"بیل مایرز" روزنامه نگار منتقد و مجری آمریکائی در مقاله جدید خود تحت عنوان "جنگ تجاوزکارانه آمریکا از طریق پهپادها که منجر به کشته شدن انسان های بیگناه می شود: آنان که قربانی غرور بی جای آمریکا می شوند" به انتقاد از حملات انجام شده از سوی "پهپاد"های آمریکایی پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آلترنت، هفته گذشته، روزنامه "نیویورک تایمز" گزارشی را منتشر کرد که بطور ناامیدکننده ای میزان کشتار ها در جنگ های آمریکا و سیاست اشتباه دولت آمریکا تا به امروز را نشان می داد. امروز مسئله  آن است که جنگ آمریکا نه از طریق سربازان جوان بلکه از طریق پهپادهای مزدوری صورت می گیرد که از مایل ها دورتر هدایت می شوند و اغلب شهروندان بیگناه و خانواده ها و دوستان آنان را به قتل می رساند.
 
تایمز گزارش داد که یک روحانی مسلمان در یمن بنام "سالم احمد بن علی جابر" به اتهام تروریسم در مسجد تهدید شده بود در حالیکه در واقع وی یک چهره مذهبی و قبیله ای قابل احترام نزد مردم یمن و ضد تروریسم بوده است. اما دو روز بعد، زمانی که وی و یک افسر پلیس با ملاقات با سه عضو وابسته به القاعده موافقت نمودند هر پنج مرد حاضر در آن محل از سوی یک پهپاد آمریکائی هدف حمله قرار گرفته و کشته شدند. 

پس از این حمله پهپادی، خشم مردم آن منطقه نسبت به آمریکا افزایش یافت و تایم گزارش داد "چنین اقداماتی باعث می شود که اکثریت مردم خواستار انتقام گیری از آمریکا شوند." 

اعتقاد کور ما به فناوری و همراهی آن با این حس غلط که حق همیشه با ماست و این مسئله خدشه ناپذیر است تا به امروز ادامه یافته است. "دیوید رود" اخیرا در رویترز در این باره نوشته است "برنامه پنهانی حملات با پهپادها از سوی دولت اوباما روی غلط تاریخ است. با انجام هر حمله از طریق پهپادها، واشنگتن خود را مخالف حاکمیت قانون و نه حامی آن نشان می دهد. جای تعجبی ندارد که کشتار مردم توسط یک قدرت خارجی بدون بحث باقی نمی ماند و افکار عمومی از خود می پرسند که چرا بایستی چنین قبیل حملاتی صورت گیرند، از همین روست که خشم از آمریکا در میان مردم پاکستان، یمن و سایر مناطق جهان افزایش می یابد."
 
"رود" خود مستقیما حملات پهپادها را تجربه کرده است. وی در سال 2008 از سوی طالبان به گروگان گرفته شده بود و مدت هفت ماه اسیر آنان بود. در فاصله اسارت وی حمله ای از طریق پهپاد در نزدیکی محل نگهداری وی انجام شده بود وی در این باره به شبکه خبری "بی بی سی" گفته است "حیاط خانه ای که ما در آن اقامت داشتیم منفجر شد. تنها می توانم بگویم که ابعاد انفجار آن چنان شدید بود که مرا حیرت زده کرد ... در آن زمان بخوبی احساس می کنید که حاکمیت شما مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته است ... این اقدام یک عمل نظامی جدی است. حمله از طریق پهپاد آنگونه که بسیاری از آمریکائی ها تصور می کنند اقدامی با دقت بالا و کم هزینه نیست." 

یک گزارش ویژه از "شورای روابط خارجی" که در ماه گذشته منتشر شده در مورد سیاست استفاده از حملات با پهپاد می نویسد "حمله از طریق پهپاد تنها پیامش اینست که دشمنی علیه آمریکا را افزایش می دهد." این گزارش در ادامه می افزاید "مسیر کنونی حملات با پهپاد آمریکا غیر قابل تحمل و بدون نظارتی دقیق و معنی دار است، بدون وجود حمایت بین المللی و یا داخلی چنین حملاتی می تواند آسیبی اخلاقی را بر پیکر آمریکا وارد نماید اما "مخاطرات ناچیزی"(!) را در بر خواهد داشت." ناچیز؟ این همان نخوت تکبری است که آمریکا در جریان تجاوز علیه ویتنام و عراق نیز داشت و ممکن است بار دیگر اوباما نیز در استفاده از حملات پهپادی به آن دچار شود و آن را "آسیب جانبی" نام گذاری نماید که به کشته شدن شهروندان غیر نظامی ناظر دلالت دارد. 

امروز استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای نیروهای نظامی آمریکا و سازمان سیا بسیار جذاب بنظر می رسد. ما از پهپادها هر روز بیش از گذشته استفاده می کنیم. در حدود 350 حمله از طریق پهپادها در دوره زمامداری اوباما صورت گرفته که هفت برابر بیش از میزان استفاده از پهپادها در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش است و بدتر از آن اینکه نسل کاملا جدیدی از سلاح ها نیز در راه هستند که مرگبارتر از سلاح های پیشین می باشند.

در ادامه گزارش شورای روابط خارجی آمده است "طبق ارزیابی های انجام شده بیش از سه هزار نفر در اثر حملات پهپادهای آمریکائی کشته شده اند که اکثر آنان ارتباطی با رهبران القاعده یا طالبان نداشتند. در عوض بسیاری از آنان در سطوح پایینی بودند و یا اینکه مبارز مسلح ناشناخته ای بودند که بیش از آنکه در ترور های بین المللی فعال بوده باشند در اجرای عملیات علیه حکومت هایشان دست داشته اند."   
 
با معیار کشتار و جنایتکاری های آمریکا در ویتنام، استفاده از پهپادها و کشتارهای انجام شده توسط آن از نظر مقامات واشنگتن بسیار ناچیز است. اما ما بایستی بهت زده شویم زمانی که متوجه می شویم قربانیان این حملات کسانی چون یک پسر بچه در حال جمع آوری هیزم است، یک دانش آموز و یا یک رهبر قبیله ای کهنسال است و تمامی این اقدامات از سوی رئیس جمهور ما که اتفاقا "برنده جایزه صلح نوبل"(!) هم شده انجام می شوند.

برچسب ها: پهپاد ، آمریکا ، کشته ، حملات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار