یکی از مراکز توریستی خراسان رضوی طرقبه و شاندیز است که در 37 کيلومتري شمال غربي مشهد قرار دارد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد شهر طرقبه که اکنون يکي از شهرهاي استان خراسان رضوي به شمار مي‌آيد، از جمله آبادي‌هاي بزرگ طوس قديم بوده كه در ميان دره‌هاي سرسبز رشته‌کوه بينالود واقع گرديده است. اين شهر از مراکز مهم توريستي استان خراسان به شمار مي‌رود.

ريشه نام طرقبه:

ريشه نام طرقبه، از «ترغبذ» مي‌باشد كه از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکيل شده و به معني آبادي بزرگ است. پسوند «بد» و «بذ» و «پت» در پارسي باستان براي غير انسان به معني بزرگ بوده است. طرقبه در اصل ترغبذ بوده و ترغبذ و ترغوذ در طول ساليان متمادي تطور لفظي پيدا كرده‌اند به ترغبذ و ترعبه و طرقبه.

بعضي افراد به دليل نداشتن ريشه و تاريخچه طرقبه، آن را به معني راه‌هاي بهتر بيان كرده‌اند و گفته‌اند: «طُرُق» جمع مكثر طريق و «به» به معني بهتر است و در نتيجه طرقبه به معني راه‌هاي بهتر مي‌باشد و اين موضوع به سفر ناصرالدين شاه قاجار به اين ديار برمي‌گردد. راه نيشابور به طوس از دشت و كوه بوده است و به خصوص در فصل بهار و تابستان، راه كوه اتتخاب مي‌شده است. به دستور ناصرالدين شاه اين راه مرمت شده و چند رباط براي مسافران بنا گرديد.

غذاهای محلی

یکی از غذاهای محلی طرقبه دیزی است. یکی دیگر از غذاهای پرمصرف در میان بازدیدکنندگان شیشلیک است، که اساساً بره بریانی و گوشت و استخوان گاو بشکل حرف T همراه با برنج می باشد

روستاهای اطراف

از روستاهای مهم اطراف طرقبه می توان به عنبران، کنگ و نغندر اشاره کرد.

شاندیز

شانديز شهري در استان خراسان رضوي در شمال شرق ايران است. اين شهر در 37 کيلومتري شمال غربي مشهد قرار دارد. شانديز طبق مصوبه دولت و هيات وزيران در سال 1384 به عنوان اولويت اول و تنها منطقه نمونه بين‌المللي گردشگري ايران شناخته شده‌است.

موقعيت جغرافيايي:

شهر ييلاقي شانديز از سطح دريا 1400 متر ارتفاع دارد و در طول جغرافيايي 59 درجه و 17دقيقه و عرض جغرافيايي 36 درجه و 23 دقيقه جاي گرفته‌ است.اين شهر از شمال به ميان ولايت و از جنوب به شهرستان نيشابور و از مشرق با طرقبه و از غرب با گلمکان و چناران مجاور مي‌باشد و داراي وسعتي حدود 37,825 کيلومتر مربع است.

به علت قرارگرفتن در دامنه‌هاي شمالي سلسله ارتفاعات بينالود و برخورداري از آب و هواي معتدل، آب فراوان و باغهاي وسيع و مناظر طبيعي ديدني به عنوان يکي از کانونهاي عمده مسافران و گردشگران از شهر مشهد و سراسر ايران است. اين شهر داراي پوشش گياهي انبوه و متراکمي از درختان و فضاي سبز مناسبي مي‌باشد.سراسر جنوب اين شهر ارتفاعات بينالود خراسان واقع شده که قله شيرباد در زشک شانديز نيز مرتفع‌ترين نقطه استان به شمار مي‌رود.

طبق مصوبه دولت در مهر سال 86 شهر شانديز و شهر طرقبه از بخش به طور مشترک به شهرستان طرقبه و شانديز ارتقاء يافتند.

تاريخچه:

با توجه به شواهد اين منطقه قبل از ورود دين اسلام نيز مسکوني بوده و با توجه به اين که راه قديم مشهد به نيشابور از اين منطقه مي‌ گذشته داراي رونق فراواني بوده‌است.

به توپ بستن قلعه تاريخي شاهاندژ (شانديز) توسط حسام‌السلطنه حاکم خراسان در عهد قاجاريه يکي از مهمترين حوادث تاريخي اين شهرستان است که در کتاب روضه‌الصفاي ناصري بدان اشاره شده‌است.به توپ بستن قلعه تاريخي اين شهر به علت نافرماني مردم شانديز(شاهاندژ)از حکومت ظالم مرکزي صورت گرفته‌است.

وجه تسميه:

در کتاب مطلع‌الشمس از اعتماد السلطنه درباره وجه تسميه اين شهر گفته شده، شانديز را قبلا «شاه‌دژ» يا «شاه‌ديز» به معناي شاه‌قلعه مي‌ناميدند و در ابتدا مردم شانديز به خاطر در امان بودن از حملات راهزنان و همچنين استفاده از موقعيت منطقه‌اي در بالاي تپه‌اي مشرف به رودخانه و در قلعه شانديز مسکن داشته و از سالهاي 780 تا 800 هجري قمري به محل فعلي شهر نقل مکان کرده‌اند.روضه الصفا شانديز را شاهان دژ ناميده به معني قلعه منسوب به شاهان.

حافظ ابرو در قرن نهم در کتاب جغرافياي تاريخي خراسان از شانديز با عنوان شاندز ياد کر ده‌است وبه مرور زمان اين کلمه تغيير کر ده و به شکل امروزي (شانديز)shandizدرامده‌است.

نماد شانديز:

نماد شهر شانديز درخت چنار 2700 ساله اين شهر است که در زماني به عنوان نشان شهرداري شانديز به کار مي‌رفته‌است

سوغات این شهرستان صنایع دستی، پوستین دوزی، بستنی شیشلیک می‌باشد. ارتفاعات مهم بینالود در جنوب این شهرستان قرار دارد. این شهرستان دارای مراکز متعدد تفریحی پذیرایی، اقامتی، رفاهی است./س


برچسب ها: توریستی ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.