بیستون جایی است که هرکول سال‌هاست در آن لمیده و گویی به کرمانشاه می‌نگرد. در بیستون مشهور‌ترین کتیبه میخی جهان پیش چشم شماست. به اعتقاد باستان‌شناسان در بیستون مهم‌‌ترین سند تاریخی زمان داریوش هخامنشی تقریباً بدون هیچ تحریفی به ما رسیده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، از امروز قصد داریم  یک بنای تاریخی برای دیدن در ایام عید به شما معرفی می‌کنیم. کرمانشاه از شهر‌های دیدنی ایران است که به شما توصیه می‌کنیم حتماً یکبار به آنجا مسافرت کنید.

نقش عاشقي فرهاد بر بیستون کرمانشاه



 پیشنهاد امروز ما هم بنایی در  شهر کرمانشاه است: بیستون در شهر کرمانشاه. بنا بر روایات تاریخی نام دیگر بیستون، بغستان است. بغستان را جایگاه خدایان معنی کرده‌اند. از محلی‌ها که بپرسید می‌گویند بیستون کوهی است که فرهاد در آن نقش عاشقی‌اش را کند. همچنین داریوش هخامنشی در کتیبه‌ای که در این کوه نگاشته است به مردم یادآوری می‌کند که با «بردیای دروغین» چه کرد.

بیستون جایی است که هرکول سال‌هاست در آن لمیده و گویی به کرمانشاه می‌نگرد. در بیستون مشهور‌ترین کتیبه میخی جهان پیش چشم شماست. علاوه بر آن در این مکان می‌توانید طولانی‌‌ترین کتیبه فارسی باستان را نظاره کنید. به اعتقاد باستان‌شناسان در بیستون مهم‌‌ترین سند تاریخی زمان داریوش هخامنشی تقریباً بدون هیچ تحریفی به ما رسیده است.به کرمانشاه که برسید حداقل باید یک شب اقامت کنید.

نخستين نوروز بعد از زلزله

شهرهاي اهر و ورزقان امسال نخستين نوروز بعد از زلزله را تجربه مي‌کنند.
سال 91 سال تلخي براي مردم اين منطقه بود. در جريان زلزله تابستان، بسياري از مردم آذري زبان، عزيزان خود را از دست دادند و خانه و کاشانه آن ها در کمتر از يک دقيقه ويران شد، اما حس نوعدوستي مردم خوب ايران باعث شد مردم زلزله‌زده اهر و ورزقان هيچگاه حس تنهايي را تجربه نکنند. اکنون با آمدن نوروز ديار آذربايجان بر سر سفره هفت سين ياد عزيزان از دست رفته را گرامي مي‌دارد.



اگر در ايام نوروز به آذربايجان سفر کرديد حتماً وقتي هم براي بازديد از مناطق زلزله‌زده اختصاص دهيد. شايد تبريک نوروزي شما بتواند براي لحظاتي لبخند را به گوشه لبان آن ها بنشاند.

استان‌هاي واقع در شمال غربي ايران مانند آذربايجان‌شرقي، غربي و اردبيل هر چند که در مناطق سردسير ايران واقع شده‌اند، اما سرماي هوا باعث نمي‌شود تا گردشگران نوروزي از سفر به اين مناطق در ايام نوروز غافل بمانند. استان آذربايجان شرقي و مرکز آن يعني شهر تبريز در ايام نوروز پذيراي مسافران نوروزي هستند.

 تبريز جاذبه‌هاي گردشگري فراواني دارد که به تفصيل در صفحات «راه بلد» در مورد آنها گفته و نوشته‌ايم، اما اگر معرفي مختصري از اين استان خواستيد خدمتتان عرض مي‌کنيم که فاصله تبريز تا تهران 600 کيلومتر است. تمام راه هم آزادراه بوده و براحتي مي‌توانيد خود را به مرکز آذربايجان شرقي برسانيد. با قطار هم مي‌توان به تبريز رفت. خط راه‌آهن تهران - تبريز 750 کيلومتر طول دارد.

