بقعۀ این امامزاده در خیایان اصلی شهر، موسوم به خیابان سلمان فارسی است که در مجاورت فرمانداری شهرستان سنقر واقع شده است.

 

 
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


بنایی قدیمی به جا مانده از عصر صفویّه است و تعمیراتی در آن صورت گرفته و شامل ایوان، گنبد و حرم است.

ایوان بقعه رو به جانب جنوب و در طرفین آن دو گلدستۀ قدیمی دارد. این بنا یک بار در سال 1357ش. مرمّت شد و نقّاشی­های زیر گنبد، رنگ­آمیزی مجدّد گردید و همچنین در سال 1380ش. مورد تعمیرات وسیع قرار گرفت.

گنبد امامزاده که از زیر به صورت عرقچینی است، از داخل با نقّاشی­های بسیار جالب و دیدنی و از بیرون با پوشش فلزی تزیین گردیده است. در ایوان داخلی بقعه، کتیبه‏ای سنگی، در سردرِ ورودی بارگاه نصب بود که نوشته­های آن خوانده نشد و تنها تاریخی که برآن قابل خواندن بود، سال 1028ق. را نشان می­داد.

بر روی مرقد، دو ضریح چوبی کوچک و بزرگ بسیار قدیمی نصب است که عبارت زیر بر روی ضریح کوچک، بر روی فلز، قلم­زنی و حکّاکی شده و دور تا دور قسمت بالای ضریح، اسامی چهارده معصوم منبّت شده و در یک جهت آن نام کاتب و نسب امامزاده به این شرح اشاره شده است:

هذا قبر قطب الاولياء و زبدة الاصفيا السلطان مير احمد قدّس سرّه العزيز ابن ائمة الهدی الإمام محمّد الباقرA کتبه شکرالله ابن ابراهیم سنقري في سنة 937ق.

بنای جدید بقعه 500 متر مساحت دارد و از دو طرف مشرق و مغرب بقعه قدیمی با همان معماری سنّتی و طاق­های ضربی با آجر توسعه داده شده است.

بر روی مرقد زیر گنبد ضریحی مشبک آب طلا کاری به ابعاد 2×3 و ارتفاع 5/2 متر به جای ضریح­های چوبی نصب گردیده است. چهار طرف ضریح به صورت رواق است که به شکل سنّتی با طاق‏های ضربی با آجر بنا گردیده است.

کف بقعه و ازارۀ آن دور تا دور از سنگ گرانیت به ارتفاع 120 سانتی‏متر تزیین یافته و بالای آن تا زیر سقف بقعه آیینه­کاری شده است.

برفراز بام بقعه، گنبدی مدوّر نسبتاً بزرگ از آجر است که جزء بنای قدیم است و همچنان پا بر جا می­باشد.

در بنای جدید با احداث ایوان در مقابل درب ورودی بقعه با پایه­های طاق ضربی و سنّتی گلدسته­های قدیمی جابجا شده و بر سر در ورودی صحن بنایی به صورت چهارطاق احداث گردیده و دو گلدستۀ بسیار بلند قرار گرفته که در تمام نقاط شهر نمایان است.

در ضلع شرقی صحن امامزاده اتاق­هایی به صورت مغازه، جهت فروشگاه و عرضۀ کالاهای فرهنگی احداث شده است.

مقبره­های بقعه

در قسمت آخر رواق شمالی بقعه، قبر یکی از سادات بزرگوار به نام آقا سیّد محمّد صالح حسینی جدّ مرحوم حجة­الاسلام آقا سیّد میرحسین حسینی امام جماعت سابق مسجد امامزاده (صاحب الزمانA) قرار دارد که وی نیز از نوادگان امام زین­العابدینA و متوفی 1327ق. و مورد احترام اهالی محل است.

در رواق شرقی بقعه که اختصاص به بانوان دارد، مرحوم آیت­الله حاج شیخ حبیب­الله پیشوایی مدفون است که از عالمان برجسته دینی بوده است که تاریخ وفات او اول محرّم 1355ق. است.

مقبرۀ شیخ جلیل تبریزی

در ضلع شرقی پشت بقعه، آرامگاه شهید جاویدان مرحوم آیت­الله حاج شیخ جلیل تبریزی قرار دارد. وی فاضلی توانا و مردی بلند مرتبه و عظیم الشأن و باشکوه و با فضیلت بود. در امر به معروف و نهی از منکر جِدّی بلیغ داشت و یکدم از نشر حقایق اسلامی و تبلیغات مذهبی فارغ نمی­نشست و با بدعت­ها و زشتکاری و ستمگری دشمنی می­ورزید. وی روزگار را به زهد و پارسایی می­گذارند، چنان که همه او را بدین خصلت می­شناختند.

برچسب ها: کرمانشاه ، کجا ، امامزاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.