از مسجد جامع فسا بیشتر بدانیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مسجد جامع فسا در بافت مركزي شهرستان فسا واقع شده و متعلق به دوران قاجاريه است و چون در مركز شهر واقع شده آن را مسجد جامع ناميده‌اند.

ورودي مسجد از ضلع شرقي و در نماي بيروني اين ضلع كاشي‌هاي رنگي با آيات قرآني و همچنين

نقوش هندسي به چشم مي‌خورد.

حياط مسجد نيز بصورت مربع‌شكل و كف اين حياط با كاشي كف‌فرش شده است. در وسط حياط يك حوض مستطيل شكل وجود دارد كه حوض اصلي مسجد نيز در اين قسمت بوده و اخيراً مرمت شده است.

فرم معماري شبستان اصلي مسجد بصورت مربع‌شكل و داراي 9 جرز(ستون) است كه پوشش سقف بر روي اين جرزها(ستون‌ها) اجرا شده است. در بدنه ضلع جنوبي شبستان چهار حجره با پوشش سقف طاق مانند وجود دارد كه در هر يك از حجره‌ها طاقچه‌اي به ابعاد 1×1 متر تعبيه شده است.

انتهاي ضلع غربي شبستان كتيبه‌اي سنگي در بدنه ديوار وجود دارد كه متن آن بيانگر آن است كه چه كسي بناي مسجد را ساخته و بدليل فرسايش قابل خواندن نيست.

مصالح بكار رفته در اين شبستان آجر و سنگ با ملاط گچ است. در قسمت فوقاني اين شبستان طاقچه‌هايي تعبيه شده كه جهت قرار گرفتن وسايل روشنايي در مسجد است.

در بدنه جرزها نيز بوسيله گچ شبه طاقچه‌هايي به چشم مي‌خورد كه به منظور نگهداري كتب مقدس و مهرهاي نماز احداث شده است. بدنه شبستان با گچ اندود و روي آن نقاشي شده است. تزئينات به كار رفته در اين بنا گچ‌بري، نقاشي‌هاي سقفي و آيينه‌کاري است./ع

برچسب ها: نوروز ، کجا ، بگردیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.