 ايستگاه راه آهن در انتهاي خيابان 22 بهمن تبريز واقع شده است. فرودگاه بين‌المللي تبريز هم با پروازهاي منظم روزانه به شهرهاي بزرگ کشور پذيراي مسافران نوروزي است. در سفر به تبريز مي‌توانيد طعم شيريني‌هاي خاص اين شهر مانند ريس، نوقا و قرابيه را بچشيد و غذاي معروف اين شهر يعني کوفته تبريزي را نوش جان کنيد. رفتن به رستوران‌هاي تبريز هم خاطره‌انگيز است. در اين رستوران‌ها علاوه بر ارائه غذاهاي با کيفيت از مشتريان با باقلواي مخصوص اين شهر و دلمه پذيرايي مي‌شود.

در داخل بازار تبريز هم قهوه‌خانه‌هاي کوچک متعددي وجود دارد که از شما با ديشلمه در استکان‌هاي کمر باريک پذيرايي مي‌کنند. آب و هواي تبريز در نوروز سرد است، بنابراين لباس گرم با خود به همراه ببريد و انتظار بارش باران و برف در اين ايام را داشته باشيد. براي اقامت در تبريز حتماً قبل از مسافرت اتاق رزرو کنيد. تبريز نسبت به ديگر شهرهاي توريستي ايران مراکز اقامتي کمتري دارد. بازار بزرگ تبريز در مرکز شهر واقع شده است و ديدن همه جاي آن يک روز وقت شما را مي‌گيرد.



 مسجد جامع نيز در خيابان انقلاب و در انتهاي بازار قرار دارد. مسجد کبود هم از ديگر ديدني‌هاي تبريز است که در خيابان امام خميني واقع شده است و در نزديکي بازار موزه يا خانه مشروطه واقع شده است که بازديد از آن را به شما توصيه مي‌کنيم. موزه آذربايجان ديگر موزه تبريز است که در خيابان امام خميني قرار داشته و دومين موزه تاريخي ايران بعد از موزه ملي تهران است.

 اگر در تبريز به دنبال شهريار، شاعر نامي اين شهر هستيد بايد به مقبرئ‌الشعرا برويد. مزار اين شاعر گرانقدر به همراه تعدادي ديگر از شعرا مانند خاقاني شرواني در مقبرئ‌الشعرا قرار دارد. تبريز مکاني به نام کافه عاشيق هم دارد که محل جمع شدن عاشيق‌هاي آذربايجاني است و در گذر به اين مکان مي‌توانيد از موسيقي زنده عاشيق‌ها استفاده کنيد.

اهر، ورزقان، جلفا، مراغه، هريس، سراب، بستان آباد، مرند، هشترود، بناب، شبستر، ملکان ، کليبر و ميانه از ديگر شهرهاي مهم استان آذربايجان شرقي هستند که جاذبه‌هاي گردشگري متفاوتي دارند.در جلفا مي‌توانيد از کليساهاي متعدد اطراف جلفا و همچنين سواحل زيباي رود مرزي ارس و منطقه حفاظت‌شده کيا مکي ديدن کنيد. اگر هم به مراغه رفتيد صابون معروف اين شهر را از ياد نبريد.

مراغه جاذبه‌هاي گردشگري زيادي دارد که معروفترين آن ها رصدخانه مراغه، برج مدور، گنبد کبود و گنبد سرخ و آرامگاه اوحدي مراغه‌اي است.در کليبر هم مي‌توانيد با صعود از ارتفاعات به تماشاي قلعه بابک بنشينيد. در سفر به شبستر مي‌توانيد به باغ گلشن راز اين شهر رفته و فاتحه‌اي بر سر مزار شيخ محمود شبستري بخوانيد. اگر توانستيد سفري هم به بناب کرده و طعم خوب کباب‌هاي اين شهر را تجربه کنيد. بناب هم جاذبه‌هاي گردشگري فراواني دارد. مسجد جامع و حمام تاريخي مهرآباد، تالاب بين‌المللي قره‌قشلاق و معماري صخره‌اي صور از جمله اين جاذبه‌هاي گردشگري هستند.

بازدید: تکیه معاون‌الملک (موزه مردم‌شناسی)، طاق‌بستان



پیشنهاد ویژه ناهار: دنده کباب کرمانشاهی در کنار طاق‌‌های سنگی ساسانی.
پیشنهاد شام: توصیه می‌کنیم برای دیدار از همه چراغ‌‌های روشن شهر کرمانشاه، شام‌تان را در پارک کوهستان میل کنید.

