بقعۀ این امامزاده در میان روستای کرم بست از بخش دینورِ شهرستان صحنه واقع شده و مشهور به سیّد جلال­الدّین احمد است و مورد توجّه دوستداران اهل بیت است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


بنای اصلی بقعه، مربّع شکل است. سه در ورودی در سه جهت شرقی و جنوبی و غربی دارد. درها تخته­ای ساده است.درهای ورودی بقعه هر یک به ایوانی باز می­شود. با ساختن چهار گوشواره در چهار کنج داخلی بنا، مربّع را به شکل دایره در آورده و گنبدی مدوّر بر آن زده­اند. سنگ قبر قدیمی در بقعه بود که به علت پاخوردگی زیاد قابل خواندن نیست.

اراضی دهکدۀ کرم بست تماماً وقف امامزاده است

محمّد بن اسماعیل بن ابراهیم بن امام موسی‏کاظم، پدر بزرگوار امامزاده احمد، مکنّی به ابوعلی و از محدّثان جلیل القدر شیعه به شمار می­آمد و از علی بن محمّد روایت نقل می­کرد همچنین احمد بن محمّد بن سعید، و احمد بن محمّد بن حسین بن اسحاق بن جعفر بن محمّد العلوی العریضی، محمّد بن همام و سهل بن زیاد از او روایت می­کردند و او نیز از امام حسن عسکری و علی بن عبدالغفار، و از عموی پدرش حسین بن موسی بن ابراهیم بن امام موسی‏کاظم، و عموی پدرش عبدالله بن موسی بن علی بن مهدی بن صدقة الرقی روایت نقل می­کرد.

خطیب بغدادی دربارۀ او می­نویسد:

ساکن بغداد بود، در آن‏جا از عموی پدرش عبدالله و حسن فرزندان موسی بن جعفر و از احمد بن نوح خزّاز و غیر اینها روایت نقل می­کرد و از او نیز محمّد بن خلف وکیع روایت می­کرد

روایات او در أصول کافی، ارشاد، اعلام الوری و امالی شیخ طوسی ذکر شده که در پاورقی به آن اشاره می­شود

بنابراین ثابت می­شود که فرزندِ سیّد محمّد یعنی امامزاده احمد از بغداد به دینور مهاجرت نموده واین هجرت در زمان غیبت صغرای امام زمان است./ع بوده است، زیرا چنان که اشاره شد، پدرش در عصر امام حسن.

برچسب ها: کرمانشاه ، کجا ، امامزاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.