با نزدیك شدن صدای قدم های بهار، دیار چهار فصل كرمانشاه، مهد فرهنگ و گهواره تمدن با مردمان خونگرم و مهمان نوازش، با هزاران جلوه و رنگ، به پیشواز مهمانان نوروزی می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

استان تاریخی كرمانشاه بنا به شواهد و مدارك باستان شناسی از اولین زیستگاه های بشر به شمار می رود و یكی از مراكز مهم جمعیتی در زاگرس میانی محسوب می شده است.

تمامی مراحل ادوار زندگی انسان از عصر حجر تا دوره های تمدنی پیش از تاریخ و سپس تشكیل حكومت های بزرگ، سیر تحول خویش را در این محدوده طی كرده است.

آثاری همچون غار شكارچیان بیستون متعلق به دوران پارینه سنگی و نخستین آثار مربوط به یكجانشین شدن بشر در تپه های باستانی گنج دره و گاكیه و تپه سراب، شاهدی بر این ادعاست.

استان كرمانشاه با وسعتی بیش از 24 هزار كیلومتر مربع در غرب ایران قرار دارد كه حدود 5/1 درصد از مساحت كشور را به خود اختصاص داده است و به لحاظ وسعت هجدهمین استان كشور است.

ارتفاع متوسط آن از سطح دریا یك هزار و 200 متر است و از شمال به استان كردستان، از جنوب به لرستان و ایلام، از شرق به همدان و از غرب با كشور عراق همجوار است.

بیش از نیمی از وسعت استان كرمانشاه را كوه‌های مرتفع پوشانده ‌است؛ رشته كوه زاگرس، به صورت مجموعه‌ای از رشته‌های موازی، با دشت‌های مرتفع كوهستانی در بین آن ها، پوشش گیاهی متنوعی به وجود آورده ‌است.

كرمانشاه از دید گوناگونی آب و هوایی دارای تنوع زیادی است و دارای چهار فصل در یك زمان است برای نمونه قصرشیرین دارای آب و هوای گرم و سنقروكلیایی و پاوه دارای آب و هوای سرد و كرمانشاه دارای آب و هوای معتدل است.

استان كرمانشاه كه دارای آب و هوای متنوعی در مناطق مختلف است در حدود 770 چشمه و 74 سراب را در خود جای داده ‌است كه آن را به بستر مناسبی برای رودخانه‌های فصلی و دائمی تبدیل كرده ‌است./س

برچسب ها: کرمانشاه ، جلوه ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.