روزهاي نوروزي البرز

استان البرز به مرکزیت کرج و شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، ​اشتهارد و نظرآباد در 30 کیلومتری تهران است. این استان با دارا بودن ییلاقات، ​ روستا‌های بکر و زیبای اطراف خود، رودخانه​‌های پرآب و مناطق گوناگون طبیعی و تاریخی برای گردشگری بسیار مناسب است، ​ کمااینکه در روز‌های تعطیل و تعطیلات آخر هر هفته سیل جمعیت به سوی کرج و نواحی اطرافش، ​خصوصاً​ جاده چالوس سرازیر می‌شوند.

جاده چالوس



جاده چالوس خودشبه تنهایی دنیايی از مناطق گردشگری را در دل خود دارد. ییلاق ناصرالدین شاه قاجار در شهرستانک که در 45 کیلومتری شهر کرج واقع است، ​ پیست اسکی دیزین در منطقه دیزین، ​ غار یخمراد در گچسر مناطق دیدنی و بکر آسارا، روستای رویان، سد امیرکبیر، روستای حسنکدر،چشمه​‌ها و آبشار‌های مختلف که هر کدام از آنها مناظر زیبایی را در مسیر کرج به چالوس ایجاد کرده​اند.

هتل گچسر و باغ‌های خانوادگی و سوییت​‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که برای شما امکان اقامت را فراهم می‌کنند. اما جاذبه‌های شهر کرج که بسیار هم زیادند به این شرح است. کاروانسرای عباسی و امامزاده حسن(ع) در میدان شاه​عباسی کرج، حمام تاریخی مصباح و کاخ موزه سلیمانیه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج در خیابان مصباح، امامزاده طاهر، کاخ موزه مروارید و باغ سیب در مهرشهر کرج واقع شده‌اند.

در منطقه چهارباغ بزرگ‌ترین باغ پرندگان نایاب و بسیار زیبا ساخته شده که پذیرای گردشگران است. روستاهای زیبایی که هدف گردشگری در استان البرز هستند عبارتند از: آتشگاه در شمال کرج، روستای زیبای برغان در همسایگی آتشگاه، مناطق تاریخی و دیدنی ساوجبلاغ، نظرآباد، هشتگرد و کردان که در سمت غربی استان و در مسیر بزرگراه کرج – قزوین واقع شده اند. همچنین بزرگ‌ترین شهربازی مسقف در فردیس کرج است که به نوبه خود جالب​توجه و دیدنی است.

پارک‌های کوچک و بزرگ زیادی در کرج وجود دارد که از مجموع آن‌ها به پارک چمران، پارک جهان​نما و پارک خانواده می ​توان اشاره کرد. پارک چمران کرج با وسعتی بسیار زیاد در حاشیه رودخانه کرج واقع شده است که از اتوبان تهران کرج شروع و تا پل تاریخی عباسی در مدخل ورودی شهر کرج ادامه پیدا می​کند. در این پارک باغ گلها، سینما تئاتر، شهربازی با دستگاه‌های متنوع وجود دارد. موزه​‌های زیادی در کرج وجود دارد که یکی از آنها در بلوار چمران جنب بانک مسکن به نام موزه تندیس فرهنگ است.

موزه اسناد و نسخ خطی در چهارراه طالقانی کرج بسیار زیبا و دیدنی است. برج آب کرج از آثار تاریخی این شهر است که در منطقه رزکان در جنوب شهر کرج قرار دارد. یکی از ییلاقات استان البرز که آثار تاریخی، ​ مذهبی، طبیعی و گردشگری زیادی را با خود دارد شهر طالقان است. سد طالقان، خانه آیت​الله طالقانی، ​روستای زادگاه جلال​آل احمد و روستاهایی که آثار تاریخی، ​ چشمه​‌ها و رود‌های پرآب و آبشار‌های دیدنی دارند پذیرای شما گردشگران است.

