید کرد: این آواها و نواها در تمام استان‌های کشور وجود دارد و باید با شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی در صدد توجه بیشتر به آنها برآییم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: اگر به این موسیقی‌های اصیل بها ندهیم، با برنامه‌ریزی که غربی‌ها برای گسترش فرهنگ خود از سال‌های دور انجام داده‌اند، موسیقی‌های غربی جایگزین این آواهای سنتی خواهد شد.

عبدالحسینی گفت: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی تلاش برای حفظ خرده فرهنگ‌ها آغاز شد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در همین راستا است که با همت مسئولان و هنرمندان و همچنین استقبال بسیار زیاد مردم به انجام رسید.

عبدالحسینی از زحمات تمامی دست اندرکاران و هنرمندان شهرستان ابرکوه در اجرای این برنامه قدردانی کرد و افزود: انعکاس بسیار مطلوب اخبار این جشنواره در کشور که حاصل تلاش خبرنگاران شهرستان است، را قدر می‌دانیم.

وی همچنین برای احمد امیدی، شاعر آیینی شهرستان ابرکوه نیز از خداوند طلب سلامتی کامل کرد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه نیز در این مراسم اظهار داشت: این شهرستان انسان‌های وارسته‌ای را پرورش داده است که با حفظ فرهنگ و با وجود غریب ماندن در دل کویر، زبانزد خاص و عام هستند.

جواد عادل افزود: مردمان این دیار حرف‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف هنری به ویژه شعر و موسیقی در سطح کشور دارند.

وی گفت: امیدواریم توانسته باشیم میزبان خوبی برای میهمانان خود باشیم و بار دیگر در سطح وسیع‌تر، دعوت برای حضور در این شهرستان را بپذیرند./ج1

برچسب ها: یزد ، جشنواره ، ارشاد ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.