سوغاتي هاي زنجان ، سوغاتي هاي كه دستاورد دستهاي توانا هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان از سوغاتي هاي مهم زنجان واز کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره ای و بندرت طلایی بصورت ملیله کاری است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادی از هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.

انواع پایه های استکان، سینی، قاشق و چنگال غذا و چایخوری، کاسه، گلدان، قاب عکس و ...كه توسط هنرمندان مليله كار زنجاني با ظرافت تمام  ساخته مي شود ودر بازار زنجان مي توان آنها را يافت.

ديگرسوعاتی های مهم زنجان عبارتند از: انواع چاقو قلم تراش، جیبی، دسته ملیله، کارد آشپزخانه و... ملیله

کفش روفرشی بسیار زیبای زنانه و فرش و گلیم دست باف.

از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان مي آید نقش چاقوهای آن در اذهان پدیدار میگردد و در بسیاری از سرزمینهای دور و نزدیک چاقوهای ظریف و با دوام زنجان معروف است.

ازفرش، گلیم و جاجیم زنجان هم نمي توان گذشت.

چارق دوزی یکی دیگر از هنرهای دستی است که دستهای ظریف هنرمندان زنجانی در تولیدشان مهارت ویژه ای دارند این چارقها مشخصا زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد.و مناسبترین سوغات شهر محسوب میشود. چاروق از صنايع دستي زنجان است و عبارت از پاپوش و پاي افزار است كه از قديم الايام مورد استفاده بوده و باشاكال مختلف و تهيه و ساخته مي شده و قسمت اعظم ساختمان آن درقديم از چرم بوده است.

دراصطلاح محلي تركي زنجان چاروق را ( چارخ) تلفظ ميكنند. چارق از صنايع هنري، دستي و تزئيني به شمار ميرود. ظريف فرم وشكل خاصي دارد و با مواد اوليه ويژه‌اي كه صرفا براي راه رفتن روي قالي و اطاقهاي مفروش ساخته مي شود كه سابقاً پشت بسته و بدون پاشنه بود. ولي چند سالي است كه بصورت نعلين و پانه دار ساخته مي شود و فقط كف آن از چرم و رويه آن برنگهاي مختلف از نخهاي ابريشمي و سيم گلابتون بافته و تزئين مي شود.

اگر گذرتان به شهر ما افتاد حتما از سوغاتي هاي قشنگ آن خريد كنيد تا خاطره انگيز روزهاي سفرتان باشد./س

           

      

برچسب ها: سفر ، سوغاتی ، زیبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.