کاخ موزه "باغ چوقی" با پرده های زربفت، مبل های بی نظیر، تخت خوابهای متعدد با تشک‌های پرقو و گلکاری فضاهای حیاط و حوض‌های وسیع همگان را به یاد کاخ‌های افسانه‌ای می اندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، کاخ موزه ی "باغچه چوقی" در آذربایجان غربی در 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد.


این روستا از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه ای به نام لکیه منتهی می شود.
در بخش جنوب شرقی روستای باغچه چوق ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه چوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.
این قصر به علت ویژگی های ممتاز معماری و هنری در سال 1353 توسط دولت خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن به علت علاقه مردم منطقه و جاذبه های قوی فرهنگی با موافقت سازمان میراث فرهنگی ب عنوان کاخ موزه باغچه چوقی ماکو بهره‌برداری شد.
معماری کاخ تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.
گچبری ساختمان توسط استاد کاران ایرانی در سطح عالی آیینه کاری شد در بالای عمارت گلدان ها و مجسمه‌ها وجود دار که اغلب جای گل و چراغ است.
پرده‌های زربفت، مبل های بی‌نظیر، تخت خوابهای متعدد با تشک‌های پرقو، کاغذ دیواری‌ها و رنگ آمیزی سالن ها و گلکاری فضای حیاط و حوض‌های پیچ گردشگران را به یاد کاخ های افسانه‌ای می اندازد.
نمای خارجی بنا با مجسمه‌های گچی که سردرها و نرده های گچی لبه‌بام را زینت داده اند ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگ صیقلی و تراش خورد ساخته شده است./ص

گزارش از : عطيه آقابابايي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.