"مجید مجیدی" 3 دهه از زندگی خود را در کنار سینما و مشکلات آن گذراند و در اين مدت يكه تاز سينما است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ "مجید مجیدی"، کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر مطرح ایرانی که تاکنون موفق به کسب چهار جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر شده است البته از کسب جایزه در جشنواره های خارجی توسط او نیز نمی‌توان گذشت.
مجیدی با توجه به اینکه قبل از انقلاب فعالیت هنری اش در عرصه تئاتر را آغاز کردو اولین اجرای وی در تئاتر شهر تهران نقش در نمایش "نهضت حروفیه" به کارگردانی داود دانشور بوده است.


وی در دهه 60 و 70 تجربه بازی در 3 فیلم سینمایی را نیز داشته است و بعد به کارگردانی روی آورد و با شروع تولید فیلم کوتاه اولین فیلم بلند سینمایی خود را به نام "بدوک" ساخت و توانست جایزه فیلم فجر را دریافت کند او اولین کارگردان نامزد در اسکار بوده و علاوه بر آن دو جایزه را در جشنواره مونترال دریافت کند.
"توجیه" به کارگردانی منوچهر حقانی پرست اولین فیلمی بود که مجیدی بازی کرد و پس از آن در بسیاری از تولیدات ایدئولوژیک دهه 60 نقش آفرینی کرد در سینمای ضد ستاره ‌آن سال ها مجیدی ویژگی ظاهری برای ستاره شدن را هم نداشت و در فیلم هایی بازی می کرد که بیشتر از هر چیز اهمیت اعتقادی داشتند و در راستای اهداف جامعه اسلامی و انقلابی بودند، سال 68 و با "تا مرز دیدار" پرونده بازیگری مجید مجیدی بسته شد، اگرچه کارنامه بازیگری مجیدی چندان معتبر نیست اما ترازوی فیل سازی او جبران این بخش را کرد فیلم سازی برای مجیدی با ساخت فیلم های کوتاه و نیمه بلند شروع کرد و برای مخاطب کودک و نوجوان توجه بیشتری را اختصاص میدهد.
"بدوک" تعلق خاطر مجیدی به قصه های انسانی را نشان داد و مشخص میکرد او به بهانه روایت قصه هایی برای کودکان، پاکی ها و ارزش های ناگفته او مطرح کند.
"پدر" دومین فیلم سینمایی مجیدی بیشتر به حال و هوای او نزدیک بود تجربه هایی که بعدها در فیلم های بعدی این کارگردان پخته تر و حرفه ای تر شده و در "پدر" به چشم می خورد.



"بچه های آسمان" سومین فیلم مجیدی مهمترین و موفق ترین فیلم کارنامه او است مسیر فیلم سازی مجیدی با "بچه های آسمان" در بعد داخلی و خارجی تغییر کرد او به چهره ای محبوب برای جشنواره های مختلف تبدیل شده بود.
فیلم سازی که دغدغه های معنوی اش را در قالبی ساده مطرح می کرد تصویری دوست داشتنی از شرق و عرفان شرقی ارائه میداد تصاویری سیاه و تلخ از زندگی و محرومیت برخی از خانواده ها در درون مایه کارگردانی مجیدی است که زبان و لحن سینمای مجیدی را تکامل داد.
"باران" در راستای نگاه معنوی و انسانی مجیدی درباره تفاهم انسان ها و قومیت ها ،‌شخصیت اصلی فیلم نوجوانی آذری روایت می کرد که با محبت و شفقت با اطرافیانش برخورد می کرد.
با فیلم "بید مجنون" که اولین فیلم مجیدی در دهه 80 است فیلم ساز وارد دورانی جدید می شود مجیدی در این فیلم برای نخستین بار قهرمانش را در فضایی قرار میدهد که آزمایش شود شکست بخورد و دوباره خود را احیا کند این کارگردان با توجه به اینکه با بازیگران کمتر شناخته شده در اکثر کارهایش همکاری داشت در فیلم "بیدمجنون" با بازیگری حرفه ای به نام پرویز پرستویی همکاری کرد.





"آواز گنجشک ها" و نمایش فقر و ریاکاری هفتمین اثر مجیدی است که رضا ناجی در این فیلم توانست خرسی نقره ای را دریافت کند.
پس از این فیلم مجیدی سراغ پروژه عظیمی در مورد پیامبر اکرم (ص) رفت مجیدی در دهه 90 و در حالی که 54 سالگی را پشت سر گذاشته به مسیری تازه پای می گذارد مسیری که این چهره بین المللی و متعهد سینمای ایران را در فضایی جدید و در چالش تازه با خود قرار میدهد مجیدی که پیش تر درباره روابط انسانی قصه های ساده ای روایت کرده حال در دهه 90 بخش هایی از زندگی آخرین پیامبر بزرگ را به تصویر کشیده است./ص


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار