مدیر كل دادگستري خراسان رضوي گفت: اهميت وكالت در احقاق حق و عدالت آشكار و مبرهن است اما اين مهم نيازمند آسيب‌شناسي‌هاي دروني و بروني است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن شريعتي در دومين همايش وكلا و مشاوران حقوقي خراسان رضوي با بيان اينكه عدالت مطلوب فكري همه انسان‌هاست: بيروني در امر وكالت گفت: در اين خصوص بايد مشكلاتي از قبيل اصلاح قانون، افكار عمومي منفي نسبت به وكالت، نگاه قضات بر وكلا و حمايت قواي سه گانه از وكلا را بررسي و تصحيح كرد.

وي بيان كرد: قوانيني كه مربوط به امر وكالت است بايد مورد بازبيني قرار بگيرد و اصلاحات و تغييرات لازم در آن‌ها انجام شود.

شريعتي ضمن بيان اينكه نگاه امروزه به وكالت در شان وكالت نيست عنوان كرد: عمده كساني كه مي‌توانند نظر مردم را نسبت به وكالت به گونه‌اي تغيير دهند كه وكالت به جايگاه رفيع خود برسد خود وكلا و قضات هستند.

ریيس كل دادگستري خراسان رضوي خاطرنشان كرد: قاضي بايد وكيل را يار خود بداند نه فردي مقابل خود و به وكيل عنوان يك كاسب يا كسي كه تنها اغراض مادي از شغلش دارد نگاه نكند.

وي اظهار كرد: البته در اين خصوص بعضي مصاديق ديده مي‌شود كه باعث ايجاد چنين ذهنيت‌هايي است اما مي‌توان گفت كه اين مصاديق بسيار نادر هستند.

شريعتي گفت: بايد حمايت قواي سه گانه از وكالت بررسي شود تا بدانيم چه كنيم تا جايگاه رفيع وكالت مد نظر قرار گيرد.

وي ادامه داد :‌ در كنار تمامي اين موارد ترويج رجوع به وكيل و نظارت نهادهاي حاكميتي بر وكلا نيز بايد در آسيب‌شناسي بيروني مورد بررسي قرار گيرد.

ریيس كل دادگستري خراسان رضوي در ادامه تاكيد كرد: در كنار آسيب‌شناسي بيروني بايد نسبت به آسيب‌شناسي دروني نيز توجه كرد.

وي اضافه كرد: بعضا برخي وكلا حق‌جويي را فداي مصلحت‌انديشي اجتماعي و يا مالي مي‌كنند و يا گاهي موجبات اطاله دادرسي و انحراف را دنبال مي‌كنند كه همگي مسايل مهمي است و بايد مورد توجه قرار گيرد.

شريعتي بيان كرد: قضات و وكلا هيچ كدام نبايد به دنبال كمالات دنيوي باشند و آن را بر عدالت‌خواهي ترجيح دهند و هر دو بايد به دنبال هدف كه همان احقاق حق و اجراي عدالت است باشند در غير اين صورت هم وكيل و هم قاضي عاقبت به خير نخواهند شد/س 

برچسب ها: آسیب شناسی ، وکالت ، ضرورت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.