بهره برداری از فاز نخست اردوگاه کار درمانی و حرفه آموزی کشور

با حضور مسئولان کشوری و نیز استانی اصفهان فاز نخست اردوگاه کاردرمانی و حرفه آموزی شهید لاجوردی استان اصفهان افتتاح شد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،این نخستین اردوگاه کاردرمانی و حرفه آموزی در کشور است که به لحاظ آماده بودن زیر ساخت‌های آن بهره برداری شد که هزینه ساخت این اردوگاه ۱۲۵ میلیارد ریال و اعتبار مورد نظر ساخت این اردوگاه ۷۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست اردوگاه شهید لاجوردی استان اصفهان گفت: میانگین نرخ جرائم موادمخدر در استان اصفهان بیش از میانگین کشوری است.
غلامحسین اسماعیلی اظهار داشت: امروز سیاست قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی ایران برخورد قاطع، مناسب و بازدارنده با سوداگران مرگ و اشخاصی است که با رفتار مجرمانه، آسایش شهروندان را به خطر می‌اندازند و با توزیع موادمخدر جوانان ما را از ما می‌گیرند.
وی با تأکید بر اینکه اراده قوه قضائیه برخورد شدید با این افراد است، ادامه داد: قوه قضائیه سیاست تداوم را در پیش گرفته است تا زمینه برای پیشگیری از وقوع جرم و کسانی که هنوز آلوده نشده‌اند، اما زمینه این اعمال مجرمانه را دارند، فراهم شود.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطرنشان کرد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در پی سیاست برنامه‌های مختلف است که در اجرای مجازات باید به گونه‌ای برخورد شود که هم برای شخص مرتکب، عبرت‌آموز باشد و هم برای دیگرانی که خبر مجازات و دستگیری را می‌شنوند.
وی تصریح کرد: در حوزه زندانبانی جرائم موادمخدر، اقداماتی انجام و نیز برای برخورداری از امتیازات زندانیان ضوابط مختلفی گذاشتیم.
اسماعیلی عنوان کرد: جرائم سنگین با رأی باز و استفاده از تسهیلات آزاد و رها، وجود ندارد و زندانیان ساماندهی و رأی باز و مرخصی برای زندانیان موادمخدر نداریم.
وی اضافه کرد: البته در کنار این موضوع، اهداف دیگری همچون تفکیک و طبقه‌بندی معتادان مواد مخدر از سایر زندانیان را در برنامه خود داریم، چراکه از آثار سوء هم‌نشینی افراد در زندان کم می‌کند.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با اشاره به فرهنگ نبوی و آموزه‌های دینی در زندان گفت: این افراد پس از محکومیت خود به جامعه بر می‌گردند و لازم است که در این مدت به عنصری مفید در جامعه تبدیل شوند.
وی با اشاره به فضای مناسب نگهداری زندانیان افزود: اگر کسی دچار بزه شد، لازمه اصلاح آن فرد فضای مناسب است، چراکه نمی‌شود در وضعیت دخمه، اسکان نامناسب، بهداشت نامناسب، تغذیه نامناسب و در اختیار نداشتن عوامل انسانی نامناسب، فرد را تربیت کرد.
اسماعیلی ابراز داشت: در نظام جمهوری اسلامی به جهت وصف انسان بودن و امر اصلاح و تربیت، بازگشت به آغوش جامعه لازم است.
وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه زندان باید به دانشگاه تبدیل شود، گفت: یعنی در زندان باید شخصیت فرد متحول شود که این امر نیازمند فضای مناسب است.
اسماعیلی در ادامه گفت: نرخ زندانیان مواد مخدر استان اصفهان از میانگین کشور زیادتر است؛ چنانکه در کشور ۴۵.۵ درصد مواد مخدری و در استان اصفهان ۵۱ درصد است که این رقم از میانگین کشوری بالاتر است.
وی اذعان داشت: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید با جدیت به سمت شناسایی عوامل عمده و عرصه مواد مخدر روند، چراکه امروز بحث معتادان مواد مخدر به سمت درمان رفته است و کار باید مقابله با مواد مخدر و عناصر اصلی باشد.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: مقابله ما نباید صرف معتادان شود، بلکه باید سمت تجارت و سوداگری مرگ و مواد مخدر برود.
وی ادامه داد: تأکید می‌شود با عوامل اصلی با قاطعیت اقدام و در دستگاه‌های قضایی تسریع در رسیدگی پرونده‌ها انجام و تعیین تکلیف شود.
اسماعیلی در پایان اضافه کرد:باید اقدامات رفاهی برای حوزه زندانبانی فراهم شود، چراکه حوزه زندانبانی بسیار سخت است و مسئولان باید توجه بیشتری داشته باشند.
۳۰ درصد زندانیان مواد مخدر استان اصفهان در زندان مرکزی به سر می برند
در ادامه مدیرکل زندان‌های استان گفت: ۳۰ درصد زندانیان مواد مخدر استان اصفهان هنوز در زندان مرکزی اصفهان هستند.
رمضان امیری اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۲آیین نامه سازمان زندان‌ها اردوگاه کار درمانی محل نگهداری زندانیان و معتادان جرائم مواد مخدر است.
وی با بیان اینکه سیاست‌هایی از سوی مسئولان قضایی نیز برای ساخت اردوگاهی در اصفهان طی سال‌های قبل بنا گذاشته شد، افزود: همچنین بر اساس ماده ۴۲ مبارزه با موادمخدر به لحاظ نیاز سازمانی جداسازی زندانیان از جرائم عمومی و نیز به لحاظ اعتیاد و بیمار بودن این افراد از زندانیان مواد مخدر از زندانیان عمومی جدا شدند.
مدیرکل زندان‌های استان اصفهان تصریح کرد: در این اردوگاه ۲۳۰ هکتار مساحت دارد که برای ۵ هزار نفر پیش بینی شده است که نزدیک ۲۳ هکتار را محصور و کارگاه فنی و حرفه‌ای، اشتغال و تأسیسات ایجاد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: تقریباً فضای ۱۲ هزار متر مربع حصاربندی و ۸ هزار متر مربع سوله‌بندی و ۹ هزار متر مربع خوابگاه، آشپزخانه، بهداری و سالن چندمنظوره ملاقات ایجاد شده است.
امیری افزود: برای خارج کردن کامل زندانیان مواد مخدر از زندان استان ۵ هزار متر دیگر در فاز دوم نیز در نظر گرفته شده است که در صورت تأمین اعتبار انجام می‌شود.
وی با اشاره به پاره‌ای از مشکلات این اردوگاه اضافه کرد: زیر ساخت آب رسانی این اردوگاه هنوز کامل نیست و نیاز به افزایش انشعاب دارد و نیز در بحث مخابرات و آزاد سازی فیبرنوری هزینه زیادی لازم است که انجام شود.
مدیرکل زندان‌های استان اصفهان تاکید کرد: اردوگاه از شهر فاصله و حمل و نقل به این محل مشکل است، که درخواست داریم از مجموعه استان خودروهای مصادره‌ای را در اختیار این مرکز قرار دهند./ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.