گردش نوروزي در قزوین






استان قزوین به همراه مناطق گردشگری اطرافش به دلیل واقع شدن در مسیر راه استان‌‌های غربی و شمالی کشورمان و همچنین نزدیک بودن به پایتخت از توجه خاصی در زمینه گردشگری برخوردار است. این استان هر سال در ایام نوروز پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست.

 آثار تاریخی و جاذبه​‌‌های طبیعی در شهر قزوین و مناطق تابعه آن، این استان را در فهرست بهترین مناطق توریستی کشورمان قرار داده است. قدمت تاریخی قزوین باعث شده سلسله​‌‌ها و طوایف زیادی در این شهر آثاری را از خود به یادگار بگذارند تا امروز جزو میراث فرهنگی استان قزوین شود.

در شهر قزوین که تا پایتخت 135 کیلومتر فاصله دارد می‌توانید از آثار تاریخی و سنتی ذیل دیدن کنید: مجموعه بازار سنتی قزوین کنار کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجدالنبی، بازار وزیر و گرمابه رضوی در خیابان امام خمینی(ره)، مسجد جامع عتیق و سردر عالی قاپو در خیابان سپه، عمارت کلاه فرنگی در میدان آزادی(سبزه میدان)، دروازه تهران قدیم در جنب ترمینال، درب راه کوشک در خیابان انصاری، حمام قجر در خیابان عبید زاکانی، خانه و حسینیه امینی​‌‌ها و مسجد ومدرسه صالحیه در خیابان مولوی، گراند هتل و مقبره چهار انبیا در خیابان پیغمبریه، آب انبار سردار در خیابان راه آهن، آب انبار حکیم در بازارچه سپه، آب انبار حاج کاظم و سردار کوچک در خیابان تبریز، پارک فدک و برج باراجین در منطقه باراجین، پارک شهید بهشتی در میدان ولیعصر و پارک ملت در خیابان پادگان.

علاوه بر شهر قزوین می‌توانید به مناطق تابعه آن از تپه داکان، ​ تپه خندو، حمام شاه​عباسی، امامزاده کمال(ع) در حاشیه ضیاء​آباد و قزقلعه در شهرستان تاکستان بروید. این منطقه همان‌طور که از اسم آن پیداست دارای باغ‌‌های انگور زیادی است. در فصل برداشت انگور بیشتر انگور استان قزوین و حتی در سطح کشور از این منطقه تامین می​شود.

قره تپه، تپه زاغه پل و کاروانسرای ​شاه عباسی در جاده بویین​زهرا و همچنین کاروانسرای عباسی شهرستان آوج است. این دو منطقه هم علاوه بر آثار تاریخی، از جاذبه​‌‌های طبیعی بسیار زیبایی برخوردارند.یکی از مناطق بسیار زیبای قزوین که هم​مرز با استان‌‌های گیلان و مازندران است، ​ منطقه کوهستانی و بکر الموت است. الموت کلکسیونی از آثار تاریخی، مذهبی، سنتی و طبیعی را در خود جای داده است.

قلعه الموت در روستای گازرخان در کنار دره​‌‌های عمیق و دیدنی از معروفیت جهانی برخوردار است. در الموت می‌توانید به مناطق زیر سر بزنید: دریاچه اوان در روستای اوان، ​ جاذبه‌‌های طبیعی و اندج​رود در روستای اندج، روستای پلکانی آتان، قلعه نویزر گرمارود، درخت چنار خونبار زرآباد، قله خشچال در مسیر زواردشت در ارتفاعات البرز، کاروانسرای پیجه بن در روستای پیجه بن، رود نینه رود در هیر و ویار قلعه لمبسر در رازمیان، قلعه شمس کلایه در روستای شمس​کلایه. امکانات اسکان در الموت: خانه معلم و سوییت​‌‌های محلی در روستای گازرخان، هتل نویزر در گرمارود و مناطق اسکان در شهرک، ​ معلم کلایه، رازمیان، هیروویار، اوان، زوارک. ​

در منطقه طارم سفلی هم از قلعه سمیران، فردوس، کلیسای آلتین کش، دره‌‌های عمیق و زیبای کلج سنگان سنگاور، قوچی و نیز ارتفاعات شاما دشت که دارای چشمه‌‌های متعدد و آب بسیار گوارا است می​توانید دیدن کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار