نقد دارای ویژگی و خصلتی است که می‌تواند دریچه‌های نوینی را بر روی خالقان و مخاطبان اثر و تمام علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر باز کرده و بر کیفیت تولید آثار هنری بیفزاید.

مجید گیاه‌چی، تهیه‌کننده در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برنامه «نقد تئاتر» گفت: هدف این برنامه افزایش دانش و بینش علاقه‌مندان و هنرمندان به تئاتر است. به هر حال نقد اصولی دارای ویژگی‌ و خصلتی است که می‌تواند دریچه‌های نوینی را به روی خالقان و مخاطبان اثر و کسانی که با هنر مأنوس و مرتبطند، باز کند و نگاه، توقعات و تأثیر مثبت آنان را بر یکدیگر ارتقا دهد.

وی ادامه داد: رویکرد این برنامه، نقد و بررسی یکی از نمایش‌های در حال اجرا، به‌عنوان مدخلی مناسب، پرداختن به موضوعات مهم و اساسی‌تر در حوزه‌ هنر و فرهنگ است.

همچنین افزود: علاوه بر مجری برنامه آقای دکتر عطاالله کوپال که به مسائل تئاتر اشراف دارد، در نقد و بررسی نمایش‌ها همواره از دو صاحب‌نظر و متخصص دیگر هم دعوت می‌کنیم تا در کنار نویسنده، کارگردان یا بازیگران گروه نمایش، به بررسی مسائل مختلف مرتبط به حوزه‌ تولید اثر و چگونگی ارتباط با مخاطبان بپردازند.

گیاه‌چی عنوان کرد: به شکل متعارف و از طریق رسانه‌های ممکن، اطلاع‌رسانی هر برنامه چند روز قبل از پخش اتفاق می‌افتد و تلاش ما تا جای ممکن آن است که به موضوع نقد و بررسی نمایش‌های در حال اجرا بپردازیم با این چشم‌انداز که امکان دیدن و ارتباط با اثر برای مشتاقان و علاقه‌مندان به این برنامه از دست نرفته باشد.

وی در خصوص برنامه امروز گفت: نقد و بررسی نمایش «جنایت و مکافات» که برداشتی از رمانی به همین نام از فئودور داستایوفسکی، نویسند‌ه‌ایست که بسیاری او را از جمله بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین نویسندگان همه‌ دوران‌ها می‌شناسند و توسط ایمان افشاریان کارگردانی شده، موضوع برنامه امروز نقد تئاتر است.

در این برنامه دکتر سهیلا نجم (پژوهشگر و استاد دانشگاه)، رضا ثروتی (از طراحان و کارگردانان موفق و صاحب‌سبک تئاتر)، ایمان افشاریان (کارگردان نمایش) و مهدی پاکدل (بازیگر تئاتر) حضور خواهند داشت.

گیاه‌چی در خصوص نقد و بررسی نمایش‌های شهرستان‌ها عنوان کرد: درخواست‌هایی در این خصوص وجود دارد اما به دلیل این‌که بسیاری از مخاطبان نمی‌توانند این دسته از تولیدات را دیده و تجربه کنند، در حال حاضر برنامه‌ای برای پوشش آن‌ها پیش‌بینی نشده است.

وی در خصوص بخش‌های مختلف برنامه نقد تئاتر اظهار داشت: بخش اطلاع‌رسانی نمایش‌های روی صحنه (با عنوان «پیش‌خوان نمایش‌های هفته»)، «سخن هفته» که گفتاری از استادان شاخص تئاتر درباره موضوعات مختلف مرتبط به این حوزه است، «نقد و بررسی نمایش هفته» و «گزارش هفته» که ارائه‌ گزارش‌های مختلف مرتبط با هنر تئاتر است، بخش‌های فعلی برنامه را تشکیل می‌دهد و در نظر داریم پس از افزایش مدت برنامه که در حال حاضر مشکلاتی برای ارائه‌ مناسب این برنامه فراهم آورده، بخش «دیدار هفته» که ارائه‌ مستند - پرتره‌ای درباره بزرگان تئاتر است، را هم به برنامه بیفزاییم.

گیاه‌چی خاطرنشان کرد: نقد می‌تواند دریچه‌هایی نوین و افق‌هایی تازه، پیش ‌روی هنرمندان و دوستداران تئاتر بگشاید و به بهبود کیفیت آثار تئاتری و ارتباط مخاطبان با این آثار کمک ‌کند. امید ما آن است که در این مسیر و برای دسترسی به نتایجی‌ بهتر از راهنمایی‌ها و پیشنهادهای هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر و فرهنگ و هنر برخوردار باشیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار