با توجه به دو مرحله‌ای شدن چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، برنامه «پاستور شماره ۱۴» چهار سرفصل سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ را به سرفصل مناظرات خود اضافه کرد.

با توجه به دو مرحله‌ای شدن چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، مناظرات رادیویی در قالب چهار برنامه ۱۲۰ دقیقه‌ای است، که به صورت زنده از چهار شبکه رادیویی ایران، جوان، تهران و فرهنگ پخش می‌شود. چهار سرفصل سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ طی روز‌های دهم تا سیزدهم مورد بحث نمایندگان دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات خواهد بود.

حسین ماکنعلی، تهیه‌کننده برنامه رادیویی «پاستور شماره ۱۴» در پاسخ به این سوال که چگونه رسانه ملی در برپایی مناظرات رادیویی همانند مناظرات تلویزیونی بی‌طرفی خود را نشان می‌دهد؟ گفت: در ابلاغیه رسمی سازمان صداوسیما آمده به هیچ وجه از هیچ نامزد ریاست جمهوری حمایت نشود، که حمایت نمی‌شود. الان در مناظرات رادیویی میکروفن نمایندگان نامزد‌ها باز است و صحبت نمایندگان مستقیم روی آنتن رادیوست. سوالات نمایندگان مشترک است و به یک اندازه برای پاسخگویی زمان داده می‌شود.

ماکنعلی در پاسخ به این سوال روال برپایی مناظرات رادیو به چه صورت است؟ توضیح داد: مناظرات رادیویی تفاوت جزئی با مناظرات تلویزیونی دارد. چون ما فقط صوت پخش می‌کنیم و امکانات تصویری نداریم. البته این برنامه به صورت تصویری از ایران‌صدا پخش می‌شود، ولی زمان‌بندی لحاظ شده بر اساس عدالت است. اینکه کدام نامزد ابتدا به سوال پاسخ دهد، بر اساس قرعه‌کشی صورت نمی‌گیرد، بلکه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شود. به جرئت می‌گویم مناظرات رادیویی قوی‌تر است. 

تهیه‌کننده برنامه رادیویی «پاستور شماره ۱۴» ادامه داد: اولین سوال را از اولین نماینده می‌پرسیم. این سوالات بین دو نامزد مشترک است. اگر نمایندگان در بخش دوم نقدی به صحبت‌های یکدیگر دارند، از زمان خود استفاده می‌کنند. اگر صحبت نمایندگان از ۴:۰۰ دقیقه بیشتر شود، محاسبه شده و در پایان از زمان جمع‌بندی‌شان کسر می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که همان ساختاری برای مناظرات تلویزیونی در نظر گرفته شده، در مناظرات رادیویی هم دیده می‌شود؟ بیان کرد: دقیقاً. بعد از آن حدود چهار یا پنج سوال پرسیده می‌شود و نمایندگان به آن پاسخ می‌دهند. 

ماکنعلی در پاسخ به این سوال که این شکل از مناظره رادیویی برای اولین‌بار در معاونت صدای رسانه ملی شکل گرفته؟ گفت: من از سال ۱۳۷۶ تا الان برنامه‌های انتخابات را می‌سازم. این شکل از مناظره برای اولین‌بار در رادیو شکل گرفته است و نکته مثبتش این است که مناظره با محوریت یک شبکه رادیویی گفتگو پیش می‌رود. تا الان هم بازخورد خوبی داشته است. حتی رسانه‌های معاند برنامه «پاستور شماره ۱۴» دنبال می‌کنند.

تهیه‌کننده برنامه رادیویی «پاستور شماره ۱۴» در پاسخ به این سوال که رادیو گفتگو میزبانی برپایی مناظرات را به عهده دارد و ورود هر شبکه رادیویی به مناظرات بخاطر تخصص هر شبکه رادیویی به موضوع است؟ تصریح کرد: بله، ما مناظرات را بر اساس ماموریت هر شبکه برگزار می‌کنیم. 

وی درباره نقش هر شبکه رادیویی پیرامون طراحی سوالات توضیح داد: طراحی سوالات به عهده ستاد انتخابات رسانه ملی است و شبکه‌های مختلف رادیویی بنا به ماموریت تخصصی‌شان نظراتشان را ابراز کردند. 

ماکنعلی در پاسخ به این سوال که در چه دوره‌ای نامزد‌های ریاست جمهوری به برنامه‌های رادیویی می‌آمدند؟ توضیح داد: فکر می‌کنم دو یا سه دوره قبل نامزد‌ها در برنامه‌ها حضور می‌یافتند. الان بخاطر شهادت آیت‌الله رئیسی زمانی برای حضور آنها در دسترس نداشتیم. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار