دومين جشنواره هنرهاي تجسمي كودك و نوجوان با حضور معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ساعت 9 :30 چهارشنبه 23 اسفندماه در سالن آمفي تئاتر مجموعه فرهنگي اردويي شهيد باهنر تهران برگزار مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز هنرهاي تجسمي؛ اصغر امیرنیا، سرپرست مركز هنرهاي تجسمي در نشست خبري دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان گفت: دنیای کودکان،دنیای پاکی،صداقت و دور از هرگونه پلشتی است.کودکان در آثار هنری درونیات خود شامل غم و اندوه، شادی ،اندیشه ها و خواسته های قلبیشان را منتقل می کنند.  
 اميرنيا با بیان اینکه آثار هنری کودکان می تواند به لحاظ جامعه شناختی و روان شناختی نیز حائز اهمیت باشد، افزود: کودکان آینده سازان جامعه هستند و در هزاره سوم هر کشوری که به کودکان و ونوجوانان خود توجه ویژه کند ،می تواند آینده خود را تضمین کند و برتری خود را نسبت به سایرین نشان دهد.  
سرپرست مركز هنرهاي تجسمي خاطرنشان کرد: پیشرفت با اتکا به نسل فعلی و قناعت به وضع موجود امکان پذیر نیست.بنابراین باید اندیشه ها،تجربیات و اندوخته های پیشکسوتان به نسل جدید معرفی شود تا کودکان امروز در آینده عرصه هنر را رهبری کنند. 
امیرنیا تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل را یکی از مهمترین رسالت های دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان برشمرد و گفت:تلاش می شود تا به کمک این رقابت هنری بستر مناسبی برای شناسایی استعداد هنری و نهفته کودکان و نیازهای این نسل از جهت آموزش رسمی و غیررسمی فراهم شود.  
وي افزود: در مسیر رسمی آموزش که به عهده وزارت آموزش و پرورش است،به دو مقوله هنر و ورزش همیشه نگاه غیرجدی و در حد سرگرمی شده است و یا از استادان غیرمتخصص بهره گرفته می شود. در حالی که از میان 300 یا 400 دانش آموز یک مدرسه می توان چندین استعداد برتر هنری کشف کرد.  
امیرنیا ضمن قدردانی از محمود شالویی ؛ مدیر سابق مرکز هنرهای تجسمی و علیرضا حسینی ؛ مدیر كل اسبق فرهنگ و ارشاد اصفهان به عنوان بانیان اصلی برپایی جشنواره هنرهاي تجسميکودک و نوجوان یادآور شد:در عرصه تئاتر و سینما سالهاست جشنواره های کودکان برگزار می شود که بیشتر این رویدادها ،نمایش آثاری از سوی بزرگسالان و برای کودکان بود.بنابراین جای رقابتی درعرصه تجسمی که کودکان خود نقش آفرینان اصلی آن باشد،خالی احساس می شد.  
سرپرست مرکز هنرهای تجسمی ضمن اظهار امیدواری از اینکه به زودی زمان برگزاری این جشنواره درتقویم کاری معاونت امور هنری در روزی مشخص ثبت شود ،گفت:به احتمال زیاد زمان برگزاری این جشنواره زمانی در شهریورماه و همزمان با تعطیلی مدارس باشد تا مشکلی برای تحصیل کودکان ایجاد نکند.  
اميرنيا درباره بخش بین الملل دومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان گفت: اعزام کودکان خارج از کشور به ایران دشواری های بسیاری دارد .در واقع شرایط مالی ما امکان حضور کودکان خارجی به همراه والدینشان را فراهم نمی کرد ، بنابراین در حال حاضر تنها کودکان خارجی مقیم در ایران از مدارس خارجی و یا سفارتخانه ها دراین رقابت حضور دارند.  
وي در ادامه گفت: تغییرات در مدیریت مرکز هنرهای تجسمی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان باعث تاخیر در برپایی این رقابت شد.  
جلیل جوکار؛ دبیر دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان هم با اشاره به اهمیت توجه به هنر این قشر گفت: اگر بخواهیم که هنرمندان بالنده و خلاقی در آینده داشته باشیم که اهل علم و پژوهش باشند،‌باید برگزاری چنین جشنواره‌هایی را جدی بگیریم که این اقدام باید از سطح خانواده‌ها شروع شود و بعد به آموزش و پرورش،‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... تسری یابد.
 جوكار درباره آثار ارسالی این جشنواره اشاره داشت و افزود: در این دوره 1605 اثر نقاشی و خوشنویسی   از 1167 دانش‌آموز به دبيرخانه رسيد که نشان می‌دهد   همه آن‌ها دارای استعدادهای نهفته‌ای هستند که در برخی این استعدادها بالفعل شده است.
جوکار همچنین از سرپرست مرکز هنرهای تجسمی خواست تا استعدادهای برتر این جشنواره در رده سنی 14 سال امکان حضور در بخش میهمان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را داشته باشند.
جوکار تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره را 116 نفر عنوان کرد و گفت: از میان این تعداد 101 نفر در بخش نقاشی و 15 نفر در بخش خوشنویسی شرکت کرده‌اند که باید درباره حضور اندک این بچه‌ها در بخش خوشنویسی بررسی کنیم که چرا با توجه به انجمن‌های خوشنویسی در سراسر کشور تعداد اندکی در این بخش شرکت کرده‌اند.   
بهرام کلهرنیا؛ عضو هیات داوران و انتخاب آثار این جشنواره هم در سخنانی به اهمیت توجه به هنر کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: کودکان در همه کشورها سرمایه‌های انسانی و اجتماعی محسوب می‌شوند که روی آن‌ها   سرمایه‌گذاری می‌شود و    آموزش های هنری   به مثابه ارزش برای توسعه و رشد مورد توجه کشورهای توسعه یافته است.   
این هنرمند با اشاره به برخی آموزش‌های نادرست در مراکز آموزش هنر کودکان و نوجوانان گفت: پیکاسو می گوید که بزرگترین پیروزی من این بوده است که کودکی خود را حفظ کرده‌ام و نگذاشته‌ام زیر دست و پای زندگی از بین برود. این جشنواره نیز مسوولیت سنگینی را در زمینه فرهنگسازی برای آموزش صحیح هنر به کودکان بر دوش دارد.     
مسعود زنده‌روح کرمانی؛ دبیر اجرایی دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان  گفت: بیشترین حجم آثار در گروه سنی 6 تا 10 سال است.
وی افزود: این جشنواره فردا 23 اسفندماه ساعت 9:30 صبح در سالن آمفي تئاتر اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان در دو نوبت صبح و عصر به مدت دو ساعت در ورک‌شاپ شرکت می کنند.    
گفتني است؛ دومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان با مشارکت بیش از 110 کودک علاقه مند به هنراز 17 استان کشور در دو رشته نقاش و خوشنویسی به خلق اثر می پردازند. که 79 نفر در گروه سنی 6 تا 10 سال و 34 نفر در گروه سنی 11 تا 14 سال هستند. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار