به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، بحث اجرای استاندارد یورو4 در تولید خودرو از سال 90 مطرح شده و براساس مصوبه دولت در اسفند سال 90 ، می بایست از ابتدای سال 92 خودروها مجهز به استاندارد یورو 4 شوند و البته پیش شرط اجرای این امر، تولید سوخت یورو4 از 6 ماه قبل ازآن است.
بر همین اساس سال گذشته پس از ارائه مهلتهای متعدد به وزارت نفت و خودروسازان، سرانجام مقرر شد از ابتدای امسال به طور همزمان ،عرضه سراسری سوخت یورو 4 و تولید خودرو متناسب با این استاندارد آغاز شود.
پس از آن مسوولان وزارت نفت و خودروسازان هر یک دیگری را به اهمال در این زمینه متهم میکردند بهگونهای که خودروسازان معتقد بودند ابتدا باید عرضه سراسری سوخت یورو 4 آغاز شده و پس از آن خودروی متناسب با این استاندارد تولید شود.
در مقابل نیز مسوولان وزارت نفت اظهار میکردند خودروسازان کم کاری خود را به پای این وزارتخانه گذاشته و بدون توجه به توزیع سراسری سوخت یورو 4 باید عرضه خودرو با این استاندارد را آغاز کنند.
حال با اتمام مهلت قانونی برای اجرای این استاندارد ، دبیر انجمن خودروسازان از توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 خبر داده و اظهار داشت: مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست با وجود آماده نبودن زیرساختها ،به پلیس راهور نامه زده و توقف شمارهگذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 را خواستار شده است.
نعمت بخش ادامه داد:بر اساس مصوبه اسفند 90 در زمینه استاندارد یورو 4 ،تولید خودروی یورو4 در سال 92 مستلزم اینست که وزارت نفت از اول سال 91 سوخت با استاندارد یورو 4 را در کشور توزیع کرده باشد.
وی با بیان اینکه توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 هنوز انجام نشده است، افزود: وزارت نفت اعلام کرده که توزیع این سوخت را از اول سال جاری در 8 کلانشهر آغاز خواهد کرد که این مسئله نیز عملیاتی نشده است.
نعمتبخش تصریح کرد:عدم توزیع سوخت مناسب موجب آسیب رسیدن به موتور خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 میشود و این مسئله به معنی هدر رفتن پول مردم است، زیرا قیمت خودروهای سواری مجهز به استاندارد یورو 4 نسبت به خودروهای با استاندارد یورو 2 حداقل 700 هزار تومان گرانتر است.
بر اساس این گزارش ،معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه اظهار داشت: که هم وزارت نفت و هم خودروسازان از ابتدای سال جاری باید همزمان عرضه سوخت و خودروی یورو 4 را آغاز کنند.
به گفته بهادر کاظمی، طبق قانون ارتقاء استاندارد آلایندگی سوخت و خودروهای داخلی به یورو 4 هیچگونه تقدم و تاخری نداشته و از ابتدای سال 92 هم سوخت و هم خودروها همزمان باید با استاندارد آلایندگی یورو 4 عرضه شوند.