منتقد باید نقد تئاتر را به خاطر وجود عصر مدرن از بازی های رسانه ای جدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران‏‏ٌ شب گذشته در برنامه تلویزیونی مجله تئاتر به بررسی نقد در تئاتر با حضور فروشان علی قلی پور و امین عظیمی منتقد تئاتر و به همراه منوچهر ااکبرلو مجری برنامه پرداختند.
ابتدا فروشان منتقد تئاتر با اشاره به جایگاه منتقد گفت: آنچه که من امروز در تئاتر ضعف می بینم نبود جایگاه روشن برای منتقد تئاتر در جشنواره ها بوده است و تجربه های من نشان داده که منتقد پژوهشگر نیست یا نیازی به به چارچوب ندارد بلکه هنرمند است.
وی ادامه داد: نقد برادر هنر است این دو با تولد همزمان با یکدیگر رشد می کنند و در همه‌ی دوران نقد بروی تئاتر تاثیر گذار بوده است.
فروشان تصریح کرد: منتقد تریبون معینی ندارد و ما بسیاری از تریبون هایمان را چون نشریات از دست داده ایم چرا که امروز نشریات در حوزه های فرهنگی همچون تئاتر فعال نیستند.
وی در خصوص تاثیرنقد در تئاتر عنوان کرد: چنانچه یک منتقد در هئیت داوران جشنواره حضور داشته باشد نقش سازنده ای در تئاتر خواهد داشت چراکه می تواند ارتباط بین مخاطب با تئاتر را برقرار کند؛نقد زنده و وجود دارد و نبود تجربه و نقدپذیری به فرهنگ غلط از تعریف نقد بر می گردد.
در ادامه برنامه علی قلی پور منتقد در مورد نقد در تئاتر گفت: فضای نقد در تئاتر به دوشکل است نقدی که خبرنگار می نویسد و نقد دیگری که توسط عده ای آکادمیک که در دانشگاه ها نقد را درس می دهند نوشته می شود نمی توان گفت که این دو گروه کار نقد انجام می دهند به دلیل آنکه منتقد باید به صورت فردی با دیدگاه خاص خود نقد کند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من نقد وابسته به تئاتر است در صورت پیشرفت تئاتر نقد نیز به همان نسبت پیشرفت خواهد کرد و منتقد باید بتواند سالن های تئاتر ار پر یا خالی کند.
قلی پور تصریح کرد: امروزه نقد به جای تاثیر بر روی تولید تئاتر در بحث های رسانه ای تاثیر گذار است باید نقد را به صورت مستقل و از بازی های رسانه ای جدا کرد چراکه منتقد پدیده ی عصر مدرن است و عصر مدرن هم فردگرا است.
امین عظیمی دیگر منتقد تئاتر در خصوص تاثیر نقد در تئاتر گفت: زمانی توقع نقد پیوسته داشته باشیم که تئاتر نیز پرانرژی و پیوسته باشد و تازمانی که تئاتر پرانرژی و پویا نیست نقد هم کم فروغ می ماند.
وی ادامه داد: در صفحات روزنامه ها نقد تئاتر و در مجموع تئاتر کمتر دیده می شود و یا اگر نقدی هم چاپ می شود از نویسنده ای است که اطلاعات و دانش کمی در مورد تئاتر دارد و علاوه بر این نبود حلقه ی روشن برای منتقد، آشفته بازاری را در نقد تئاتر در صفحات روزنامه ها به وجود آمده است.
وی اظهار داشت: اگر تئاتری خوب باشد به طور قطع منتقدهای خوبی هم پرورش خواهد داد در غیر این صورت با محدودیت تئاتر منتقد خوبی به وجود نخو اهد آمد.
عظیمی در پایان خاطر نشان کرد: رسمیت منتقد از میان رفته است؛ نقد باید آموزش داده شود زيرا  نقد، داوری  کردن نیست بلکه ایجاد شرایط براي داوری مخاطب است. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.