رئیس قوه قضاييه گفت: هدف از استقلال و اقتدار قوه قضاییه زورگویی نیست بلکه کنار گذاشتن خطوط قرمز توهمي است که عده ای آن را درست می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران "آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی" در مراسم "تحلیف کارآموزان قضایی" که امروز در مجتمع فرهنگی ورزشی شهید بهشتی برگزار شد ضمن تبریک به کارآموزان قضایی اظهار داشت: در قرآن کریم بعد از اثبات خلافت خطاب به حضرت داوود مسئله عدالت مطرح شده است لذا اصل قضا در اسلام و قانون اساسی بسیار والا و بی بدیل است و می بایست شأن منصب قضا رعایت شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اصل 156 قانون اساسی علاوه بر اینکه دادگستری و قوه قضاییه را مرجع تضلمات و شکایات می‌داند این قوه را مسئول عدالت بخشیدن به جامعه دانسته است لذا وظایف و مسئولیت‌هایی را برعهده دستگاه قضا قرار می‌دهد که فراتر از کار قاضی است مثل دیوان عدالت اداری کشور این اختیار را دارد که آیین نامه‌های خلاف قانون را باطل کند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه شأن بالا و مسئولیت بسیار عظیمی را پیدا کرده است، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا دستگاه قضا به لحاظ مضمون قانون اساسی مانند ایران نیست.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قوه قضاییه به تمام معنا از دستگاه اجرایی و مقننه استقلال دارد، تصریح کرد: این اقتدار قضایی در قانون اساسی تقویمی است و روح این اقتدار زمانی است که یک قاضی بار اجرایی را برعهده می کشد بتواند استقلال آن را حفظ کند و این اقتدار را به صورت عملی پیاده کند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به دستاوردهای دستگاه قضایی در چند سال اخیر گفت: دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی اجتماعی برخورد با اشرار و زورگیران، و قاچاقچیان عزم خوبی را از خود نشان داد‌ه است.

وی ادامه داد: ظرفیت عظیمی هم به لحاظ دینی و هم به لحاظ قانون اساسی برای قوه قضاییه قرار داده شده است اما می بایست این ظرفیت‌ها به فعلیت برسد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهداف این قوه اظهار داشت: هدف از استقلال و اقتدار قوه قضاییه زورگویی نیست هدف کنار گذاشتن خطوط قرمز توهمي است که عده ای درست می‌کنند لذا هدف ما اجرای عدالت است.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تصریح کرد: در مهر ماه سال 90 عرض کردم هنگامی که دستگاه قضایی در مراحل مختلف مفاسد قضایی با شدت برخورد کند تخریب‌ها شروع می‌شود که تقریبا این پیش بینی درست واقع شد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه افزود: من از شما کارآموزان قضایی می‌خواهم آرام آرام در راه احقاق حق کار خود را ادامه دهید و بدانید عزت و آبروی یک انسان در دست خداوند است لذا قضات باید با اطمینان و اتصال به حق در مسیر عدالت پیش روند.

وی با اشاره به اینکه قضات نباید مسئله اکتفا به علم را فراموش کنند، گفت: کارآموزان قضایی می‌بایست همواره در مسیر قضایی به کتب فقهی و قانونی مراجعه کنند زیرا در روند کاری مسائلی پیش می آید که نیاز به علم و تدبر بسیار بالایی دارد و این کار آسان نیست لذا من از کارآموزان قضایی تقاضا دارم علم آموزی و بروز شدن را در حوزه قضایی برخود فرض بدانند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به بحث تأمل در امور اخلاقی گفت: برادران و خواهران چه قاضی و چه غیر قاضی مسئله اخلاق مهم و موجب سعادت اخروی ما است چرا که مسیر دنیا دیر یا زود تمام می شود و ما نباید از جهان دیگر غفلت کنیم.

رئیس دستگاه ادامه داد:  قاضی در مقامی است که خطر لغزیدن برایش بیشتر است. انسان باید بتواند در برابر دسایس شیطانی بایستد که این مهم نیازمند یک کار عملی است، این که ما بتوانیم در برابر وسوسه های شیطان مقاومت کنیم توجه، مراقبت و اخلاص زیاد می‌خواهد.

وي با بیان اینکه مردم ذی نعمت مسئولان هستند، تصریح کرد: مردم ما را به این مراحل رساندند لذا باید در خدمت آنها باشیم و ارباب رجوع را تکریم کنیم. قضات باید از ابتدا مراقب باشند که به مشکلات ارباب رجوع توجه و با لسان خوب آنها را قانع کنند چرا که گاهی شکایاتی از عدم توجه قضات به گوش می‌رسد بنابراین ما توقع داریم مشکلات مردم برطرف و رسیدگی به امور آنها لحاظ شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ضرورت داشتن تقوای الهی برای همه انسان ها بخصوص قضات گفت: تزکیه نفس و صفای باطن در فهم و عمل قاضی و شناخت عدالت بسیار موثر است بنابراین باید مسئله اخلاق و صفای باطن و تهذیب نفس را جدی گرفت و باور داشت که بعد از زندگی دنیوی عالم دیگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه یاد مرگ دل انسان را زنده می کند تصریح کرد: ذکر موت انسان را از تخیلات بیرون می‌برد و مشکلات دنیوی را برای انسان‌ها کوچک نشان می‌دهد لذا نباید گرفتار زرق و برق دنیا شویم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تعبیر زیبایی از حضرت علی (ع) در نهج البلاغه سخنان خود را پایان داد و گفت: مثال دنیا مثال مار نرم و خوش خط و خال است چرا که در کنار داشتن زیبایی سم کشنده‌ای دارد. ما انسان‌ها باید توجه کنیم آنچه از دنیا نصیبمان می‌شود بسیارکوتاه و زودگذر است بنابراین شایسته است غم‌های دنیا را رها کنیم چرا که به زودی این عالم فنا پذیر تمام می‌شود و احوالات انسان در عالم دیگری دچار تغییر و تحولات می‌شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار