لرستان/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(484)

آبشار بیشه یکی از آبشارهای لرستان است که در دل کوههای زاگرس قرار گرفته‌ است.

این آبشار در کنار راه آهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته‌ که با چشم اندازی منحصر به فرد یکی از آبشارهای زیبای ایران است.

ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار بوده و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است.

این بیشه به عنوان قطب گردشگری ملی و فراملی در لرستان، هر ساله جمع كثيري از گردشگران را به خود جذب مي‌كند ودر 65كيلومتري شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپي، دهستان سپيددشت و در مجاورت روستاي بيشه و در 30 کيلومتري جنوب شرقي دورود قرار گرفته است.

آبشار بيشه در جنوب‌شرقی خرم‌آباد قرار گرفته است و موقعيت كوهستاني - جنگلي اين آبشاربه همراه جريان دائمي رودخانه از نظر موقعيت طبيعي، باعث شده اين آبشار از ويژگيهاي طبيعي و بصري فوق‌العاده‌اي برخوردار شود.

جنگل، كوهستان و رودخانه به عنوان سه عنصر مهم دراكوسيستم طبيعي و زير بنا‌هاي خاص هر كدام به صورت مستقل در منطقه بسيار تأثيرگذار هستند.

قرارگيري آبشار بيشه در لرستان و موقعیت خاص استان، از جمله ويژگيهاي عمومي مؤثر برآبشار بيشه تلقي مي‌شود.

قرارگيري در غرب كشور، ارتباط استان با استانهاي همجوار، نزديكي نسبي به كشورهاي جنوب‌غربي و خليج فارس، ارتباط و دسترسي به استانهاي منطقه مركزي كشور و تهران از جمله ويژگيهاي قابل بررسي ديگراين آبشاربوده ضمن اينكه در محدوده بلافصل آبشار نيز، بررسي روستاي بيشه، ايستگاه و مسير راه‌آهن، دسترسي سواره نسبتا مناسب در منطقه و خرم‌آباد و زيباييهاي طبيعي استان و منطقه نيز شناخت قابل ملاحظه‌اي از ويژگي‌هاي عمومي را به دست خواهد داد.

آبشار بيشه در موقعيت عمومي استان، در منطقه‌اي كوهستاني و دامنه‌هاي رشته كوه زاگرس قرار گرفته است همچنين در شرق آبشار تپه‌هاي كلاه كوه و در شمال آن كوه ازگن به آبشار مشرف هستند، روستاي چشمه پريان در شرق و در ارتفاعات از كنار آبشار ديده مي‌شود، ضمن اينكه ارتباط بلافصل روستاي بيشه با آبشار از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

رودخانه خروشان و نهرهاي تأمين كننده آب آبشار كه به رودخانه مي‌ريزد و منطقه جنگلي - كوهستاني اطراف از ديگر ويژگيهاي جغرافيايي منطقه تلقي مي‌شوند.

آبشاربيشه در 10 كيلومتري شمال سپيددشت قرار گرفته، اين آبشار در كنار روستايي به همين نام ودر كنار ايستگاه قطار تهران - جنوب قرار گرفته است به نحوي كه مسافران و گردشگران آبشارعمدتا از امكانات خدماتي و رفاهي روستا و ايستگاه استفاده مي‌كنند.

اغلب گردشگران آبشار بيشه براي اقامت در محلي دور از امكانات و خدمات گردشگري برنامه‌ريزي مي‌كنند و تجهيزات لازم و مواد غذايي مورد نياز را به همراه خود مي‌آورند.

بيشه بر بستر رودخانه‌اي خروشان فرو مي‌ريزد که آب رودخانه از اواخر فروردين تا نيمه‌هاي تيرماه بسيار خطرناك است و از 15 تير به بعد فروكش مي‌كند، اگر بخش زيادي از گردشگري منطقه را فصل بهار تا اوايل تابستان در نظر بگيريم، با زمان اوج رودخانه همپوشاني دارد. به نحوي كه اين رودخانه همه ساله چهار تا پنج كشته مي‌دهد، كه اين ميزان براي منطقه گردشگري آمار بالايي است.

آبشاربيشه به عنوان يك كانون گردشگري طبيعي در منطقه مي‌تواند حائز ويژگي‌هاي مختلف ديگري باشد، با تعريف و توسعه امكانات گردشگري در محدوده‌هاي منتهي به آبشار مي‌توان يك منطقه گردشگري مناسب با استفاده از پتانسيلهاي مختلف موجود به وجود آورد.

این منطقه با داشتن تنوع جاذبه‌هاي گردشگري، ازدياد گردشگر و در نهايت آوردهاي اقتصادي را به همراه خواهد داشت.

ايجاد امكانات و تأسيسات براي خدمات رفاهي، ورزشي و تفريحي و توجه به گردشگري مردم‌شناسي در منطقه علاوه بر گردشگران جاذبه‌هاي طبيعي و كوهستاني، جنگلي و رودخانه‌اي منطقه، در جذب گردشگران از اهميت ويژه‌اي برخوردار خواهد بود/س

برچسب ها: آبشار ، بیشه ، جاذبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۱:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۲
زیباترین آبشاری که به چشم دیدم تا نرید نمیفهمید