"آيينه هاي روبرو" با آرام نزديك شدن به مخاطب و بردن تماشاگر به درون قصه، مخاطب را پس نمي زند.

به گزارش خبرنگار حوزه  سينما باشگاه خبرنگاران؛ در برنامه "هفت" در بخش نقد فيلم مسعود فراستي به عنوان منتقد در حضور فرشته طائر پور و نگار آذربايجاني تهيه كننده و كارگردان اين فيلم؛ گفت: فيلم "آيينه هاي روبرو " با يك قصه خوب و تازه از پس به تصوير كشيدن موضوع برآمده و بازي خوب و باورپذير رعنا به همراه نداشتن حركت هاي اضافي دوربين بسيار جذاب است.
وي ادامه داد: فيلم با نزديك شدن آرام به مخاطب خود به نوعي با قرار دادن تماشاگر در فيلم مانع پس زدنش مي شود و رعنا به عنوان يك زن شريف با كار مسافركشي براي تامين مخارج خانواده براي اولين بار در سينماي ايران اين مشكل به تصوير كشيده شده است.
فراستي اظهار داشت: اين زن به عنوان فردي باورپذير در انسان در ابتدا با قدرت به جلو حركت مي كند اما در قسمت دوم فيلم يك احتياط سبب ايجاد ترس مي شود اما مذهبي بودن و شخصيت اين زن قابل فهم و باور است.
اين منتقد عنوان كرد: شخصيت آدينه با توجه به عميق نبودن بر عكس رعنا غلط نيست عكس بيروني از اين شخصيت نسبت به عكس دروني اين شخصيت خوب است و بايد تضاد ميان ظرافت اين دختر و حالت دفاعي اش بيشتر غلظت پيدا مي كند.
وي ادامه داد: درد و دل دو زن هنگام بازگشت از شمال به تهران در ماشين از لحاظ دوربين بسيار خوب بوده اما لحن ميان اين دو لحن فيلم هاي كيارستمي است كه به اين فيلم مربوط نمي شود.

*ساخت "آيينه‌هاي روبرو" ريسك بالايي را به همراه داشت

فرشته طائرپور تهيه‌كننده "آيينه‌هاي روبرو" در ادامه‌ي اين بحث عنوان كرد: اميدوارم كه اين بحث در مسير حمايت از فيلم‌هاي اجتماعي گام بردارد. اين فيلم علاوه بر كسب جايزه در جشنواره سال 89 اكران ناموفقي را هم نداشت و با توجه تعداد سالن‌هاي در اختيار داشته و هم چنين تعداد سانس‌هاي تك با يك فروش خوب در رده‌ي سوم فروش قرار گرفته است.
وي افزود: طي صحبت هايي با نگار آذربايجاني خواهان ساخت فيلم ديگري در ژانر وحشت بوديم اما در يكي از جلسات مربوط به اين فيلم نامه با مطرح شدن موضوع زن مسافركشي با شوهري در زندان از سوي من و همچنين خاطره ي نگار آذربايجاني در خصوص فردي فراجنسيتي ما را به ساخت چنين فيلمي سوق داد.
طائرپور اظهار داشت: با وجود ريسك بالا در خصوص ساخت اين فيلم مرحله تحقيق را براي اين فيلم آغاز كرديم و طي آن به اين مسئله رسيديم كه عمل تغيير جنسيت در ايران علاوه بر آزاد بودن به آن وام نيز تعلق مي گيرد جامعه ي جهاني نيز با مواجهه با اين فيلم دچار حيرت شدند.
تهيه كننده "آيينه هاي روبه رو" بيان داشت: يك سال و نيم نوشتن فيلم نامه به دليل بر روي لبه ي تيغ قرار داشتن آن و هم چنين وسواس ما براي انجام كار طول كشيد و طبق توافقات ما تنها بعد از ديده شدن اين فيلم در مورد اكران آن تصميم گرفته شد.
وي ادامه داد: براي تصويربرداري در خيابان از موسسه ناجي هنر ياري خواستيم و با توجه به وجود واحدي در مديريت قبلي براي حمايت از فيلم هايي كه به آسيب هاي اجتماعي مي پردازد اين موسسه بعد از مطالعه فيلم نامه به خاطر پرداخت به آسيب هاي اجتماعي حمايت خود را نيز مشمول ما كردند.
طائرپور تصريح كرد: ناجي هنر حدود 10 درصد از هزينه ي فيلم معادل 50 ميليون تومان را به ما پرداخت كرد اما تشكل هاي صنفي و برخي از افراد افسانه هاي ميلياردي را براي اين پروژه بيان كردند.
تهيه كننده "آيينه هاي روبرو" اظهار داشت: مديريت جديد ناجي هنر نسبت به اين شايعات سكوت كرد و من به همين جهت از اين مديريت گله مند هستم زيرا طبق قرار ما 10 درصد از فروش فيلم به اين موسسه تعلق مي گيرد البته بعد از تغيير هويت ناجي هنر ما هيچ حمايتي از سوي آنان دريافت نكرديم.
اين تهيه كننده اظهار داشت: ما تا همين حد هم در ساخت اين فيلم ريسك كرديم زيرا برخورد ديگران را با اين فيلم نمي دانستيم ولي برخورد مسئولان با اين فيلم بد نبود هر چند كه در مرحله ي اكران با لجبازي هاي سخيف اكران اين فيلم را عقب انداختند.
نگار آذربايجاني كارگردان آيينه هاي روبرو در ادامه ي اين بحث اظهار داشت: بيشترين وسواس را در خلق شخصيت رعنا داشتم و بخش هايي از اين شخصيت با توجه به تفاوت هاي عمده اش با من هنگام نوشتن فيلمنامه از درون من نشأت مي گرفت.
وي افزود: يك نگراني بزرگ همواره براي من وجود داشت و آن هم نپذيرفتن اين شخصيت توسط افراد مبتلا به اين مسئله بود و به همين خاطر در بحث تحقيق ميداني با يك سري از اين افراد گفتگو و معاشرت كردم به همين خاطر در طي اكران اين فيلم افراد با اين مسئله با نامه و تلفن از من به خاطر ساخت اين فيلم تشكر كردند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار