طراحان گرافیک ایرانی همراه با طراحان دیگر کشورها برای پاسداشت روز جهانی گرافیک در مراسم آغاز هفته گرافیک که 27 فروردین در خانه هنرمندان گشایش یافت، دور یکدیگر جمع شدند و این روز را جشن گرفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی هفته ی طراحی گرافیکِ انجمن صنفی طراحان گرافیک، عصر روز گذشته، 27 فروردین خانه هنرمندان مملو از جمعیتی بود که برای افتتاح هفته گرافیک شرکت کرده بودند. هرچند مراسم افتتاحیه در تالار شهناز برگزار شد اما به دلیل ازدحام جمعیت تمام تالار طبقه دوم این مکان نیز شاهد حضور اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود.
در ابتدای این مراسم اشکان قازانچایی، مدیر روابط عمومی هفته طراحی گرافیک که اجرای مراسم را نیز برعهده داشت، از مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان دعوت کرد تا درباره برگزاری هفته گرافیک در این محل صحبت کند. سرسنگی نیز با ابراز همدردی با زلزله‌زدگان بوشهر و سیستان و بلوچستان از اینکه خانه هنرمندان یکسال دیگر هم میزبان هفته گرافیک است، اظهار خوشحالی کرد.
او همچنین از رییس انجمن گرافیک ایران به دلیل اینکه انجمن گرافیک یکی از فعال‌ترین انجمن‌های خانه هنرمندان است، تشکر کرد و از برگزاری نمایشگاه مشترکی میان طراحان گرافیک ایرانی و سوئیسی در نیمه نخست سال خبر داد.
در ادامه علی رشیدی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با تشکر از  مجید سرسنگی، معاون فرهنگی، روابط عمومی و اعضای خانه هنرمندان برای برگزاری برنامه‌های انجمن گرافیک از جوان‌های پرشوری نیز که وارد انجمن شده و در اجرای برنامه‌ها نقش مهمی دارند، قدردانی کرد.
او سپس به تشریح برنامه‌های انجمن پرداخت:«ما یک انجمن صنفی حرفه ای در زمینه طراحی گرافیک هستیم و تلاش می‌کنیم که در سال جاری سند استراتژیک خود را تدوین کنیم. من فکر می کنم که ما در این کشور نقش خود را خیلی کوچک دیده‌ایم و امیدواریم با این سند به عنوان یک بازوی فرهنگی، آموزشی و اقتصادی مهم توانایی‌هایمان را نمایان کنیم.»
رشیدی افزود:«معتقدیم بدون داشتن یک نگاه بیرونی، مسائل داخلی قابل حل نیست. اگر بتوانیم مخاطب را فقط اعضای انجمن در نظر نگرفته بلکه فراتر از آن ببینیم، مسائل داخلی هم راحت‌تر حل می‌شود. برای همین عمده فعالیت ما معطوف این بخش خواهد بود.
ایشان سپس به عمده فعالیت هیئت مدیره در 4 ماه گذشته پرداختند و تاسیس موزه گرافیک، برگزاری نمایشگاه ادواری موزه گرافیک، انتشار مجدد نشریه جهت اطلاع و طراحی سایت جدید انجمن را از جمله فعالیت انجمن شمردند. در سایت جدید انجمن، سایت از یک منبع خبری یک سویه به یک شبکه اجتماعی وسیع برای اعضای انجمن و کلیه طراحان گرافیک ایران تبدیل خواهد شد.  
منصوره رهنما، گردآورنده نمایشگاه «آفتاب برای ژاپن» سخنران بعدی این مراسم بود که درباره چگونگی گردآوری این آثار گفت:«بعد از دو سال تلاش بسیار، خبر گشایش این نمایشگاه در کشورم برای من افتخار بزرگی است. ما در ابتدا می‌خواستیم مسابقه داستان‌نویسی برگزار کنیم اما به این فکر افتادیم که از طریق تصویری، موضوع سونامی ژاپن را طرح کنیم. فراخوان این نمایشگاه در نوروز 1390 منتشر شد. بعد از انتخاب آثار نیز نمایشگاهی در سه شهر آلمان برگزار و در ژاپن هم آثار به نمایش گذاشته شد. حتی برخی از پوسترها در شهرداری شهر فوکوشیما نصب شدند.»
فرزاد ادیبی، دبیر چهارمین مسابقه ی پژوهشی نشان اردیبهشت هم در پایان این مراسم ضمن تبریک این روز به اهالی گرافیک از سومین کتاب «نشان اردیبهشت» رونمایی کرد.
او در انتقاد به وضعیت پژوهش در حوزه گرافیک عنوان کرد:«اگر قرار براین است که به یک گرافیک ملی برسیم و دارای یک گرافیک پرتوان و با ساختار ومحتوای درستی باشیم، باید به پژوهش دست بزنیم ولی دوستان، بیشتر علاقه مند برگزاری نمایشگاه و خلق پوستر و... هستند اما آنچه جای خالی آن حس می‌شود، پژوهش است. این همه مرکز آموزشی داریم ولی متاسفانه تعداد پژوهش‌ها بسیار کم است.»
انجمن بین المللی گرافیک (ایکوگرادا) 27 آوریل برابر با هفتم اردیبهشت را روز جهانی گرافیک نامگذاری کرده است. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز همراه با این حرکت، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های جنبی را از 27 فرودین تا 5 اردیبهشت در خانه هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر برگزار می‌کنند./ص 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.