منطقه حفاظت شده بختگان با وسعت 300 هزار هکتار دریاچه های بختگان، طشک و ... را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، منطقه حفاظت شده بختگان نیز جزایر بسیار زیبا از جمله جزیره نرگس را در خود جای داده و همه ساله هزاران پرنده مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان، درنا، غاز وحشی و انواع اردک ها را در خود پذیرا است.

درياچه بختگان در 160 کيلومترى شيراز و 70 کيلومترى غرب شهرستان نيريز واقع شده است. اين درياچه دومين درياچه بزرگ و چهارمين تالاب ايران به شمار مى آيد. آب اين درياچه شور است. درياچه بختگان به گونه اى انحنا دار(U شکل) با راستاى شمال باختر جنوب خاور، کوه هاى پيچگان را در بر دارد. بخش شمالى اين درياچه با نام درياچه طشک و بخش جنوبى آن با نام درياچه بختگان معرفى شده است، بخش شمال باخترى اين دو درياچه محل اتصال و لولاى آنها بوده که بطور معمول درتمام فصول آبدار است، اين در حالى است که بازو هاى شمالى و جنوبى آن در فصول گرم، خشک و کفه هاى نمکى را تشکيل مى دهند.

این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و... که همگی در حفظ بوم ‌ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای دارند. دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی مانده و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌شود که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید./س

برچسب ها: نوروز ، کجا ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.