سعدی افشار:

سیاه بازی بودجه ای ندارد/تخت حوضی در حال نابودی است

بازمانده نمايش تخت حوضي گفت: نمایش تخت حوضی (سیاه بازی) به خاطر نبود مکان مناسب و توجه نکردن به این هنر قدیمی در حال کمرنگ شدن است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در برنامه مجله تئاتر که شب گذشته با حضور سعداله زحمت خواه (سعدی افشار) تنها بازمانده نمایش تخت حوضی از شبکه 4 سیما پخش شد.
افشار در خصوص نمایش تخت حوضی (سیاه بازی) گفت: من 60 سال بازیگر نمایش سیاه بازی بودم بیست سال در کنار پیشکسوتان صاحب نام همچون مهدی مصری، سید حسین موسوی،ذبیح اله ماهری و رضا عرب زاده کار سیاه بازی انجام دادم که در کنار این عزیزان کارگردان کار دشواری بود.
وی گفت: در ابتدا من نقش های جزئی و کوچک اجرا می‌کردم ولی کم کم توانستم در نقش سیاه بازی کار را به نحو احسن انجام بدهم چرا که نقش سیاه بازی استعداد خاصی می‌خواهد بخصوص تجربه در این زمینه خیلی مهم است و بالاتر از تحصیلات در این رشته است بعد از تلاش های بسیار توانستم نبض کار را پیدا کنم.
افشار افزود: تخت حوضی در مراسم جشن ها و عروسی ها برگزار می شد و بیشتر نقش سیاه بازی در آن زمان به سمت کلیشه رفت و زمانی که من اجرا کردم با حرف های نو و خلاقیت توانستم ریتم این کار را  تغییر بدهم کا مردم نیز از این کار استقبال کردند.
وی اظهار داشت: متاسفانه امروزه نمایش سیاه بازی کمرنگ شده است افرادی که علاقمند به کار تخت حوضی هستند باید فروتنی و تواضع داشته باشند.
افشار تصریح کرد: شناسنامه سیاه بازی، تخت حوضی است یعنی نمایش روی حوض، در خانه های قدیمی وسط حیاط حوض بود که روی آن را با الوار و فرش می‌پوشاندند و نمایش اجرا می‌کردند.
وی ادامه داد: کم کم بعد از ساخت آپارتمان جایگاه اصلی تخت حوضی از بین رفت و این نمایش به صحنه تئاتر و در قهوه خانه های سنتی اجرا می شد البته من این کار را دوست نداشتم چرا که از اجرا در قهوه خانه خوشم نمی‌آمد و فقط دو بار در این مکان اجرا کردم.
پیشکسوت نمایش سیاه بازی در ادامه صحبت های  خود در خصوص این هنر گفت: رقابتی بین 4 سیاه باز انجام شد که در 4 سانس هر سیاه باز یک اجرا داشت که نوبت آخر به من رسید بعد از اجرا مردم از کار من بیشتر استقبال کردند و بعد از ‌آن 11 سال هر شب نقش سیاه بازی را اجرا کردم.
افشاردر خصوص اجرای نمایش سیاه بازی در فرانسه در پاسخ به سوال غفار عدلی گفت: فرانسوی ها جشنواره ای به نام جشن پاییز دارند که از کشورهای آسیایی نمایش سنتی را تماشا می کنند اولین اجرای ما در لیون پاریس بود که حدود 40 تا 50 ایرانی و مابقی فرانسوی در سالن حضور داشتند و نمایش ما خوب نشد.
برنامه بعدی گروه در سالن پیتر بروک پاریس اجرا شد که مورد پسند مردم قرار گرفت.
وی در خصوص اجرا و نمایش سیاه بازی افزود: هیچ هماهنگی از قبل بین دو بازیگر وجود ندارد و تمام صحبتها به صورت بداهه است.
افشار در خصوص وضعیت امروز سیاه بازی خاطرنشان کرد: برای سیاه بازی بودجه ای اختصاص داده نشده و کم کم در حال کمرنگ شدن است البته استاد فتحعلی بیگی به گروهی آموزش سیاه بازی را می‌دهد، برای این کار باید استعداد داشت ما هم نگاه کردیم و یاد گرفتیم.
وی در خصوص نقش سیاه بازی گفت: سیاه باز آدمی رک گو بوده و از ارباب خود مواظبت می‌کند که به زنش خیانت نکند و می‌توان گفت که تذکر و انتقاد می‌کند.
در ادامه برنامه منوچهر اکبرلو چند کتاب از تخت حوضی معرفی کرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار