با مديريت سيلاب مي‌توان اثرات ناشي از مصرف بي‌رويه آبهاي زير زميني را کاهش داد.

علي نظري دوست،کارشناس عمران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: متوسط افت سطح آب زير زميني در ايران 20 سانتي‌متر در سال بود و بر پايه اخبار منتشر شده در سال 2012 سطح آب زير زميني در برخي از آبخوانهاي آبرفتي ايران تا 8 متر افت کرده است.
وي گفت: بر مبناي بيلان منابع آب کشور که توسط شرکت مديريت منابع آب ايران بهينه تهيه شده است کسري حجم مخازن آب زير زميني در سطح کشور معادل 7.009 ميليارد متر مکعب بوده که حدود يک درصد کسري حجم مخازن آب زير زميني جهان بوده است.
اين کارشناس راه حل اين مشکل را به تعادل رساندن آبخوان‌ها دانست و گفت: اميد است با اجراي برنامه‌هاي به تعادل رساندن آبخوان‌ها از جمله استفاده از روش‌هاي نوين کشاورزي به منظور صرفه‌جويي در مصرف آب، اعمال مديريت مصرف آب در بخش صنعت و خانگي بتوان از پيشرفت اين مساله جلوگيري کرد.
نظري دوست توجه به مديريت سيلاب را براي جبران خسارت ناشي از کاهش سطح آبهاي زير زميني موثر دانست و گفت: مطالعه و اجراي طرح‌هاي پخش سيلاب و تغذيه مصنوعي به منظور تقويت و تعادل بخش آبخوان‌ها سبب کنترل و استفاده بهينه از منابع آبهاي سطحي براي افزايش سطح آبهاي زير زميني مي‌شود.
وي خاطر نشان کرد: کاهش سطح آبهاي زير زميني باعث هجوم آبهاي شور شده و تنزل و تخريب کيفيت آب شيرين را در پي دارد.
بنابراين بايد مسئولان مديريت آب را براي کنترل اين آلودگي‌ها به کار گيرند./ک
برچسب ها: اب ، مصرف ، بهینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار